Igårkväll hittade jag min ena katt leka med detta obehagliga djuret på balkongen, 2 st! Precis när spolat ner den första hittar jag katten lekande med nr två (började först tro den första "rymt" från toastolen... ).
Har aldrig sett såna innan under de 12 åren jag bott här. Och obehagligt stor va den enl mig . Stor brun insekt på en ljus bakgrund, troligt obehagligt djur funnet på en balkong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stor skalbagge på ljus textilbakgrund, funnen av katt på balkong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stort insekt sägs av användare ha hittats av katt på balkongen, fotograferad i en toalett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad jag vet finns det inga livsfarliga skalbaggar i Sverige...

Jag skulle gissa på ollonborre.
 
K
Inte livsfarlig men smärtsam.

Namnet ollonborre kommer av att skalbaggen gräver in sig i ollonet och vandrar genom urinröret fram till prostatan där den lever i 3-6 månader innan den kryper ut igen för att para sig och slutligen dö.
 
  • Haha
  • Gilla
jonmo och 14 till
  • Laddar…
Staffans2000
K Kortling skrev:
Inte livsfarlig men smärtsam.

Namnet ollonborre kommer av att skalbaggen gräver in sig i ollonet och vandrar genom urinröret fram till prostatan där den lever i 3-6 månader innan den kryper ut igen för att para sig och slutligen dö.
Därför skall den absolut INTE spolas ner i toaletten, för den inbilske ollonälskaren kravlar med hjälp av salamanerliknande sugfötter upp efter porslinets hala yta och med hjälp av ett mycket väl utvecklat termiskt sonarorgan, finner den raskt sitt efterlängtade mål.
Därför upprepar jag: -försök inte spola ner den, utan släpp ut den i det fria. Dels blir du av med den, men framförallt förhindrar du skadedjuret från att fortplanta sig.
 
  • Haha
Härryda2015 och 4 till
  • Laddar…
K Kortling skrev:
Inte livsfarlig men smärtsam.

Namnet ollonborre kommer av att skalbaggen gräver in sig i ollonet och vandrar genom urinröret fram till prostatan där den lever i 3-6 månader innan den kryper ut igen för att para sig och slutligen dö.
Kortling, sicken jävla tur jag inte är av släktet som har prostata då juuu.. Hahaha.

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Därför skall den absolut INTE spolas ner i toaletten, för den inbilske ollonälskaren kravlar med hjälp av salamanerliknande sugfötter upp efter porslinets hala yta och med hjälp av ett mycket väl utvecklat termiskt sonarorgan, finner den raskt sitt efterlängtade mål.
Därför upprepar jag: -försök inte spola ner den, utan släpp ut den i det fria. Dels blir du av med den, men framförallt förhindrar du skadedjuret från att fortplanta sig.
Staffan2000, krävs en fjälla för klara spola ner en ollonborre, uppenbarligen (!) i o m jag klarade det:):rofl::crysmile:.
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
  • Haha
Martin.M och 2 till
  • Laddar…
L larka742 skrev:
oj oj, om du samlar ihop en kanna (2.5 liter) av dessa små insekter kan du få betalt för dem!
En riktig skadeinsekt tydligen....
De ska vara döda, koka dem.

Du får 8 öre för en kanna....



Det var den gängse summan man fick 1886.
1891 samlades det in 445 miljoner Ollonborrelarver i Skåne/Halland!
[länk]
Hahaha! Sicken tur jag inte råkar bo i just den staden då ju...
 
Man får till och med 16 öre... Ut och samla.

"För en kanna – drygt två och en halv liter – döda insekter betalade Hushållningssällskapet åtta öre, om kommunen bidrog med lika mycket."
 
  • Haha
  • Gilla
larka742 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Man får till och med 16 öre... Ut och samla.

"För en kanna – drygt två och en halv liter – döda insekter betalade Hushållningssällskapet åtta öre, om kommunen bidrog med lika mycket."
Så är jag ekonomiskt oberoende inom kort m a o... (y):D
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Man får till och med 16 öre... Ut och samla.

"För en kanna – drygt två och en halv liter – döda insekter betalade Hushållningssällskapet åtta öre, om kommunen bidrog med lika mycket."
"På sensommaren betalade fonden 238 kronor ”för ollonborrars utrotande”. Mest fick en N Persson, 36 kronor och 52 öre."
Det motsvarar en volym på 1141 liter ollonborrar! Inte illa jobbat av N Persson!

(Räknade med 8 öre från fonden)
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
L larka742 skrev:
"På sensommaren betalade fonden 238 kronor ”för ollonborrars utrotande”. Mest fick en N Persson, 36 kronor och 52 öre."
Det motsvarar en volym på 1141 liter ollonborrar! Inte illa jobbat av N Persson!

(Räknade med 8 öre från fonden)
Den där N Persson va en" flitig myra", milt sagt! Men en undran, helt seriöst asså...: varför belönade man dom i försöken att "utrota" dom om dom är ofarliga, förutom förstör en och annan gräsmatta samt skrämmer skiten ur mig...? :thinking::thinking::thinking:
 
Staffans2000
B bassetasse skrev:
Den där N Persson va en" flitig myra", milt sagt! Men en undran, helt seriöst asså...: varför belönade man dom i försöken att "utrota" dom om dom är ofarliga, förutom förstör en och annan gräsmatta samt skrämmer skiten ur mig...? :thinking::thinking::thinking:
Därför att för inte så länge sedan odlade alla ekologiskt. Inte för att de var idealister, utanför att det inte fanns några kemikalier som dödade dem och många andra djur.
Då odlade man för att inte svälta ihjäl. Gräsmattor är ett påfund sprunget ur ett överflöd vurmat av sysslolösa fjolliga män.

Alfahanen Staffan
 
  • Gilla
  • Wow
NorraS och 6 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Gräsmattor är ett påfund sprunget ur ett överflöd vurmat av sysslolösa fjolliga män.

Alfahanen Staffan
Tackar för ingående information Staffan, och utgår ifrån att Du varken är fjollig, sysslolös eller har ngn gräsmatta... ;);););)
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Ni gav mig kvällens skratt (i efterskott). Tydligen lite roliga djur det där, kan låta som en helikopter när de susar förbi. Stor i orden, liten på jorden :D
 
  • Haha
bassetasse
  • Laddar…
Typisk Asbestbagge, långtids exponering i virvlande form farlig för vissa, stillasittande ofarlig för de flesta...;)
 
  • Haha
  • Ledsen
bassetasse och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.