@Guson:" En annan fundering jag har är era angivna mått på kraften i fjädern. 25 och 50 N? Jag skulle välja flera hundra N per fjäder."
Tankefel av mig. Jag hängde på TS. Den gasfjäder jag nämnde bör ha varit 500N.
 
OK, om luckan väger 60 kg och är en meter lång från gångjärn till ytterkant så lyfter du med ca 30 kg i kanten eller 180 kg 15 cm från gångjärnet. Två fjädrar på ca 1000 N styck kanske med "gröna" monteringen? Mycket uppskattade mått i beräkningen! :)
 
  • Gilla
wittsjo
  • Laddar…
Kort fundering, längden på luckan inverkar såklart, varför inte göra luckan med en extra led strax efter mitten på luckan, dvs du viker den på mitten en gång innan du öppnar.
Vikten blir den samma, men "hävstången" blir kortare.

//Jante
 
  • Gilla
wittsjo
  • Laddar…
Chaly
En annan lösning skulle kanske kunna vara en torsionsfjäder av något slag, typ som nedan
NEW_Torsion_Spring.jpg
 
Problemet med torsionsfjädern är att om den kan hjälpa till att lyfta luckan nästan helt från liggande så måste man bryta ner den med motsvarande hjälp-kraften från läget med luckan helt öppen. Jag inbillar mig att en fjäder lik den avbildade har i princip samma kraft i sin hävarm genom hela 90-gradersrörelsen den beskriver.
 
Staffans2000
Järnvägsbro med en sektion i uppfällt läge över en frusen vattenkropp, med vinterlandskap runtomkring. Då blir det bättre med en riktig torsionsstav som har max lyftkraft i stängt läge, men nästan ingen i uppfällt läge.
Men själv skulle jag satsat på motvikten. Kopierar du ovanstående konstruktion, så kommer luckan garanterat att flyga upp med hjälp av ditt lillfinger. Man skall aldrig joxa till det!

Staffan
 
Det finns ju andra sätt att lösa motviktsproblematiken på.
Här är en ide med wire. Geometrierna är bara ett exempel
Armen sitter i luckan, och hjulet/hjulen i golvet. Skiss av en mekanism för motvikt med arm och wire som sammankopplar lucka och hjul i golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Vad har du för gångjärn på stora luckan för att den inte ska ta i bakändan på trallen när man viker upp? Om man vill ha luckan i linje med övriga trallen så måste ju luckan först lyftas upp och sen vikas upp, annars måste man väl ha ett större mellanrum bakåt än resten av planken?
 
D09
Går det inte att montera löpskenor på sidorna som innehåller ett spår och i mitten på luckan så sitter det en axel som gör luckan avvägd.

när den är vinklad uppåt så drar man den åt det hållet man vill ha?
 
  • Schematisk illustration av en lucka med löpskenor och central axel för att balansera och dirigera rörelseriktning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kul att denna tråden vaknat efter tre år eftersom jag varje helg senaste tiden sagt till mig själv att nu skal jag fixa den där dj***a luckan. Stay tuned, snart händer det!
 
Jag e nyfiken men förstår ärligt talat inte vad du skriver
D09 D09 skrev:
Går det inte att montera löpskenor på sidorna som innehåller ett spår och i mitten på luckan så sitter det en axel som gör luckan avvägd.

när den är vinklad uppåt så drar man den åt det hållet man vill ha?
 
D09
W wittsjo skrev:
Jag e nyfiken men förstår ärligt talat inte vad du skriver
Nu missade jag att du hade det tajt under luckan direkt men tanken var att montera en skena på varje sidan luckan som sitter fast i altanen. Luckan har sedan två (eller flera men då behövs en utskärning i skenan för att kunna vinkla upp ) ”knoppar/löphjul” som sticker ut och löper i skenan.

eftersom de sitter i mitten så blir det som att man snurrar de istället för att lyfta något.

men har man löphjulet i änden så drar man mer upp luckan på bortre ändan än att lyfta upp den. Sen kanske jag gjort en tankevurpa ;)
 
  • Schematisk illustration av en lucköppningsmekanism med mittplacerade löphjul i skena.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Schematisk bild av en lucka med monterade löphjul som rör sig i en skena på sidan av altanen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok nu fattade jag. Det är en intressant lösning. Jag tror att jag skulle kunna vippa ner den så på en sida om jag gräver ut lite. Optimalt sett borde den sitta nära cog. Men sen måste man också fixa någon spärr som hindrar den från att vippa om man går på den...

D09 D09 skrev:
Nu missade jag att du hade det tajt under luckan direkt men tanken var att montera en skena på varje sidan luckan som sitter fast i altanen. Luckan har sedan två (eller flera men då behövs en utskärning i skenan för att kunna vinkla upp ) ”knoppar/löphjul” som sticker ut och löper i skenan.

eftersom de sitter i mitten så blir det som att man snurrar de istället för att lyfta något.

men har man löphjulet i änden så drar man mer upp luckan på bortre ändan än att lyfta upp den. Sen kanske jag gjort en tankevurpa ;)
 
Öppning i ett trägolv vid en renovering, med synlig plastfolie och reglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Undersida av en råspontad takkonstruktion med synliga takbjälkar och en hängande kedja.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Luckan fixad. Funkar suveränt Eftersom lådan och terrasstrukturen inte är helt linjerade behövde jag skära lite extra som inte ser så bra ut men funkar perfekt.
Jag hittade ett par bordsben i garaget dia ca 25mm, som hade ett rör på utsidan som man kunde dra ner över själva foten, så jag borrade in och monterade det yttre röret i den utanförliggande strukturen, limmade mot regeln, och fettade in insidan, sen monterade jag själva foten från insidan av boxen ni ser. Själva den boxen som bär den nedre delen av lådan är rätt kraftig men nära rotationspunkten, därefter är reglarna som trallen är skruvade i minimala, och lägger sig dessutom på reglar längs sidorna.
Luckan blev så lätt att jag behövde inte hydraulikdämparna längre.
Gör om gör rätt. Skönt att detta är fixat efter att ha irriterat mig på det i fyra år :)
Reparerad lucka i trall med bordsben som stöd i en trädgård med verktyg och byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En öppen lucka i en terrass med synliga träreglar och verktyg, inklusive en borr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Renoverad terrasslucka öppen till poolens teknikrum, ojämn terrass och nya bordsben som stöd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.