Hej alla kunniga.

Jag behöver hjälp. Jag tror att vi har gort ett jätte fel i bestälningen av vårat hus. Som standard så levererar Kungshus ute- och inne- väggar med bara 13 gips på 45 regel och när vi frågade säljaren om vi borde beställa nåt extra under gipsen (OSB eller råspont) så tyckte han att det inte var så nödvändigt och så kostade det +50.000 ungefär med jobbet. Vi bestämde oss för standard väggar. Nu är huset beställd! Det kan bli omöjligt att ändra på nåt (fönster är bestälda, de påverkas ju av att hur tjocka väggar är). Har jag anledning att inte kunna sova om nätterna ?!
Om det är så dåligt med bara gips i inne- ute-väggar, hur kan Kungshus ha det som standard i sina hus ? Känner mig både dumm och lurad och dumm igen.
Finns det nåt vi kan göra?
 
Det är inte dåligt med bara gips, bara skitjobbigt varje gång man skall skruva upp något på väggen.

Självaste fönstren påverkas inte av hur tjocka väggarna är. Snabbar ni er på kanske ni kan göra en förändring i beställningen?
 
Otroligt många hus är byggda med endast gips. Det fungerar utan problem. Naturligtvis är att föredra att ha råspont eller annat, men absolut inget du ska ligga sömnlös för.
 
Stor tack för era snabba svar.

Visst skall jag försöka med att ändra i beställningen. Men det är "fönster-karmar" (har glömmd vad de heter) som är redan fabrikbeställda fick jag veta idag:(

Vad dummt av oss igen.
 
50000 låter mycket tycker jag. För mycket.
Vi har ren gips idag och det fungerar ganska bra, men jag kommer själv att välja något träigt under om vi bygger nytt. Dock inte till vilket pris som helst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.