Hej

Vi är på gång med lite renovering och har bestämt oss för att öppna upp köket för att få lite mer frihetskänsla, väggen som ska tas ner är ca 3 m, frågan är om man ska ha limträ eller en metall balk och vilka dimensioner man ska ha. Pris kontra bygghöjd. Väggen är idag 100mm tjock och tanken är att man tar bort den från den vänstra dörrposten, ska bli skönt att slippa ”pizza” luckan som troligen påverkar konstruktionen negativt Se bilder. Taket består av 2 kupigt betong tegel. Hoppas på svar

Ritning av hussektion med måttangivelser för tak, väggar och grund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning över en bostadsplan med mått och markerad vägg för avlägsnande i köksrenoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Delvis rivet rum med borttagna väggsektioner och synliga kablar inne i en bostad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Ja den väggen ser ut att vara bärande med tanke på placering. Dock så har ni fackverkstakstolar som är fribärande, hade jag varit er och som jag alltid själv gör är att låta en konstruktör titta på det. Då få ni exakta dimensioner på balkar och ni kan sova gott om nätterna. :)
 
Väggen är inte bärande eftersom det finns fackverkstakstolar. Däremot tycker jag inte att det är så välbetänkt att ta bort väggen av andra skäl. Den avgränsar en halvtrappa som leder upp från entrén. Det är väl inte så kul att få luften från entrén rätt in i köket?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Väggen är inte bärande eftersom det finns fackverkstakstolar. Däremot tycker jag inte att det är så välbetänkt att ta bort väggen av andra skäl. Den avgränsar en halvtrappa som leder upp från entrén. Det är väl inte så kul att få luften från entrén rätt in i köket?
Den dörren som syns på bild ska bommas igen, har inte använts på 10 år :) Ytterdörren är ett våningsplan ner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.