Såg en brf till salu för 600'
Kontaktade mäklaren om att köpa innan visning för 650, mäklaren kollar med säljaren som säger 700

Kommer överens om att det blir affär men jag vill titta först, då jag jobbar så går det först 4 dagar senare men det är ok för alla parter.

2dagar efter så säljer mäklaren lgh för 720 utan att varken kontakta mig om att någon annan vill titta eller ge mig chansen att buda över...

Jag trodde att jag skulle åka dit om 2 dagar för att kika lite och sen skriva papper

Är duktigt irriterad just nu...

Kanske är ett helt ok sätt, men det kan jag inte riktigt ta in just nu
 
Tyvärr tror jag det är lagligt. Ni har inte skrivit några papper ännu. Och vissa mäklare är fula med just det sättet. Förmodligen har mäklaren fått av den som köpte lägenheten att han ska få sälja deras ställe om han får köpa det. Då får mäklaren mer pengar. Vet en mäklare som till och med sålde ett hus superbilligt bara för att han skulle få sälja nästa hus. Det tragiska med de mäklarna är att det är de som säljer som förlorar på det hela, utan att veta om det.
 
Rent juridiskt är det nog okej, men jag skulle personligen som säljare vilja höra av mig till dig för att se om du vill bjuda över! Men dom ville nog bara ha en riktigt snabb affär!
 
Z zzoink skrev:
Rent juridiskt är det nog okej, men jag skulle personligen som säljare vilja höra av mig till dig för att se om du vill bjuda över! Men dom ville nog bara ha en riktigt snabb affär!
Ja det är klart att man vill och 120' extra utan att behöva ha visning är väl bra
Nu hade jag iof inte kunnat buda över ändå
Men det är så jäkla surt närman hittat en bra lgh och tror det är klart, bara åka dit och skriva på sen blir man snuvad på allt... :mad::mad::mad:
 
Någon bjöd över dig, krävde säkert ingen visning och kunde skriva papper direkt. Helt enkelt en krångelfri affär.

Hade jag varit säljare hade jag gjort likadant.
 
  • Gilla
klimt och 2 till
  • Laddar…
Jag säger inget om säljarens agerande
Jo visning var det

Det jag hakar upp mig på var att i min värld så var ju jag först och hade bjudit en hel del över och säljaren hade accepterat mitt bud, jag tycker att mäklaren borde ha kontaktat mig om att det fanns ytterligare en spekulant som också ville ha visning för visningen.

Jag hörde av mig till mäklaren ang om det fanns papper eller inte på badrummet, då svarade han att lgh var såld.

Ja jag är fruktansvärt bitter just nu, förhoppningsvis kan jag se klarare på saken imorgon :)

3de lgh som vi missar, så det är väl mig det är fel på...
Men jag vägrar att köpa nåt för så pass mycket pengar utan att titta, dessutom har jag mer än 3h enkel resa till där ev lgh finns
 
Fult gjort? Ja, lite. Direkt felaktigt? Nej.

När det gäller fastigheter säljer man alltid helst till den som ger ett tillräckligt högt bud och som också kan anses orsaka minst strul/problem.

I det här fallet är din restid och att du skall titta på lägenheten efter ett par dagar att likställa med strul/problem. Vi vann själva en budgivning en gång på att motparten (som bjöd över) hade långt att åka för att kika på huset i fråga. Säljarna tog då hellre en snabb, säker och smidig affär än att riska att behöva vänta på att några skall komma och kika vid senare tillfälle och kanske sumpa hela affären.
 
tensiden tensiden skrev:
Fult gjort? Ja, lite. Direkt felaktigt? Nej.

När det gäller fastigheter säljer man alltid helst till den som ger ett tillräckligt högt bud och som också kan anses orsaka minst strul/problem.

I det här fallet är din restid och att du skall titta på lägenheten efter ett par dagar att likställa med strul/problem. Vi vann själva en budgivning en gång på att motparten (som bjöd över) hade långt att åka för att kika på huset i fråga. Säljarna tog då hellre en snabb, säker och smidig affär än att riska att behöva vänta på att några skall komma och kika vid senare tillfälle och kanske sumpa hela affären.
Nu har det gått nån timme så det mesta börjar släppa...
Jo det är klart hade jag hittat fel på tex badrummet så hade jag ju backat
Enda veckan på hela året jag inte kunde ta ledigt för att åka tidigare också...
Få campa i Västerås på semestern :D
 
Det mest irriterande är väl att dom inte hörde av sig över huvud taget trots att TS sagt att han skulle dit om två dagar? Nu kom ju informationen fram av en ren tillfällighet , men vad hade hänt om TS åkt dit om två dagar? Hade mäklaren betalat alla resekostnader?
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Jag ha
useless useless skrev:
Det mest irriterande är väl att dom inte hörde av sig över huvud taget trots att TS sagt att han skulle dit om två dagar? Nu kom ju informationen fram av en ren tillfällighet , men vad hade hänt om TS åkt dit om två dagar? Hade mäklaren betalat alla resekostnader?
Precis, men troligast är väl att han hört av sig imorgon och förstört den dagen istället :):cry:
 
  • Haha
kashieda
  • Laddar…
Alla de som följer instruktionen i annonsen och väntar till visningen blir nog något irriterade på alla som ska smita före.

Jag tycker att det är ett oskick att sälja innan visning om man annonserat ut att det ska bli visning.

TS försökte ju ta samma genväg som den nuvarande köpare lyckade bättre med. TS är hey fel person att vara sur i det här läget. Det finns andra som har motiv att vara det.
 
  • Gilla
dennis_f och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Alla de som följer instruktionen i annonsen och väntar till visningen blir nog något irriterade på alla som ska smita före.

Jag tycker att det är ett oskick att sälja innan visning om man annonserat ut att det ska bli visning.

TS försökte ju ta samma genväg som den nuvarande köpare lyckade bättre med. TS är hey fel person att vara sur i det här läget. Det finns andra som har motiv att vara det.
Haha ja jag har svurit många gånger åt "borttagen innan visning" så jag är helt med på vad du menar.

Det var ju bara det att vi pratade om att skriva kontrakt på fredag, hur stor handpenningen var och hur och när den skulle betalas så jag trodde det var klart men det är tydligen inte klart förens det är påskrivet
 
Nä, inget är klart innan påskrift, men mäklarjäkeln borde åtminstone lyft luren max fem minuter efter affären var klar och meddelat dig att lägenheten var såld.
Är du på det humöret kan du ju kontakta säljaren och fråga om denne var medveten om att det fanns en spekulant till. Inte för att det hjälper dig, men för att kolla om mäklaren agerade enligt vissa teorier ovan.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Orkar inte tjafsa, känns bättre idag :D
Bara leta vidare och inse att det är bara att åka direkt man ser nåt
 
  • Gilla
KjellTimell och 1 till
  • Laddar…
C
nino nino skrev:
Det jag hakar upp mig på var att i min värld så var ju jag först och hade bjudit en hel del över och säljaren hade accepterat mitt bud, jag tycker att mäklaren borde ha kontaktat mig om att det fanns ytterligare en spekulant som också ville ha visning för visningen.
Kruxet är nog att när man lägger ett förhandsbud så förväntas man vara beredd att skriva direkt utan extra visning eller annat "krångel" eller dröjsmål. Annars går ju poängen med en förhandsaffär förlorad ur säljarens synvinkel.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.