D Destrier skrev:
-det är absolut ingen fara så länge någon erfaren vuxen är med i närheten. -Då händer betydligt mer olyckor när sommargästerna är ute och åker ....

-Jag skulle gissa att någon vuxen finns med här också - kanske till och med inne i hytten...

-Från sidan och längre håll kan också barn runtomkring se närmare ut än de verkligen är - det tricket används t.ex. vid filminspelning. -Alla som kör större maskiner eller liknande brukar vara noga att mota bort alla som kommer nära maskinen.
Men då spekulerar du ju vilt. Då kommer man inte till någon bra slutsats.
Bara TS är hela sammanhanget.
 
  • Haha
Destrier och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
En sak är iallafall säker. Hade dessa alternativbegåvade ting kört grävmaskin när de var små, hade vi sluppit detta.


S Sir Duke skrev:
Bara TS är hela sammanhanget.
Så är det naturligtvis .... inte.
TS har halva sammanhanget. Den andra halvan har grannen.

Staffan
 
  • Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Men då spekulerar du ju vilt. Då kommer man inte till någon bra slutsats.
Bara TS är hela sammanhanget.
Ja, men om hela sammanhanget från början var med oklarheter?
Granne blev sedan att det var 150m bort.
4 blev till kanske 5 år gammal.
Sen blev det att de inte ens bor där året om....

Och slutligen höjdaren, att de inte riktigt drar jämt heller, de är inte tjenis med varandra.

Hur ska man då se på "hela sammanhanget" när det till synes inte verkar en hel bild man får.... eller att det liksom dras ut kompletterande detaljer allteftersom.

Menar också att det inte behöver vara att TS ljuger, absolut inte - men har man en avig sida till en person eller ämne så är det inget konstigt om man underförstått missar saker.
Källkritk.

Hela sammanhanget finns bara via grannen.
 
  • Gilla
  • Älska
Destrier och 2 till
  • Laddar…
G-83 G-83 skrev:
Fast detta är knappast ett vanligt förekommande arbetssätt numera. Det du beskriver gjordes med tvåhjulsdrivna traktorer innan frontlastatens tid. Gärna utan störtbåge.
Titta efter hur många filmer som finns på youtube där man försöker ta ner exv träd genom att dra upp/ner dem med olika fordon...
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
S skaraborgsfakir skrev:
Titta efter hur många filmer som finns på youtube där man försöker ta ner exv träd genom att dra upp/ner dem med olika fordon...
Visst, men vad har det med att köra grävmaskin att göra? Anledningen till att dessa filmer finns är för att dårarna som utför gärningarna inte vet ett smack om hur man tar ner träd på ett säkert sätt. Detta bevisar bara att det är viktigt att vara med och jobba praktiskt redan som barn för det är då grunden till bondförnuft läggs.

Vem som helst kan gå in och köpa en motorsåg och köra på tomten utan att vara säker på vad som är bak och fram på den. Men jag som kört motorsåg sen jag var 14 år måste gå en kurs för att få hjälpa grannen med ett träd. Hade dessa människor fått vara med och arbeta praktiskt som yngre så hade dom förstått sig på maskinen och vetat sina egna begränsningar och inte hamnat på youtube.
 
  • Gilla
  • Älska
Pippi Viktualia och 4 till
  • Laddar…
L larka742 skrev:
Ja, men om hela sammanhanget från början var med oklarheter?
Granne blev sedan att det var 150m bort.
4 blev till kanske 5 år gammal.
Sen blev det att de inte ens bor där året om....

Och slutligen höjdaren, att de inte riktigt drar jämt heller, de är inte tjenis med varandra.

Hur ska man då se på "hela sammanhanget" när det till synes inte verkar en hel bild man får.... eller att det liksom dras ut kompletterande detaljer allteftersom.

Menar också att det inte behöver vara att TS ljuger, absolut inte - men har man en avig sida till en person eller ämne så är det inget konstigt om man underförstått missar saker.
Källkritk.

