Hej alla!

Håller på att rätta till vår framsida på huset men kan inte bestämma oss om vi ska ha plattor eller markbetong..

Vi menar göra lite gångar på framsidan plus nåt utmed hela husgrunden och garaget som sitter ihop med huset. Totalt ca 50 kvadrat.

Sen ska uppfarten göra om, ca 70 kvadrat.

Vad tycker ni som har plattor eller markbetong, fördelar och nackdelar. Ångrar ni det ni har?

Gör allt förarbete själv med att gräva och packa mm för att spara en slant men kunskapen med att lägga plattor eller markbetong är sämre.

Vet att markbetongen är dyrare men det kanske det är värt i längden med att slippa se krokiga plattrader mm?

Är det nån som vet följande:
Vad ska man ha för material under plattor och markbetong, funkar 0-18?
Vilken tjocklek på den föregående frågan, räcker 30 cm?
Är det särskild armering när man gjuter markbetong?
Är det 10 cm på gångar och 12cm på uppfart när det gäller markbetong?
Nån som vet pris för att lägga markbetong när allt förarbete är gjort per kvadrat?
Vet nån vilka som utför markbetong runt Ljungby trakten/Småland

Har fått pris på 15 000 på asfalt på uppfarten, är det värt å köra plattor där eller markbetong istället?

Mycket tacksam för alla svar!
 
Skulle det inte vara snyggare med plattor i gångarna?
Vad gäller plattor, är förarbetet viktigt, om du vill slippa att de rör sig. Ogräset, kommer du inte ifrån dock.
Kring uppfarten hade jag nog grävt bort 30 - 40 cm, oavsett om det gällt plattor eller betong.
Sedan är det en smaksak, mellan det ena eller det andra.
Min plånbok tålde inte plattor i första hand. De har kommit till 2 år efteråt. Men jag la underlag, så jag trodde det skulle kunna räcka till betong. Makadam alltså 0 - 16, med stenmjöl.
 
En smaksak är det ju inte, då syftet och poängen med mönsterbetong är att det ser ut som lagd sten i typ och mönster man själv väljer. Lite dyrare blir det med mönsterbetong och krävs mer planering, men jag hade valt det alla dagar i veckan.
 
Låter riktigt billigt det asfaltspriset du fått. Kanske för billigt?

Markbetong är mycket dyrare per m2. I Ljungby har du Gustav R Johansson som gör markbetong. Bara att ringa dom så har du ett pris. Då vi inte vet om du behöver pump eller klarar dig med ränna etc. så är det svårt att gissa priset. Anlitar du en entreprenör brukar de forma och armera, du gör markbädden (0-18 fungerar). Men du får nog ringa och stämma av. Då du har relativt många m2 som ska täckas så kan du nog få ett bra m2 pris. Men det kommer ändå att bli flerfalt dyrare än det pris du fått på asfalt.

Min åsikt:
Tycker du asfalt är fult och markbetong för dyrt kan du välja plattor.
Jag har båda både plattor och markbetong hemma. Hade jag byggt idag och haft pengar hade jag lagt gjutit markbetong istället för plattor.
 
Tillägg, då företaget ovan även har entreprenadmaskiner så kan de såklart göra allt åt dig. Men en del väljer ju att gräva och jämna av själva för att spara pengar.
 
Sturmtiger Sturmtiger skrev:
Skulle det inte vara snyggare med plattor i gångarna?
Vad gäller plattor, är förarbetet viktigt, om du vill slippa att de rör sig. Ogräset, kommer du inte ifrån dock.
Kring uppfarten hade jag nog grävt bort 30 - 40 cm, oavsett om det gällt plattor eller betong.
Sedan är det en smaksak, mellan det ena eller det andra.
Min plånbok tålde inte plattor i första hand. De har kommit till 2 år efteråt. Men jag la underlag, så jag trodde det skulle kunna räcka till betong. Makadam alltså 0 - 16, med stenmjöl.
Plattor är jättefint men är ju rädd att det kommer röra på sig med tiden hur noggrann man är med förarbetet så det känns som markbetong håller sig bättre på det viset. Jag har börjat på att gräva ut för gångarna och gjort det 40cm under gräsmattan, måste väl räcka? Kommer du ihåg hur djupt du grävde?
Dina plattor har inte börjat röra sig än?
 
