Goddagens!

Skulle vilja sätta in en takfläkt i vardagsrummet för att sprida kaminvärmen bättre. Problemet är att takhöjden endast är 2.10 och med min befintliga takfläkt (den ganska vanliga modellen med 4 spotar) riskerar man få skalpen avsliten.

Så, någon som känner till en takfläkt med ganska låg profil?
 
Kanske enklare att höja taket.

Jag är den typen som inte nöjer mig med standardsaker då lösningen bara blir sådär, går det inte att bygga om, vinkla om, böja, sätta bakofram, uppochner, korta av för att få bladen närmare taket. Men du måste ha ett avstånd till taket, luften måste kunna passera.

Prototypen
 
Är det övervånningen eller en enplanare så bör man kunna göra tvärtom rätt enkelt. dvs Sätt ett utsug över spisen någonstans, en kanalfläkt ovan innertaket och ett eller flera utblås där du vill ha värmen
 
Modifiera takfläkten ser inte ut att vara något alternativ tyvärr.

Däremot kanalfläkt kanske kan lösa problemet. Har tidigare kollat på Myson värmeförflyttare, men skippade det alternativet av utrymmesskäl. Men då förbisåg jag dragning genom innertaket. Nu gäller det övre planet i ett suterränghus (stavning?) med spånisolerad vind så det ska nog gå att dra den vägen.

Men hur mycket värme förlorar jag om jag drar tvärs igenom vinden? Ska jag kanske dra ventilationsslangen i spånisoleringen, eller vad tycker kanalfläkten om att bli nergrävd där? (Detta blev nog en ventilationstråd nu...)
 
Normalt sett isolerar man ju ventilationsrör och jag kan inte tänka mig att det skulle vara nån skillnad för fläktens del utan jag skulle nog glatt klä den i ett lager isoleringsmatta och sen se glad ut. Jag föredrar isoleringsmatta som är brandtålig framför spån om nu fläken i absolut värsta fall skulle gå åt he
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.