Hela sammanhanget finns bara via grannen.
Du har verkligen fått en hangup på det här med "hela sammanhanget". Jag har inte varit det minsta otydlig med något och inget av det du tar upp är relevant för sakfrågan. Det är huset närmast vårt, i min värld kallas det granne. Vad spelar det för roll om vi bor där året runt eller inte? Jag kan varenda liten sten på det stället, har sprungit runt där hela mitt liv. Om vi hade varit tighta med grannen så hade jag väl pratat med dem sen länge? Det är ju just för att det är lite komplicerat som jag frågade vad folk här tyckte. Jag har alls inte något emot grannen, jag känner dem som sagt inte alls. Däremot vill jag av olika anledningar inte stöta mig med dem. Det finns liksom ingen spännande dold story här. Jag är ledsen att jag inte har exakt koll på alla ungars födelsedagar. Jag kan med säkerhet säga att han mellan 4 år och 6 månader och 5 år och 2 månader. Nöjd nu?

Det är inte heller så att jag kanske inte kunde bedöma hur nära de andra barnen är, att storebror eller pappa sitter gömda i hytten och allt annat folk skrivit. Det kan säkert vara så att en förälder kollar ut genom köksfönstret då och då. Samtidigt vet jag att man inte kan se alla ställen han kör på från huset, eller för den delen hinna fram om han är på väg att göra något dumt. Detta har alltså inte hänt en eller två gånger utan flera gånger dagligen.

Vissa kanske får bilden av att det är en hel dagisklass som klättrar på larvfötterna. Så är det inte och det har jag aldrig sagt. Det kanske är 5 meter mellan där maskinen parkeras och en studsmatta, hönshus. utgång för hästarna, och diverse andra jordbruksmaskiner som står parkerade. Där rider syskonen, hoppar studsmatta och sparkar boll medan ungen kör. Jag tycker det är nära nog för att vara obehagligt iaf.
 
  • Gilla
  • Haha
Teacer och 4 till
  • Laddar…
A arasmus skrev:
Du har verkligen fått en hangup på det här med "hela sammanhanget". Jag har inte varit det minsta otydlig med något och inget av det du tar upp är relevant för sakfrågan. Det är huset närmast vårt, i min värld kallas det granne. Vad spelar det för roll om vi bor där året runt eller inte? Jag kan varenda liten sten på det stället, har sprungit runt där hela mitt liv. Om vi hade varit tighta med grannen så hade jag väl pratat med dem sen länge? Det är ju just för att det är lite komplicerat som jag frågade vad folk här tyckte. Jag har alls inte något emot grannen, jag känner dem som sagt inte alls. Däremot vill jag av olika anledningar inte stöta mig med dem. Det finns liksom ingen spännande dold story här. Jag är ledsen att jag inte har exakt koll på alla ungars födelsedagar. Jag kan med säkerhet säga att han mellan 4 år och 6 månader och 5 år och 2 månader. Nöjd nu?

Det är inte heller så att jag kanske inte kunde bedöma hur nära de andra barnen är, att storebror eller pappa sitter gömda i hytten och allt annat folk skrivit. Det kan säkert vara så att en förälder kollar ut genom köksfönstret då och då. Samtidigt vet jag att man inte kan se alla ställen han kör på från huset, eller för den delen hinna fram om han är på väg att göra något dumt. Detta har alltså inte hänt en eller två gånger utan flera gånger dagligen.

Vissa kanske får bilden av att det är en hel dagisklass som klättrar på larvfötterna. Så är det inte och det har jag aldrig sagt. Det kanske är 5 meter mellan där maskinen parkeras och en studsmatta, hönshus. utgång för hästarna, och diverse andra jordbruksmaskiner som står parkerade. Där rider syskonen, hoppar studsmatta och sparkar boll medan ungen kör. Jag tycker det är nära nog för att vara obehagligt iaf.
Är det INTE relevanta saker för sakfrågan, folk ger råd om orosanmälan/polisanmälan och du från början utelämnade att du var 150m bort från händelserna? Det är ju verkligen centralt i relation till ett vittnesmål....Eller att du är där då och då, vilket innebär att det kan handla om ögonblicksbilder.

