Vi köpte hus i oktober 2018. Villa från 1910 med delvis krypgrund. I besiktningen som utfördes fanns en anmärkning på fukt i ett hörn i källaren i krypgrunden. Inget allvarligt, men genom att leda bort vattnet utanför kunde det bli bättre och en dränering brådskade inte.

Efter någon månad kom försäkringsbolaget och gjorde en kontroll av fukten i källaren. Källaren gick igenom kontrollen men hon rådde oss att installera en krypgrundsavfuktare. Sagt och gjort, Ett känt företag kom och fixade det under sen höst/tidig vinter. Avfuktare installerad i krypgrunden och den tidigare ventilationen är täckt med frigolit eftersom avfuktaren ska göra jobbet. Till avfuktaren hör en mätare som visar fuktprocenten i källaren. Vid installation låg den på 55 %.

Under våren och fram till sommaren steg fukten i källaren. Man började känna ”källarlukt” (mögel?) i källaren, vilket man inte gjort tidigare. Vi upptäckte dessvärre också att en hel del saker hade blivit mögliga. Fuktprocenten låg nu på ca 60-67 %. Det var mest saker av affektionsvärde som blivit förstört. Företaget kom för en kontroll och menade att den förhöjda fuktprocenten inte var ovanlig för årstiden. Han menade att även hans källare blev så här fuktig sommartid. Han ersatte oss på ”ren goodwill” med två brandsläckare.

Vi tömde källaren på allt organiskt material och förvarade allt på lastpallar enligt instruktioner från företaget.

Under höst-vinter har fuktprocenten legat på 65-67% (trots byte av årstid). Nu när sommaren är här är det såklart extra fuktigt, men % ligger stadigt på 67, och lukten är så illa att man känner den i hallen med stängd dörr. Vi har kontaktat företaget som har åtgärdat med att utöka rördragningen så den går in i vanliga källaren också, innan så var rören endast dragna i krypgrunden. Vi har frågat ifall man skall pröva att stänga av krypgrunden helt och öppna den normala ventilationen i den ursprungliga källaren så att de sköter sig separat, men det skall inte behövas säger företaget. Nu återigen säger de att fuktprocenten 67% är normal för årstiden. Vi poängterar att den legat högt hela tiden och att en sådan ökning inte borde kräva ett geni för att förstå att det inte är en positiv utveckling. Vi får inte svar på detta. Vi får svaret att de ska återkomma angående avfuktaren och ansvarig slingrar sig ur frågorna vi ställer.

Vi har önskat att få köpet av krypgrundsavfuktaren hävt då det handlar om ca 40 000 kr som vi känner är helt bortkastade, men det är inte genomförbart enligt företaget. I sista kontakten bad vi om tillåtelse att få stänga av den och ta bort frigoliten från den ursprungliga ventilationen – alltså återställa till hur det var innan, för att se om det blir någon skillnad och på så vis få svar på om vi har rätt eller ej. Svaret är att ”som svar på din fråga att stänga av maskinen så är det ingen fråga för oss att besvara, ni har alla möjligheter att prova olika lösningar men vi kan inte gå in och bedöma huruvida ni ska prova det eller inte”.

Hur gör vi? Hur ska vi gå vidare med detta?
 
  • Skiss över hus med markerade områden för krypgrund och avfuktarens placering samt rördragning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ni skulle säkert inte behöva en avfuktare alls om ni har åtgärdat problemet med fukt utifrån. Gissar att det är Anticimex :(
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ni skulle säkert inte behöva en avfuktare alls om ni har åtgärdat problemet med fukt utifrån. Gissar att det är Anticimex :(
Nej förmodligen hade vi klarat oss utan detta med att bara gräva ut från hängrännan till en stenkista.. dock var det ett krav från
vårt försäkringsbolag att vi skulle installera en avfuktare för att få med svamp/mögel på hemförsäkringen. Vi ska pröva att ta
kontakt med dom och se vad de säger också.

Japp du gissar helt rätt gällande vilka som ställt till det för oss :confused:
 
Byt försäkringsbolag till ett utan det kravet och utan samarbete med AC :(
 
M Mr Eastman skrev:
Nej förmodligen hade vi klarat oss utan detta med att bara gräva ut från hängrännan till en stenkista.. dock var det ett krav från
vårt försäkringsbolag att vi skulle installera en avfuktare för att få med svamp/mögel på hemförsäkringen. Vi ska pröva att ta
kontakt med dom och se vad de säger också.

Japp du gissar helt rätt gällande vilka som ställt till det för oss :confused:
Det låter ju lite osannolikt att avfuktaren har skapat problem med fukt på något annat ställe?

Skaffade ni dessutom avfuktaren direkt efter inflytt så har ni ju ingen aning om hur fuktigt det var innan?

Edit: 60-67% i luften är ju för torrt för att något ska mögla, då måste det ju vandra fukt från plattan/väggar?
 
H
Vart slutar alla stuprör?
Få bort vatten utifrån är viktigt med.
Rätt installerad avfuktare så ska det va torrt om ni inte har massa fukt som tränger in.

dock är det massa folk som blir lurade av dom med avfuktare när det kanske inte behövs.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Byt försäkringsbolag till ett utan det kravet och utan samarbete med AC :(
Har du några exempel på sådant bolag? Jag sitter i en sits med A som grundlurade oss att de kunde installera avfuktare, sen tog de tillbaka detta och sa att det inte gick, men deras spion skvallrade till Folksam och därför täcks numera inte ev framtida hussvamp av försäkringen. :sweat:
 
Jag har folksam och krypgrund, men aldrig fått något krav på avfuktare. Försäkringsbolaget gjorde en besiktning i samband med köpet 2016 och där står den vanliga standardformuleringen att krypgrund är en riskkonstruktion..
 
useless useless skrev:
Jag har folksam och krypgrund, men aldrig fått något krav på avfuktare. Försäkringsbolaget gjorde en besiktning i samband med köpet 2016 och där står den vanliga standardformuleringen att krypgrund är en riskkonstruktion..
Då har du nog en mer välmående krypgrund än mig. Jag tänker att det kanske inte är avfuktare i sig som är kravet, utan fuktvärdet. Något som jag ville förbättra mha en avfuktare, men som de sedan hux flux inte kunde installera. Moment 22. Nämnde jag hur mycket jag avskyr Anticimex, av hela mitt hjärta och med mycket passion? :devilish:
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.