C C.Lundin skrev:
En smaksak är det ju inte, då syftet och poängen med mönsterbetong är att det ser ut som lagd sten i typ och mönster man själv väljer. Lite dyrare blir det med mönsterbetong och krävs mer planering, men jag hade valt det alla dagar i veckan.
Vad menar du med mer planering? Plattor är ju inte helt gratis heller så det kanske är värt å lägga till en del för att få mönsterbetong? Känns som marken inte behöver vara 100 jämn som det måste när man lägger plattor, alltså lite lättare med förarbetet på markbetong..
 
B Beginner80 skrev:
Vad menar du med mer planering? Plattor är ju inte helt gratis heller så det kanske är värt å lägga till en del för att få mönsterbetong? Känns som marken inte behöver vara 100 jämn som det måste när man lägger plattor, alltså lite lättare med förarbetet på markbetong..
Själva bädden är enklare när du ska gjuta, visst. Men däremot är det ju fler övriga steg, som armering, eventuell formning, betong ska beställas, eventuell pumpuppställningsplats ska lösas, det ska hittas gjutare.. Men ja, själva resultatet är absolut att föredra om man är beredd att lägga lite mer pengar.
 
  • Gilla
Ellen-Nellen
  • Laddar…
P PåLandet skrev:
Låter riktigt billigt det asfaltspriset du fått. Kanske för billigt?

Markbetong är mycket dyrare per m2. I Ljungby har du Gustav R Johansson som gör markbetong. Bara att ringa dom så har du ett pris. Då vi inte vet om du behöver pump eller klarar dig med ränna etc. så är det svårt att gissa priset. Anlitar du en entreprenör brukar de forma och armera, du gör markbädden (0-18 fungerar). Men du får nog ringa och stämma av. Då du har relativt många m2 som ska täckas så kan du nog få ett bra m2 pris. Men det kommer ändå att bli flerfalt dyrare än det pris du fått på asfalt.

Min åsikt:
Tycker du asfalt är fult och markbetong för dyrt kan du välja plattor.
Jag har båda både plattor och markbetong hemma. Hade jag byggt idag och haft pengar hade jag lagt gjutit markbetong istället för plattor.
Det pris jag fick var ju att dom bara kommer och lägger ut asvalten, allt förarbete ska vara klart.

Har varit i kontakt med Gustav r och är nyfiken på om det finns fler i närheten som kan tänka sig göra det till bättre pris.

Ja det kanske blir dubbelt så dyrt som plattor men funderar på att asvaltera uppfarten för 15 000 sen är det ju 50 kvadrat kvar på trädgården och då kanske det lösbart.

Ja de bästa är väl å ta dit nån som räknar på det.
 
B Beginner80 skrev:
Plattor är jättefint men är ju rädd att det kommer röra på sig med tiden hur noggrann man är med förarbetet så det känns som markbetong håller sig bättre på det viset. Jag har börjat på att gräva ut för gångarna och gjort det 40cm under gräsmattan, måste väl räcka? Kommer du ihåg hur djupt du grävde?
Dina plattor har inte börjat röra sig än?
På varan uppfart har jag i sommar precis lagt plattor, så de ligger still... ;)
Vad gäller gångarna, har jag inte alls gjort det förarbetet, då det var där när vi flyttade in. Men där är jag inte lika bekymrad heller om det rör sig.
Så tyvärr kan jag inte säga dej något bra svar.
 
Priset är ju klart avgörande men jag skulle alla dagar ta markbetong. Sålde mitt hus 2017 och hade markbetongen i 11 år och den såg fortfarande ny ut. Man kan köra rå yta eller lackad och valfritt mönster.
Jag bygger mitt andra hus nu och funderar på slät markbetong ala USA denna gången samt att forma och gjuta helt själv. Förra gången gjorde jag bara underlag samt form och armering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.