Sen nu vill du få det till du inte har en relation, inte har nåt emot dem,
men hur ska man tolka detta inlägg som du skrev:
"Vi har ingen som helst relation och det ligger massa gammalt skräp med arv, servitut och likande och skräpar. Vi är sommarboende och de fastboende. Jag kan liksom inte råka svänga förbi, då måste jag gå upp 500 m till deras gård just för att säga detta. Jag är 100% säker på att det tagit oss från kyligt avståndstagande till ovänner."

Det låter som en ganska dålig relation... långt ifrån att ni INTE har en relation.


"Det är inte heller så att jag kanske inte kunde bedöma hur nära de andra barnen är, att storebror eller pappa sitter gömda i hytten och allt annat folk skrivit."

Så... vad? Är inte detta mycket centralt för hela tråden? Du kunde alltså fått rådet, och tagit rådet, om att göra en orosanmälan - men nu visar det sig att pappa kan ha suttit i hytten.
Vilket jag insett som en självklar möjlighet, du är iaf minst 150m bort ....
Försök se in i en bil 150m bort. Räkna passagerare etc. Det är inte så lätt....

Det handlar inte om hangup, utan att om alla saker inte gick ihop.
Och var nånstans har jag fel? Mina tydliga råd utifrån allt har varit att prata med grannen.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Destrier och 2 till
  • Laddar…
L larka742 skrev:
Är det INTE relevanta saker för sakfrågan, folk ger råd om orosanmälan/polisanmälan och du från början utelämnade att du var 150m bort från händelserna? Det är ju verkligen centralt i relation till ett vittnesmål....Eller att du är där då och då, vilket innebär att det kan handla om ögonblicksbilder.

Sen nu vill du få det till du inte har en relation, inte har nåt emot dem, men vad ska man tolka detta inlägg
"Vi har ingen som helst relation och det ligger massa gammalt skräp med arv, servitut och likande och skräpar. Vi är sommarboende och de fastboende. Jag kan liksom inte råka svänga förbi, då måste jag gå upp 500 m till deras gård just för att säga detta. Jag är 100% säker på att det tagit oss från kyligt avståndstagande till ovänner."
Det låter som en ganska dålig relation... långt ifrån att ni INTE har en relation.

"Det är inte heller så att jag kanske inte kunde bedöma hur nära de andra barnen är, att storebror eller pappa sitter gömda i hytten och allt annat folk skrivit."

Så... vad? Är inte detta mycket centralt för hela tråden? Du kunde alltså fått rådet, och tagit rådet, om att göra en orosanmälan - men nu visar det sig att pappa kan ha suttit i hytten.
Vilket jag insett som en självklar möjlighet, du är iaf minst 150m bort ....
Försök se in i en bil 150m bort. Räkna passagerare etc. Det är inte så lätt....

Det handlar inte om hangup, utan att om alla saker inte gick ihop.
Och var nånstans har jag fel? Mina tydliga råd utifrån allt har varit att prata med grannen.
Tja, kanske du skall tolka det exakt som det står i citatet du klistrat in: "Vi har ingen som helst relation..". Du feltolkade vad jag skrev, det finns inga gömda pappor i hytten. Jaja, jag släpper detta nu. Tack alla som svarat!
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Staffans2000
A arasmus skrev:
"Vi har ingen som helst relation..".
Det har ni visst. En dålig relation, är också en relation (U Lundell).
Så det var fel. Dessutom frågade jag förut, om det verkligen kan vara möjligt att ungen vind för våg, får köra runt i terrängen titt som tätt, med de kostnader det medför.

