Vi renoverar ett hus från 62 och behöver byta ut spånisoleringen under råsponten i köket. Vi funderar på att lägga dit linisolering. Är det någon som har erfarenhet av det? Har den liknande egenskaper som spån? Spån har ju funkat bra i huset tidigare och vill inte lägga dit något nytt som ger fuktproblem. Grunden är en torpagrund med bjälklag av lättbetong och det är inget problem med fukt i grunden vad jag vet.
 
C
Vad är det för fel på spånet då?
 
J JohannaJeppsson skrev:
Vi renoverar ett hus från 62 och behöver byta ut spånisoleringen under råsponten i köket. Vi funderar på att lägga dit linisolering. Är det någon som har erfarenhet av det? Har den liknande egenskaper som spån? Spån har ju funkat bra i huset tidigare och vill inte lägga dit något nytt som ger fuktproblem. Grunden är en torpagrund med bjälklag av lättbetong och det är inget problem med fukt i grunden vad jag vet.
borde fungera bra och förmodligen isolera bättre, dock lite mindre värmeläckage till grunden
 
C cpalm skrev:
Vad är det för fel på spånet då?
Det är inget fel på spånet förutom att det luktar råttpiss och används som bo. Därmed känns det fräschast att byta ut i den delen. Vi har hittat 4 råttskelett samt tagit 2 levande och igår såg vi gamelråttan som vi inte har lyckats ta död på än. Håller på att täta alla genomföringar ner till grunden...
 
C
J JohannaJeppsson skrev:
luktar råttpiss och används som bo.
Ja, det är kanske inte så trevligt. Men möss, sorkar och sånt (är förmodligen inga råttor) gillar nog linisoleringen också.
Jag skulle kolla på Perlite om man vill ha något som gnagarna inte kan bygga gångar i.
 
C cpalm skrev:
Ja, det är kanske inte så trevligt. Men möss, sorkar och sånt (är förmodligen inga råttor) gillar nog linisoleringen också.
Jag skulle kolla på Perlite om man vill ha något som gnagarna inte kan bygga gångar i.
Tack för tipset! Du tror inte att det kan bli något problem eftersom att det inte kan binda fukt såsom spånet kan idag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.