B
Fick ett brev från KLm med bekräftelse : Din ansökan om fastighetsreglering kom in xx juni 2020.
Men jag har inte sökt någon fastighetsreglering så jag kontaktade KLm för att få veta vad saken gällde och begärde kopia på ansökan.
Typiskt KLm som inte har koll på något.

Det visade givetvis att det inte var jag som sökt utan en sommarstugägare som olovandes grävt avloppsbrunn och infiltration utanför tomten på min fastighet.
En strulig stugägare som far med osanning och skrev:
Har idag nyttjanderätt och vill nu ersätta det med officialservitut.
Någon nyttjanderätt finns inte vilket kan bevisa med skriftliga dokument.
Han kräver en yta på ca 15 x 17m ² =255m² av min fastighet låter orimligt mycket tycker jag.
Enligt det kommunala beslut som finns för dennes infiltration är den 2x6m (12m²) och skall grävas inne på dennes tomt, vilket inte gjordes denne påstår att kommunens tjänsteman vid besök på plats pekade med handen utanför tomten och menade att du kan gräva där om du inte vill ha den på tomten?.

Vad är normal yta som behövs för underhåll av infiltration?

Vilken ersättning kan och bör yrkas?
 
Redigerat:
Claes Sörmland
B nord123 skrev:
Fick ett brev från KLm med bekräftelse : Din ansökan om fastighetsreglering kom in xx juni 2020.
Men jag har inte sökt någon fastighetsreglering så jag kontaktade KLm för att få veta vad saken gällde och begärde kopia på ansökan.
Typiskt KLm som inte har koll på något.

Det visade givetvis att det inte var jag som sökt utan en sommarstugägare som olovandes grävt avloppsbrunn och infiltration utanför tomten på min fastighet.
En strulig stugägare som far med osanning och skrev:
Har idag nyttjanderätt och vill nu ersätta det med officialservitut.
Någon nyttjanderätt finns inte vilket kan bevisa med skriftliga dokument.
Han kräver en yta på ca 15 x 17m ² =255m² av min fastighet låter orimligt mycket tycker jag.
Enligt det kommunala beslut som finns för dennes infiltration är den 2x6m (12m²) och skall grävas inne på dennes tomt, vilket inte gjordes denne påstår att kommunens tjänsteman vid besök på plats pekade med handen utanför tomten och menade att du kan gräva där om du inte vill ha den på tomten?.

Vad är normal yta som behövs för underhåll av infiltration?

Vilken ersättning kan och bör yrkas?
Typiskt så är en infiltration för WC 30 kvadratmeter stor. Det kan t ex röra som om en 5*6 m yta eller t ex två stycken diken som är en meter breda och 15 m långa. Gäller det BDT-avlopp eller utsläpp efter reningsverk så kan man minska ytan något om det råder ideala markförhållanden.

Men varför spela med på detta om grannen tagit sig friheter? Pågår det tillsyn i ärendet från kommunens håll? Det låter som att grannen har ett olaglig avlopp.
 
  • Gilla
Bror9
  • Laddar…
En normal markbädd för infiltration är ca 3x10 m.
Men det finns kompaktare saker med kassetter.
Vad kommunen kräver/godtar i ditt fall vet jag inte, men jag tycker inte att det är din sak att utreda heller.
Låt den struliga stugägaren sköta detta själv, och lägga det hela på sin egen tomt.
Vad du skall ta betalt om du vill låta honom använda din mark bestämmer du själv.
 
Hemmakatten
Jag skulle neka till en avloppsanläggning på min egen fastighet. Den ytan anläggningen upptar är större än vad man tror. Det går inte att bygga ett Attefallshus eller friggebod i närheten.

Är anläggningen feldimensionerad eller felaktigt utförd riskerar din egen mark att bli förorenad.
 
tommib
Framför allt bör du agera snabbt nu så att LM inte faktiskt kläcker ur sig ett officialservitut. Iofs låg risk för att de ska göra det utan att ens fråga dig men du hade väl ganska dåliga erfarenheter av lantmätarna?
 
  • Gilla
Bror9 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.