installerade min Robomow Rs615u i helgen. Installationen gick perfekt. Har bara skickat ut den manuellt än för att klippa. Den klipper som den ska men när den söker efter laddstationen så går den med hela klipparen innanför begränsningskablen och således missar laddstationen när den kommer fram till den. När klipparen kantklipper så har den kablen mitt under klipparen som det är tänkt. Men när den ska hitta laddstationen så går den som sagt med hela klipparen precis innanför kablen.
Hjälp mig! Vad kan det vara?
 
Hej,
Har exakt samma tendens för min RC304u. Den känner av kantkabeln men tar inte tillräcklig hänsyn till den...?
 
H
E Espas skrev:
installerade min Robomow Rs615u i helgen. Installationen gick perfekt. Har bara skickat ut den manuellt än för att klippa. Den klipper som den ska men när den söker efter laddstationen så går den med hela klipparen innanför begränsningskablen och således missar laddstationen när den kommer fram till den. När klipparen kantklipper så har den kablen mitt under klipparen som det är tänkt. Men när den ska hitta laddstationen så går den som sagt med hela klipparen precis innanför kablen.
Hjälp mig! Vad kan det vara?

Samma för mig! Hittade du någon lösning på problemet?
 
Vi hade samma problem. Den "irrade" när den skulle in till stationen. Vårt problem var blåtandssändaren i laddstationen; den fungerade inte så den fick vi byta på garantin.
Den finns en app "Robomow" som går att ladda hem och testa en del med. Går det att styra gräsklipparen från telefonen verifierar det klipparens bistånd.

Det finns en app till "nRF UART V2.0" som testar detta också.
 
Hej!
Har någon av er lyckats lösa problemet? Vi har exakt samma grej med svärföräldrarnas Cub Cadet 1800 från Robomow. :(
 
H
L LillaRackaren skrev:
Hej!
Har någon av er lyckats lösa problemet? Vi har exakt samma grej med svärföräldrarnas Cub Cadet 1800 från Robomow. :(
Hej! Jag misstänker att det för mig är problem med en IR-sändare som sitter på basstationen och som ska guide roboten rätt den sista biten. Det har jag inte lyckats fixa. Däremot så hittar den till laddstationen efter att jag ändrade in inställning så att den följer kantkabeln under hela vägen tillbaka när den ska ladda. Nackdelen med det är att den alltid går i samma spår och att det bli synliga hjulspår längs kanten. Det går att leva med tycker jag.

Kolla i meny på klipparen om du hittar "Följer kantkabel". Prova att stänga av den funktionen. Eller justera värdet så lågt som möjligt.
 
H hcan skrev:
Hej! Jag misstänker att det för mig är problem med en IR-sändare som sitter på basstationen och som ska guide roboten rätt den sista biten. Det har jag inte lyckats fixa. Däremot så hittar den till laddstationen efter att jag ändrade in inställning så att den följer kantkabeln under hela vägen tillbaka när den ska ladda. Nackdelen med det är att den alltid går i samma spår och att det bli synliga hjulspår längs kanten. Det går att leva med tycker jag.

Kolla i meny på klipparen om du hittar "Följer kantkabel". Prova att stänga av den funktionen. Eller justera värdet så lågt som möjligt.
Tack för snabbt svar, har ändrat till den inställningen nu! Vi flyttade även stationen så att det garanterat är 3 meter rakt innan laddstationen (innan var det lite för nära ett hörn) och återställde till fabriksinställningarna. Vid första testet att kolla installationen av begränsningsslingan missade den målet igen. Kan det bero på att vi grävt ner kabeln lite (ca 5 cm ist för märlor), vad tror ni? Jag får se hur den beter sig nästa klippning när batteriet är laddat igen, riktigt irriterande att roboten tramsar såhär.
 
H hcan skrev:
Hej! Jag misstänker att det för mig är problem med en IR-sändare som sitter på basstationen och som ska guide roboten rätt den sista biten. Det har jag inte lyckats fixa. Däremot så hittar den till laddstationen efter att jag ändrade in inställning så att den följer kantkabeln under hela vägen tillbaka när den ska ladda. Nackdelen med det är att den alltid går i samma spår och att det bli synliga hjulspår längs kanten. Det går att leva med tycker jag.

Kolla i meny på klipparen om du hittar "Följer kantkabel". Prova att stänga av den funktionen. Eller justera värdet så lågt som möjligt.
Hej!

Tack igen för tipset, det verkar ha hjälpt att ställa in Roboten att följa kantkabeln som du skrev. Det irriterar mig dock att funktionen inte funkar som det ska, kollade vidare lite på nätet och det är svårt att hitta bra info om denna apparat (Cub Cadet Lawnkeeper 1800 som tydligen ska vara en Robomow TS 1800 med annan färg bara) och tror som du föreslår att IR sensorn strular. Om den sitter där jag tror att den sitter, se bild, så är det nog smutsigt på insidan av den. När jag kollar riktigt nära så ser jag att det är typ massa flugor (?) innanför så det är väl jord och sånt som ligger där.

Om någon vet hur man får loss den delen så att man kan rengöra den så vill jag gärna ha den informationen! :)


Extra lök på laxen - roboten stannade mitt i gräsmattan efter att ha snurrar runt på typ samma ställe, åkt framåt lite, backa lite osv. Tror det stod något om att den behöver rengöras någonstans osv. Någon med liknande problem får gärna dela med dig av sina erfarenheter.

Älskar detta forum btw, det är som familjeliv/Flashback för allt med hem och trädgård osv.
Hand pekar på IR-sensorn på en grå Cub Cadet robotgräsklippare som kan behöva rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


 
Hej på er allihopa med robomow.ligger och kollar lite på problem som dyker upp på robomow i bland. Ser att det är lite äldre inlägg men tänkte att jag kan dela med mej och tipsa om åtgärder för att lösa problemet med att den missar laddstationen. 2 vanliga fel är att dels kan frontkortet som sitter i nosen på rs kan vara trasigt samt att laddhuvudet kan också vara uf.laddstationens placering spelar också in. Men det står också klart och tydligt i installationsmanualen. Noga att följa anvisningen. Är åf så jag kan gärna försöka hjälpa till om det är nåt någon undrar över
Ang rc och rs modellerna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.