Skatorna i området tycks ha förökat sig sen i fjol och nu är det 4-5 stycken som hoppar runt på gårdarna. Igår var de tydligen å flög på en rivaliserande (?) skata ute på gatan och hade nästan ihjäl stackarn.

De har mest varit på grannens hallonbuskar, våra kommer de inte åt än pga nät men man vet ju aldrig.

Räknas dessa som "skadedjur" eller är de "fridlysta" såsom humlor är t.ex.? Har inte tänkt bussa anticimex på dem direkt men man börjar ju bli lite nervös att de ska bli lika utbredda och många som kajorna är i stan.
 
BirgitS
Skator som blir väldigt störande eller som angriper människor kan vara "skadedjur". I så fall vänder du dig nog till kommunens miljöförvaltning eller liknande som kan kalla in en jägare.
 
Men det räcker alltså inte att de äter upp grannens hallonbuskar. Då hade man fått skjuta av en större del av många djur.
 
J Johan456 skrev:
Men det räcker alltså inte att de äter upp grannens hallonbuskar. Då hade man fått skjuta av en större del av många djur.
Då lär gränsen vara väldigt hög med tanke på hur många andra kråkdjur det finns här på orten.

Nej jag reagerade mest på att det plötsligt var 4-5 stycken som cirkluerade här på senare tid. I fjol var det bara två. Ganska obehaglig syn att se hur det flög på lika många om inte fler på en ensam skata utanför här om dagen å.
 
Jag förstår inte vad du menar. Så är det 4-5 skator så ska man sätta in skyddsjakt?
 
5 skator lär inte räknas som skadedjur.
Kanske om det är 500 på lite yta
 
Om du bor utanför tättbebyggt område/detaljplanerat område o har vapen så kan du skjuta dem själv.
Jakttiden på dem har börjat.
Skyddsjakt är med möjligt.

Karta över Sverige som visar olika jakttider för regioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skärmdump från Svenska Jägareförbundets hemsida om regler för skyddsjakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Du får fånga dem i fälla och avliva på humant sätt.
 
J Johan456 skrev:
Men det räcker alltså inte att de äter upp grannens hallonbuskar. Då hade man fått skjuta av en större del av många djur.
Ja, så är det - du har ganska långtgående rättigheter i sådana avseenden.
 
Våra skator är nyttodjur.
Nu har jag bara 2 st permanent boende. Men hos mina föräldrar lite längre bort så är det skatorna som bestämmer.
Rovfåglar vågar sig inte ner bland marknivå för då kommer mobben och kör över gladjäveln.

Vi har problem med glador nämligen, de har blivit många och de går på igelkottar, katter, dyker framför bilar på 100 vägarna. Sen är de några högljudda jävlar med.
I ytterst sällsynta fall har de gett sig på småhundar och de gör rejäl skada.

Så länge skatorna inte förstör för dig så var glad åt dem, de håller rovfåglar och annat skit borta.
De är väl hierarki bland dessa fåglar, därför de går på de svagaste som inte passar i flocken.
 
  • Gilla
kattparet
  • Laddar…
Det var mest efter häromdagens "skatkrig" som jag började undra. För min del har jag hellre kvar dem, så länge det inte blir 100 stycken som flyger omkring runt huset. Kan tycka de är rätt fascinerande varelser. Fast en blev lite väl närgången när den flög in på altanen och höll på att slå sönder ena rutan när den försöökte ta sig ut när jag skulle dricka mitt morgonte.
 
Karlia
Mormor som bodde på landet sade "den som river skatans bo mister både häst och ko"

Tänker att de såg den som nyttodjur.
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Skatorna, 5 st, håller just på att slita sönder kanten/fjäderskyddet på grannens nya studsmatta, som är i ett silverblankt tyg. Annars gör de ingen skada här, mer än att sno lite mindre grejer på altanen, som oftast hittas en bit ut på gräsmattan.
Jag tycker de är roliga och trevliga, även om de har lite hyss för sig.
 
Isakare Isakare skrev:
Skatorna, 5 st, håller just på att slita sönder kanten/fjäderskyddet på grannens nya studsmatta, som är i ett silverblankt tyg. Annars gör de ingen skada här, mer än att sno lite mindre grejer på altanen, som oftast hittas en bit ut på gräsmattan.
Jag tycker de är roliga och trevliga, även om de har lite hyss för sig.
Har grannen noterat deras åverkan på studsmattan? Kunde inte låta bli att le åt det där hysset. De kanske har något riktigt långdraget prank på gång där, kan hända att din granne har haft en dust med några skator tidigare i livet, vars händelser förts vidare i (skat)generationer tills de slutligen hittade grannen... :D

Tycker kajorna i området är mer kusliga. Satt säkert 20-30 st på varenda hustak, antenn o dyl utefter ett kvarter på andra sidan stan....
 
F
K kattparet skrev:
Då lär gränsen vara väldigt hög med tanke på hur många andra kråkdjur det finns här på orten.

Nej jag reagerade mest på att det plötsligt var 4-5 stycken som cirkluerade här på senare tid. I fjol var det bara två. Ganska obehaglig syn att se hur det flög på lika många om inte fler på en ensam skata utanför här om dagen å.
Alltså, det kan aldrig bli skadedjur av att ge sig på andra vilda djur. Vi har småskator här med bo i en närbelägen tall. Nu har en liten nyfiken skata hittat in och gått bananas på en påse bröd. Fick jagat ut fanskapet, då sket den på köksgolvet.

Och dom är smarta dom jävlarna så nu sitter den lilla horungen och spanar på när altandörren är obevakad. Två gånger har jag kommit på den fan när det har varit nya inbrytningsförsök. Nu sitter vi och spanar på varandra, jag på altanen och den dödsdömda skatan på ett staket 20m bort.

Har inte bestämt ännu om jag skall leja bort jobbet till min högra hand (alltså grannens blodtörstiga katt) eller om jag skall låta den Italienska Berettan tala allvar med skatan.
 
  • Gilla
kattparet och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.