Hej,

Jag har ett hus med innertak av träpanel som är målat med vit utblandad färg. De som bodde innan ville ha vitare tak men ändå ha kvistar mm som lyser igenom. Vi vill ha taket helvitt och tror därför att det kommer behövas två strykningar.

Total area som ska målas är 80 kvm fördelat på kök, vardagsrum, hall och ett sovrum. Har någon tagit in en målare för ett liknande jobb? Hur lång tid tog det och vad blev kostnaden för det?
Någon som gjort ett liknande jobb själv? hur lång tid tog det och hur mycket livsglädje försvann? Har nämligen förstått att det bästa är att måla med pensel då det är springor mellan plankorna vilket får mig att tro att det är ett stort jobb.

Tacksam för alla tips!
 
Jag har precis gjort samma resa, och lärt mig två saker.

1: Takfärg är inte bra direkt på trä.

2: Även om det ser ut som den som målat innan täckt kvistar med någon form av kvistlack ed. så är det inte säkert att denne gjort ett bra jobb.

Hade jag gjort om det hade jag börjat med en grundfärg som också är "spärrfärg", för att sedan gå på takfärg.

Edit: jag målade ungefär 25 kvm tak, det var ganska rimligt jobbigt. Dock var ju rummet tomt, ska man kryssa runt möbler så ökar nog temperaturen i huvudet lite....
 
  • Gilla
lopec
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag har precis gjort samma resa, och lärt mig två saker.

1: Takfärg är inte bra direkt på trä.

2: Även om det ser ut som den som målat innan täckt kvistar med någon form av kvistlack ed. så är det inte säkert att denne gjort ett bra jobb.

Hade jag gjort om det hade jag börjat med en grundfärg som också är "spärrfärg", för att sedan gå på takfärg.

Edit: jag målade ungefär 25 kvm tak, det var ganska rimligt jobbigt. Dock var ju rummet tomt, ska man kryssa runt möbler så ökar nog temperaturen i huvudet lite....

Tack! huset kommer vara i princip tomt när det är dags för målning så det kommer att underlätta. Räckte det med en strykning av spärrfärg och en strykning av takfärg? Hur lång tid ungefär tog det för dig att måla 25 kvm?
 
Lägg på färg med roller och stryk av med en moddlare eller annan mjuk, bred pensel så går det ganska fort och blir riktigt bra.

Till vårt innertak har jag använt 2 lager Jotun kivst och spärrgrund och sen ett lager lackfärg, glans 15. Blev kanonsnyggt :)
 
För länge (länge) sedan målade jag panel i ett tak. Hade äldste sonen i hoppgunga i en dörröppning och målade lite i taget. Så länge sonen tyckte att det var kul att sitta i hoppgungan och titta på. Jag la på färg med roller vill jag minnas och gick efter med pensel hade både roller och pensel på skaft. Det gick, trots att jag bara kunde göra lite i taget, ganska snabbt. Om ni inte har småbarn som måste underhållas samtidigt som ni målar kommer det att gå rätt fort.
 
Redigerat:
L lagerwall88 skrev:
Tack! huset kommer vara i princip tomt när det är dags för målning så det kommer att underlätta. Räckte det med en strykning av spärrfärg och en strykning av takfärg? Hur lång tid ungefär tog det för dig att måla 25 kvm?
Jag lyssnade ju på människan på bauhaus (kan inte fatta varför, eller hur det till, jag borde veta bättre) som jobbade i färgavdelningen som tyckte att det räckte utmärkt med takfärg, och körde utan spärr. 12 liter färg senare är täckningen "ok".

Jag målade i skarven med pensel först, och roller på det hela. Eftersom vi har en en matt (glans 02) takfärg så syns inte penseldragen, om man inte klättrar upp på en stol och kollar..

Tror det tog ungefär 2-3 timmar att måla mellanrummen, och sen kanske en timme för att rolla allt, per strykning...
 
Tack för svar! Har faktiskt en ettåring så lite barnpassning blir det samtidigt. Men tipset är att köra spärrfärg och sen takfärg då.

Men ni är nöjda med resultatet efter användning av roller? Det blev inte fläckigt och flammigt eller?
 
Måla två ggr med lämplig spärrfärg, målar du en gång spärr o en gång takfärg är det lätt att du missar nånstans
 
BIN spärrfärg 1-2 gånger och sedan valfri takfärg så blir det ett bra resultat. Vi använde Miltex 2 RF och vi är nöjda även efter några år och vi har inget kvistgenomslag.
 
Kan även rekomemndera att skaffa en Nackmollis https://www.swedol.se/nackstd-nackmollis93610.html om du ska måla själv. Målade själv ca 2x25 kvm takpanel för ett par år sedan (två strykningar kvist- och spärrgrund och två strykningar täckfärg). Efter första strykningen trodde jag att att jag skulle bryta nacken. Sen googlade jag och skaffade en mollis och det var betydligt skönare.
Jag tillverkade faktiskt min mollis av ett par hängslen och en resenackkudde då jag var snål och inte hade tid att vänta på leverans :)
 
B basseman skrev:
BIN spärrfärg 1-2 gånger och sedan valfri takfärg så blir det ett bra resultat. Vi använde Miltex 2 RF och vi är nöjda även efter några år och vi har inget kvistgenomslag.
BIN spärrfärg är kanon(y)
 
Tack för alla svar! En hel del bra tips Ser inte fram emot målandet allt för mycket
 
Hyr en högtrycksspruta väldigt jobbigt att handmåla 80 kv tvätta måla med spärrfärg och därefter en matt
Snickerifärg vanlig takfärg är inte bra på träpanel. Har målat många tak så du målar ett rum på 10 min
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.