Hej!

Vad gör man åt nedanstående skada?
Fogen och några stenar har spruckit och fogen delat sig ovanför ett fönster. Jag ser armeringen om jag kikar in i sprickan.
Som ni ser i högerkant av fönstret så hänger teglet ner ca 1 cm.
 
  • Skada på tegelfasad ovanför fönster med synlig spricka och nedhängande tegelstenar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadade tegelstenar och sprucken fog ovanför ett fönster med synlig armering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ALEKSANDRS KUZMINS
  • Laddar…
Man får plocka ner och lägga in balk. Sök på murmabalk.
 
Gösses! Rejält jobb att plocka ner 5 skift. Det finns ingen quick-fix?
 
Gjorde detta när jag fogade om huset, tror ej du kommer behöva plocka ner 5 lager, 2 kommer nog räcka. De övre bör sitta kvar men gör dom ej det så får du plocka ner dem och Nä, det är inte alls jobbigt :)
 
Aha. Trodde man började uppifrån..
 
Behöver du ej om fogarna är bra över där det har släppt.
 
N
Låt det bara vara, man hittar sprickor överallt om man letar.
Det rasar inte ner på många år. Ovan fönster är det alltid balk, kanske en tegelbalk hos dig.
 
Hur gick det med balken/teglet? Sitter med samma problem här och hoppas på en enklare lösning än att plocka ner en massa tegelstenar.
 
Det gick kanon.
Hade en murare här som monterande ner allt ovanför fönstret. Eftersom vårt tegel är väldigt speciellt och det inte finns att få tag på så plockade muraren ner översta raden som låg innanför panelen. Det visade sig dock vara väldigt svårt att få ner stenarna hela eftersom att bruket var hårdare än stenen. Han lyckades få ner ca 30% hela stenar. Så med facit i hand så var det onödigt jobb.. till slut lyckades muraren även hitta sten i samma nyans, dock släta. Men det syns inte på håll.
Han lämnade in ett antal sten och gjorde en tegelbalk av två rader som sitter över fönstret. Resterande murade han upp med en blandning av gamla och nya stenar.
 
S StevieGee skrev:
Det gick kanon.
Hade en murare här som monterande ner allt ovanför fönstret. Eftersom vårt tegel är väldigt speciellt och det inte finns att få tag på så plockade muraren ner översta raden som låg innanför panelen. Det visade sig dock vara väldigt svårt att få ner stenarna hela eftersom att bruket var hårdare än stenen. Han lyckades få ner ca 30% hela stenar. Så med facit i hand så var det onödigt jobb.. till slut lyckades muraren även hitta sten i samma nyans, dock släta. Men det syns inte på håll.
Han lämnade in ett antal sten och gjorde en tegelbalk av två rader som sitter över fönstret. Resterande murade han upp med en blandning av gamla och nya stenar.
Var i västra götaland är detta?
Jag är på jakt efter murare i gbg-området
 
Skickar pm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.