Leende man som bär ett ansiktsskydd, text framhäver hans ålder och brist på erfarenhet med grävmaskiner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
L larka742 skrev:
Ja? Vet inte riktigt vad du anmärker på... 221 döda i trafiken, och 1269 i självmord = 5.74 ggr fler döda i självmord...

Folkhälsa - aktiviteter, frihet... en frisk kropp - det är faktorer som påverkar folkhälsan, och hur man mår.
Och eftersom vi har statistik på barns hälsa, och "friskhet" sjunker så är det nog inte så långsökt att på sikt kan det bli mer självmord.
Och det är dessa moraliska pekinnar, trygghetsnarkomaner, som tagit över och vill pressa ned olyckor etc men utan att reflektera över hela bilden.

Liksom... ha en massa regler runt lekplatser, skolgårdar gör att rektorer och kommunen kan slå sig för bröstet och hänvisa till mindre barn skadar sig i skola år för år. Men... hur många barn rör sig inte mindre, och mindre? Hur mycket kommer det kosta om 20 år i sjukskrivningar?

Men som sagt, tillbaka till inlägget, det fanns ju ingen antydan överhuvudtaget att det skulle handla om "markant" ökning, eller att det berodde på okunskap eller dumhet. Känns väldigt omotiverat det du skrev.

"tröttsamt när någon försöker få det att se ut som om antalet självmord skulle ha ökat markant i Sverige.
Antingen beror det på dumhet eller okunnighet. Eller en kombination."
Sålunda var det bättre förr? Till exempel 1969. Jag menar eftersom det då var ungefär lika många självmord som i dag.
Visserligen var det år 1969 1 200 trafikdöda I en befolkning på mindre än åtta miljoner människor och med betydligt färre bilar och färre körda mil (idag är vi tio miljoner i riket).
Ja det är mycket sämre nu. Inte bara sett till förolyckade i trafiken.
Vi trygghetsnarkomaner borde väl också tycka att det är förkastligt med ökad medellivslängd och höjd disponibel realinkomst.
Något bör göras! Förbjuda bilbälte, skyddshjälmar och krokkuddar - någonting?
Något borde göras för att antalet omkomna i trafiken är minst lika många som självmordsfallen. En lösning kan vara att fler fyraåringar prövar på att spaka tunga grävmaskiner. Då blir det förmodligen fler som ser nyktert på tillvaron i stället för att missbruka trygghet.
Det är friskvård när den är som bäst!
 
  • Gilla
  • Arg
twoody och 4 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
I Norge diskuterades det att alla barnehagebarn alltid skulle bära hjälm. Förslaget avslogs med motiveringen att skadan skulle vara större än nyttan. För barnen kunde uppfatta omgivningen som farligare än den är.

"Trygghet" har för länge sedan gått om "Sommaräng" som svenskarnas vackraste ord.

När lärare polisanmäls för att ha "kränkt" en 13 årig skitstövel för att ha lyft undan honom, för han satt ivägen och vägrade flytta på sig, då är det inte konstigt att det även här skriks -ANMÄL ANMÄL... om någon skulle anmälas, är det anmälaren. I detta fall "elevombudsmannen". Hur är man funtad när man belastar rättsväsendet med en sådan skitsak. En socialsekreterare med lika dåligt omdömme kan förstöra hur många liv som helst.

Ibland var det bättre förr.

Staffan
Inte stavningen. Den var inte bättre för män denn är sämre nu
 
H heimlaga skrev:
Det finns gott om folk som har lärt sig köra maskiner först som vuxna och ändå blivit bra på det men det verkar förutsätta antingen väldigt mycket envishet eller en naturlig fallenhet som långt ifrån alla har.
Jag tycker faktiskt att 6-årsåldern är en fullt rimlig ålder att börja köra litet smått hemmavid men de första åren behöver det finnas en vuxen inom synhåll som kanske gör annat men endå kan hålla ett öga på vad som pågår. Finns det ingen vuxen inom synhåll då är risken för stor tycker jag.

Jag har bara kört grävmaskin en enda gång men jag har en del erfarenhet av traktorer och lastmaskiner. Det är inte alls svårt att lära sig köra för husbehov sådär så att man hjälpligt får arbetet gjort även om det tar fem gånger för länge. Vem som helst kan lära sig det när som helst i livet. Om man skall köra på förjänst och någon skall ha råd att betala för det då måste man verkligen kunna köra så arbetet löper undan och det blir bra och det är en helt annan sak.
Det som är riktigt otäckt på traktor är stenuppbrytning dvs när man med en hacka drar upp sten ur backen.... är man för klumpig med kopplingen så välter maskinen....
 
När man läser den här tråden känns plötsligt ett gammalt talesätt helt sant :

"Respekten för lagen avtar med avståndet till närmsta polisstation."