Nu när du får mothugg, väljer du att hoppa av, är en återkommande taktik för folk som föräntar sig Halleluljakörer, men även får kritik
Det rimmar gott med din taktik att skriva här, hellre än att rädda barn i omedelbar livsfara.

Staffan
 
  • Gilla
Lövborgen och 1 till
  • Laddar…
A arasmus skrev:
Tja, kanske du skall tolka det exakt som det står i citatet du klistrat in: "Vi har ingen som helst relation..". Du feltolkade vad jag skrev, det finns inga gömda pappor i hytten. Jaja, jag släpper detta nu. Tack alla som svarat!
ingen som helst relation, förutom att ni tydligen haft affärsmässig relation (får man väl säga) om saker som "skräp med arv, servitut och likande"...Som du menar... ligger och skräpar. Det är inte vad jag kallar en avsaknad av relation.... och du skriver själv "kyligt avståndstagande"

Tolkade jag fel, menar du att du sa "det finns inga gömda pappor i hytten".
Men vad är detta för mening då?
" jag kanske inte kunde bedöma hur ..... att storebror eller pappa sitter gömda i hytten"
 
Fan vad jobbiga ni är. Det jag skrev ”ligger och skräpar” är från tidigare generationer på både deras och våran sida. Jag vet faktiskt inte ens vad grannarna heter. Vi är där några veckor på sommaren och har fullt upp med annat. Däremot är det så att vi har en sjöbod som ligger på deras mark och som vår släkt använt ”alltid”. Jag vill inte att de skall få anledning att börja ifrågasätta det arrangemanget.

Kanske ett par citattecken hjälper er först meningen: Det är inte heller så att jag ”kanske inte kunde bedöma hur nära de andra barnen är”, att ”storebror eller pappa sitter gömda i hytten” och allt annat folk skrivit.

Jag fattar inte varför jag svarar på detta ens. Hade avföljt tråden men Byggahus högg mig i ryggen och visade notifikations ändå :)
 
  • Gilla
larka742
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
En dålig relation, är också en relation (U Lundell).
Ett underbart Uffe-citat!
Jag använder det så ofta jag kan
 
  • Gilla
  • Haha
Lövborgen och 1 till
  • Laddar…
es.suhaggyB es.suhaggyB skrev:
Av ren nyfikenhet, vad får barn göra egentligen?
När jag hämta på dagis sist stod vår tvååring två meter upp på ett nät i en lekställning utan övervakning, är det lämpligt? Får barn cykla föresten i trafiken föresten?
Är inte detta bara en Anka finns det bevis
 
E Exkroken skrev:
Sålunda var det bättre förr? Till exempel 1969. Jag menar eftersom det då var ungefär lika många självmord som i dag.
Visserligen var det år 1969 1 200 trafikdöda I en befolkning på mindre än åtta miljoner människor och med betydligt färre bilar och färre körda mil (idag är vi tio miljoner i riket).
Ja det är mycket sämre nu. Inte bara sett till förolyckade i trafiken.
Vi trygghetsnarkomaner borde väl också tycka att det är förkastligt med ökad medellivslängd och höjd disponibel realinkomst.
Något bör göras! Förbjuda bilbälte, skyddshjälmar och krokkuddar - någonting?
Något borde göras för att antalet omkomna i trafiken är minst lika många som självmordsfallen. En lösning kan vara att fler fyraåringar prövar på att spaka tunga grävmaskiner. Då blir det förmodligen fler som ser nyktert på tillvaron i stället för att missbruka trygghet.
Det är friskvård när den är som bäst!
Sen när det gäller trafikolyckor så kan i många fall aldrig med säkerhet avgöra om det är olycka el. självmord.
 
MultiMan
S Sir Duke skrev:
Ett underbart Uffe-citat!
Jag använder det så ofta jag kan
När sa han det? Kan varken minnas eller hitta det trots Uffe-fan sedan drygt 30 år.

"En inställd spelning är också en spelning" är däremot en klassiker jag minns.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.