Behöver en fingervisning vad en grund (platta på mark) BYA ca 136 kvm + stomresning för ett sluttningshus på ca 195kvm kan kosta. Är i stadiet att skicka iväg ritningar till byggfirmor för offert... Offerterna ska gå till mindre lokala byggfirmor.
 
kan ju bara peka på vad tex kataloghusens grundentreprenader kostar...En platta på ca 90-100KVM ligger i deras entreprenader på 200K + (fiskarheden).... SÅ har du kontakter och kunskap så är det bra mycket billigare att göra den själv eller ev hyra in en lokal byggfirma som gör grunden.
Vi har lyckats få ner det till ca 50 000:- för vår platta på 90kvm men det är genom väner som har firmor så det är ett extremt billigt pris iofs.....+ att vi gör jobbet själva. Men tänk på att materialet, armering, isolering,betong , kantelement, värmeslingor med mera kostar ju oavset om man gör det själv eller lejer bort.
 
Ett tips!

Jag köpte alla kantbalkar och frigolit från tjälldens nere
i Skåne. Grymt billigt? Kom med en 24 meters lastbil, bor utanför Uppsala. Kanske kan du kräva att få hålla med materialet själv?

Kolla på www.tjallden.se

Lycka till / Thrax
 
Betina
thrax.
Vad fick du betala för mateial samt leverans? Hur stor är din platta?
 
Jag gav 38.000:- inkl. frakt och moms.

Platta1: Hus
13,5x8,5 = 115m2
Det var cirka 48lpm kanbalk 400mm hög, U-variant
300mm frigolit

Platta2: Garage/pannrum
10,5x7+4x4,5 = 91,5m2
Det var cirka 45lpm kanbalk 400mm hög, U-variant
200mm frigolit

Det jag upplevde som lite sämre än de som fanns på byggvaruhuset var hörnen som var lite enklare variant. Jag rekomenderar att man puttsar kantbalken efter gjutning. Har gjort det på garaget, får bli på huset nästa år. Det är ju så fult med dessa kantbalksskarvar.
Men det har ju inte med märket på balkarna att göra.

/Thrax
 
Betina
Wow, det var inte illa, jag skickar en offertförfrågan till Tjällden med en gång.
Med 300 mm isolering i plattan, hur mycket har du då i tak och yttervägg? Och har du isolering även en bit utanför elementen?
 
Elementen (kantbalkarna) är isolerade, tror det är 80mm på sidorna, se deras hemsida.

Vi har cirka 400mm i tak och 240mm i väggar.
Vi kör med termocell som är en form av ekologisk fiber.

/Thrax
 
Betina
thrax.
Har fått en offert från Tjälldens nu, den ser ju fin ut. För vår platta på 212 kvm hamnade den på 42700 kr. Det som tillkommer är ju förstås grus/makadam, armering, betong och golvvärmeslingorna. Fixade du allt det själv med? Fick du det till bra priser också?
 
Jag gjorde allt det själv, inkl. avlopp.
Allt VVS (golvvärme, avlopp, kulvert mm) ska du köpa från www.rinkabyror.se om du kan.

Armeringen fick jag hyffsat pris på hos vår brädgård/byggvaruhandel. Armering (stål överhuvud taget) har blivit jättedyrt, priserna har gåt upp med cirka 50% på ett år, Kina köper allt!

Betong är svårt att göra bra pris på. Det skiljer dock mellan lev. Ballast var billigast (till garaget), men som vanligt... ...billigt är sällan bra. Ruskigt dålig betong. Köpte från Swerock till huset, fungerade helt annorlunda.

/Thrax :)
 
Thrax.. tackar för den info'n ;D
En fråga till er som gjorde plattan själva, (El fråga..) Potentialutjämnade ni grunden ? Så att armeringsjärnen har kontakt med varandra ?


 
Vet att detta är en gammal tråd. Men är där själv nu - vad kostar grunden idag. Pris på material framförallt för jag har hantverkare jag gillar redan. De har sagt att de kan lägga grunder.
 
Maila bara Tjälldén med ritningar så får du offert direkt! Jag gjorde nyligen en Tjälldén-platta till mig själv på 110m2.

Priset var jämförbart med vad som nämnts i tråden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.