//Ronnie
 
  • Gilla
  • Haha
twoody och 2 till
  • Laddar…
Skogsgubben
T Thomas_Blekinge skrev:
Sluta dalta. Polisanmäl föräldrarna. Vårdnadshavaren ska förhindra att barnet orsakar skada för någon annan, 6 kap. 2 § 2 st föräldrabalken.
Kunde inte sagt det bättre själv, ojdå jag har ju sagt just det
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
När man läser den här tråden känns plötsligt ett gammalt talesätt helt sant :
"Respekten för lagen avtar med avståndet till närmsta polisstation."
//Ronnie
Kom att tänka på ett annat passande talesätt: "Den som gräver en grop åt andra faller ofta själv där i"
 
  • Gilla
  • Älska
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Frågan är väl inte om en fyraåring kan köra grävmaskin, utan om det är lämpligt?
 
  • Gilla
twoody och 6 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Frågan är väl inte om en fyraåring kan köra grävmaskin, utan om det är lämpligt?
Det vet vi inte, men så kan det vara.
Vad som är högst olämpligt är att en vuxen människa pratar ut på nätet istället för att prata med föräldrarna.
Om jag gör skit, vill jag veta det direkt!
Jag kan ha koll.
Jag kan ha gjort fel.
Jag kan ha gjort något dumt.
Hursom vill ja ha kritiken direkt och inte senare då det vuxit till en 474svars snöboll...…...

Glöm inte att orättvis kritik är lätt att ta, men rättvis kritik svider.
Vanligt i det lättkränkta väder vi har idag är det omvända.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
E Exkroken skrev:
Sålunda var det bättre förr? Till exempel 1969. Jag menar eftersom det då var ungefär lika många självmord som i dag.
Visserligen var det år 1969 1 200 trafikdöda I en befolkning på mindre än åtta miljoner människor och med betydligt färre bilar och färre körda mil (idag är vi tio miljoner i riket).
Ja det är mycket sämre nu. Inte bara sett till förolyckade i trafiken.
Vi trygghetsnarkomaner borde väl också tycka att det är förkastligt med ökad medellivslängd och höjd disponibel realinkomst.
Något bör göras! Förbjuda bilbälte, skyddshjälmar och krokkuddar - någonting?
Något borde göras för att antalet omkomna i trafiken är minst lika många som självmordsfallen. En lösning kan vara att fler fyraåringar prövar på att spaka tunga grävmaskiner. Då blir det förmodligen fler som ser nyktert på tillvaron i stället för att missbruka trygghet.
Det är friskvård när den är som bäst!
Skriver jag nånting överhuvudtaget om att det var bättre förr?

Och sen.. varför ska du skoja bort forskning om att våra barn rör för lite och forskningen pekar att det är VI som förstör våra barns uppväxt. Regler, uppmaningar och en mycket snävare syn på vad som är "lämpligt" gör att barn inte leker lika mycket längre. Vi tar bort ÅR från alla våra barns liv. Det är ett faktum idag.

Den spontana leken minskar år för år, mer och mer tid går över till skärmtid.

Men jag vill tillbaka till 1969...? Nej varför det?
Fler borde se nyktert på HELA tillvaron NU i stället för att missbruka ordet trygghet.
Nu tror folk att de vinner nåt genom att minska olyckor, eliminera risker, säkra bostadsområden och lekplatser.

Förr... man lagade trasiga lekplatser när det behövdes, NU - man måste betala konsulter som godkänner lekplatser, föra register osv.
Administrativa kostnader som motsvarar år av underhåll = man lägger ned lekplatser istället.

Det är något som är på väg åt fel håll. Idag. Men ingen vill tillbaka till 1969 för det.
 
  • Gilla
  • Älska
nissenhj och 5 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Frågan är väl inte om en fyraåring kan köra grävmaskin, utan om det är lämpligt?
Frågan är inte om TS kan göra en orosanmälan, frågan är om det är lämpligt.
 
  • Gilla
nissenhj och 4 till
  • Laddar…
Jag körde både större båtar och andra större maskiner som fyraåring - de vuxna kunde tycka det var lite kul att gömma sig - så det såg ut som jag var helt själv -kanske för att reta grannarna?

-Visst kan ett barn behöva klättra upp och ned och kanske vara lätt akrobatisk för att nå alla spakar men det är absolut ingen fara så länge någon erfaren vuxen är med i närheten. -Då händer betydligt mer olyckor när sommargästerna är ute och åker ....

-Jag skulle gissa att någon vuxen finns med här också - kanske till och med inne i hytten...

-Från sidan och längre håll kan också barn runtomkring se närmare ut än de verkligen är - det tricket används t.ex. vid filminspelning. -Alla som kör större maskiner eller liknande brukar vara noga att mota bort alla som kommer nära maskinen.
 
  • Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
S skaraborgsfakir skrev:
Det som är riktigt otäckt på traktor är stenuppbrytning dvs när man med en hacka drar upp sten ur backen.... är man för klumpig med kopplingen så välter maskinen....
Fast detta är knappast ett vanligt förekommande arbetssätt numera. Det du beskriver gjordes med tvåhjulsdrivna traktorer innan frontlastatens tid. Gärna utan störtbåge.
 
D Destrier skrev:
. -Alla som kör större maskiner eller liknande brukar vara noga att mota bort alla som kommer nära maskinen.
Tror du verkligen en fyraåring har det säkerhetstänket?
 
  • Wow
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.