Hej!
Vad kallas den fasad puts som jag har på garage och hus i lättbetong från 1971, och hur kan jag få till en liknande yta på de ställen där jag behöver lägga på ny puts? Tacksam för alla bra tips
.
Hade en gammal sättningsspricka i garagefasaden som jag lagat. Tog bort putsen på hela delen av väggen, sågade upp sprickan några cm så jag kunde lägga i lagningsbruk och få det snyggt. Har även några frostskador kring fästen för luftvärmepump som jag tänkt där ta bort det som är löst och lite till och sedan lägga på ny puts.
Problemet är att jag inte vet vad det är för typ av fasad jag har, vad den kallas och hur jag får till samma struktur som det var tidigare. Har tänkt mig att sedan måla om allt när jag är klar.

Vänder mig till de orakel som finns här och vars svar till andra jag noggrant läst varje gång jag skall göra någon form av renovering själv. Denna gång hittade jag inte någon som ställt en liknande fråga.

Tack på förhand!
/MR
 
  • Grov yta av puts på en fasad i solljus, med tydlig struktur och skiftningar i nyanser av beige och grått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad fasad med borttagen puts och synlig lättbetong, intill intakt grovstrukturerad putsyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
Spritputs heter det. Svårt att reparera så att det inte syns.
Men kolla den här filmen:
 
Tack för blixtsnabb respons :)
Jag skall ta en titt efter jobbet, från v 30 har jag ett par semesterveckor att få till det vilket jag tycker borde räcka.
/Marcus
 
Har nu tittat på filmen och det såg väldigt lätt ut, om man är en erfaren murare ;)
Får titta på det där med olika spritbruk och försöka hitta rätt.
Sedan kanske det är bäst att börja träna där jag jag ska putsa hela väggen innan jag ger mig på lagningarna.
Det kommer säkert fler frågor efter hand men tack för detta svar så länge. (y)
/Marcus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.