Jag tänker hänga 50 kg boxningssäck genom takkrok direkt i takstol (takstolens nederdelen) som är 45x180 mm. Klarar den 50 kg rakt ner och vid boxning blir den kanske 80 Kg. Ska jag använda 10x100 fransk skruv eller 8x100 eller 10x75?
Önskar er expert rekommendationer
Mvh
Zahid
 
Det borde väl gå... svårt att säga utan att veta mer.

Känns det stabilt så är det nog ok. Men svajar det får man fundera ett varv till.

/ATW
 
Häng upp en repögla och låt en 80-kilosgubbe häng och dingla i repet
(i händerna eller stå med en fot i öglan, inte om halsen).
Och se på och se och känn om det blir någta rörelser i takstommen.
 
G
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Häng upp en repögla och låt en 80-kilosgubbe häng och dingla i repet
(i händerna eller stå med en fot i öglan, inte om halsen).
Och se på och se och känn om det blir någta rörelser i takstommen.
Och rasar taket in, så var det garanterat för mycket vikt. :D
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123
  • Laddar…
G GargamelSE skrev:
Och rasar taket in, så var det garanterat för mycket vikt. :D
Det är ju inte särskilt troligt att det gör. Är det golvbjälkens underram som du menar?
Då blir det ju inte mer belastning än om någon går på golvet ovanför.

Eller är det en hanbjälke eller överram?
Inte mer belastning än ett par dm snö på taket.

Du kanske kan visa med en bild hur du har tänkt dig?
 
Ett sånt fäste gör ingen större skillnad. Belastningen hamnar iallafall på en enda takstol.

Men är det inget fuskbygge med sviktande tak redan nu så ska det inte vara några problem. Det är ju, som sagt var, inte större belastning än om en vuxen person ställer sig mitt på golvet på våningen ovanför.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Häng upp en repögla och låt en 80-kilosgubbe häng och dingla i repet
(i händerna eller stå med en fot i öglan, inte om halsen).
Och se på och se och känn om det blir någta rörelser i takstommen.
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det är ju inte särskilt troligt att det gör. Är det golvbjälkens underram som du menar?
Då blir det ju inte mer belastning än om någon går på golvet ovanför.

Eller är det en hanbjälke eller överram?
Inte mer belastning än ett par dm snö på taket.

Du kanske kan visa med en bild hur du har tänkt dig?
Hej och tack för svaret.
Det här ett två våningshus på 178 kvm vilket innebär varje våning inkl. väggar 112 kvm. det är valmat tak med betongpannor på. Det är inget fuskbygget- byggdes av A-hus.


Ritning av takstol för valmat tak och bild av takkrok med texten "Jag ska hänga här".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Som jag skrev, om du ställer dig och hoppar på övervåningen där du har tänkt att hänga upp boxbollen, så märker du ju om det rör sig på något otrevligt sätt.
Go for it säger jag, eller börja med gyttjebrottning i stället på altanen :)
 
Detta är verkligen inte ens något att fundera på. 50kg är ingenting i sammanhanget.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Z zahidstockholm skrev:
Jag tänker hänga 50 kg boxningssäck genom takkrok direkt i takstol (takstolens nederdelen) som är 45x180 mm. Klarar den 50 kg rakt ner och vid boxning blir den kanske 80 Kg. Ska jag använda 10x100 fransk skruv eller 8x100 eller 10x75?
Önskar er expert rekommendationer
Mvh
Zahid
Utan att vara expert - men man borde kunna resonera som så att OM +50kg skulle göra att ens takstol rasade ihop så skulle jag vara orolig över hela huset strukturella hållfasthet.

Dvs frågan är en icke-fråga ;)
 
Nu är ju iofs inte underramen på en takstol av den typen gjord för att ta upp vertikala laster, men visst lär den hålla för både 50 och 100kg.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Nu är ju iofs inte underramen på en takstol av den typen gjord för att ta upp vertikala laster
???
Övervåningen är del av bostaden, det går folk där varje dag på golvet där.
Jag skulle gissa att det finns en hjärtvägg mitt under takstolen, och att boxbollen skall hängas upp
en liten bit vid sidan om denna.
 
Jag skulle fundera mer på el och eventuellt vatten som kan vara draget mellan glesen.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
???
Övervåningen är del av bostaden, det går folk där varje dag på golvet där.
Jag skulle gissa att det finns en hjärtvägg mitt under takstolen, och att boxbollen skall hängas upp
en liten bit vid sidan om denna.
ok jag noterade inte att det fanns en övervåning, då finns det förstås ett bjälklag som tar vertikal last.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.