Vi flyttade in i vårt 50-t hus i somras och har nu under hösten märkt att det luktar avlopp. Vi anmälde till vårt försäkringsbolag och de tog hit en besiktningsman som konstaterade att det var en gammal skada som till viss del bör gå på gamle ägaren. Allt i badrummet är originalskick vad gäller kakel, klinker, golvbrunn, stammar och fuktspärrar.
NU till min fråga. Vad kan jag räkna med att få i ersättning från försäkringsbolaget? De har själva sagt att de endast betalar för att åtgärda skadan. Dvs blåsa ut allt som är skadat, köra med värmefläkt/avfuktare. Deras regler för att få ersättning för rör och kakel/klinker är 10 år utan åldersavdrag och sedan avskrivning med 5% varje år. Avdraget begränsas till högst 80% på byggnadsdel som före skadan var funktionsduglig. Eftersom allt är original så lär jag få minst 80% avdrag alltså (mer än 80% om ngt visar sig vara funktionsodugligt). Men frågan är om det finns något som kan kallas funktionssdugligt. Det jag kan komma på är vattenstammarna. Möjligen avloppstammarna om det inte är dessa som läcker. Men sedan är frågan vad som gäller kakel, klinker, väggar, golv kan det vara funktionsdugligt eller vad säger forumet? Gamla fuktspärren (asfalt) är naturligtvis ej funktionsduglig.
 
Om dom har den formuleringen så tror jag att du kan få ersättning med 20% för klinker etc, klinkersen var troligen funktionsduglig enl. den norm som gällde när den sattes upp, det är det dom skall gå efter. Det faktum att den idag är gammal hanteras ju genom 80% avskrivning.

Efterssom byggnormer ändras hela tiden så skulle ju i princip alla byggnadsdelar betraktas som icke funktionsdugliga efter bara några år om kravet vore att de skulle uppfylla moderna normer.

Jag tror dessutom att bolaget skall ersätta 100% av sådana byggnadsdelar som inte slits, dvs ex isolering i golvet, ev bärande delar i golvet etc.

Vad gäller era möjligheter att få ersättning från den förra ägaren, så bör ni ju givetvis försöka, men räkna inte för mycket med det, det är ofta väldigt svårt att vinna ett sådant mål. De flesta som lyckas får det genom att säljaren tror att han ligger illa till och betalar, väldigt få av de som går till domstol får rätt.
 
Håller med dig hempularen. Bara det som slits bör det bli avdrag på, annars 100%. Har nu läst lite nogrannare vad som gäller. Keramiska plattor är det åldersavdrag på max 80%, därmed borde jag kunna få 20% ersättning för detta. Väggar, golv står det inget om när det gäller avdrag, därmed borde jag kunna få ersättning för en av gipsskivorna i väggarna, samt golvet eftersom både golv och väggar var funktionsdugliga. Fuktspärrar 0% ersättning. Om vattenledningar och avloppsrör är funktionsdugliga så bör jag kunna få 20% ersättning. Det är förmodligen brunnen som läcker och därmed ger den 0%.

Finns det någon i forumet som har erfarenhet av detta?

Hyfsat bra ersättning borde man kunna få för alla premier man betalar in, varför har man annars en försäkring?
 
Rören får du nog ingeting för, för de som läcker ersätts inte (ej funktionsdugliga) och de som är funktionsdugliga byts inte såvitt du inte själv beställer det och betalar för det.

En av de mera värdefulla bidragen man får från försäkringen i dessa fall är torkningen, om du behöver ha en avfuktare där så täcker försäkringen den kostnaden. Bara elkostnaden för en avfuktning brukar kunna bli 3-5000. Så kom ihåg att kräva ersättning för elförbrukningen (läs av mätare etc).
 
Nu är det klart vad vi får i ersättning. Kakel och klinker bakas ihop med fuktspärr och ses som en enhet. Denna är ej funktionell i vårt fall och därför får vi inget. Rören får vi inget för pga att de är för gamla. Stommen byggs däremot upp igen med golvgips eller uppgjutet golv ersätts 100%, 1 gipsskiva till väggarna ersätts 100%, den andra gipsskivan ersätt inte alls (skall ju vara dubbelgips), skadat tak i köket under badrummet återställs och ersätts till 100%. Allt målningsarbete ersätts med 20%.

Saneringen, avfuktare, fläkt inkl elström, tillfällig duschkabin ersätts med 100%.

Tack hempularen för dina svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.