Hej!

Har precis besiktat ett radhus som är köpt med klausul. Vad säger ni om protokollet? Kollage av fyra bilder som visar en uppgjuten klack, en smutsig golvbrunn, mossa på hustaket och rinnmärken under diskbänksskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på ett inspektionsprotokoll med anteckningar om ett radhus, närbild på ett felaktigt monterat avloppsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av ett besiktningsprotokoll för ett radhus med anteckningar om potentiella problem i olika delar som förvar, grundläggning och kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Protokoll från besiktning av radhus med anteckningar och bild på stuprör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Besiktningsprotokoll för ett radhus uppvisande punktlista med brister och avvikelser i övervåningen inklusive hall, badrum och sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av ett protokoll om teknisk utredning som diskuterar misstänkt vattenskada och behovet av kontakt med försäkringsbolag.
 
Någon? Ingen byggteknisk/VVS person härute, eller besiktningsman.
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
K
Det var en riktigt nitisk besiktningsman som var där.

Anmärkningar på att det är dammigt och skrapmärken efter klädhängare i garderober, Jesus..
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
K Kortling skrev:
Det var en riktigt nitisk besiktningsman som var där.

Anmärkningar på att det är dammigt och skrapmärken efter klädhängare i garderober, Jesus..
Jo man kan väl säga att han var väldigt hårt och nitisk. Vilket kanske var överdrivet. Men är mest oroad just över badrum, tvättstuga och kök som skrivits om samt bilder.
 
Hahaha självklart finns det vissa oroande grejer, men en besiktning är väl till för att titta efter risker och tydliga fel på vatten, konstruktion och tätskikt..

Att det är väldigt dammigt i huset, trasigt fönsterhandtag och märken efter galgar har väl inget med det att göra :crysmile:

Dessutom gillar jag meningen "spricka i takpanna, men har inte spruckit än":thinking:

Är du mycket intresserad av huset så skulle jag tagit ut en riktig firma som håller på med fuktskador. Dom kan snabbt och smidigt ta reda på om det är fukt i badrummet och ge dig råd om vad som behöver göras.
 
Z zzoink skrev:
Hahaha självklart finns det vissa oroande grejer, men en besiktning är väl till för att titta efter risker och tydliga fel på vatten, konstruktion och tätskikt..

Att det är väldigt dammigt i huset, trasigt fönsterhandtag och märken efter galgar har väl inget med det att göra :crysmile:

Dessutom gillar jag meningen "spricka i takpanna, men har inte spruckit än":thinking:

Är du mycket intresserad av huset så skulle jag tagit ut en riktig firma som håller på med fuktskador. Dom kan snabbt och smidigt ta reda på om det är fukt i badrummet och ge dig råd om vad som behöver göras.
Haha jo det är sant. Inte så relevant information egentligen i en besiktning.

Vi har diskuterat med säljaren gällande detta som skulle ta det med sitt försäkringsbolag som skulle undersöka i badrummet och ev ersätta eller iaf granska och ge förslag.

Vad säger ni om koppling i tvättstugan med avloppet? Är det något att bry sig om?
 
Avloppet är absolut inte rätt.. men det kommer alltid hålla tätt! Jag skulle inte oroa mig för det även fast det är fel..

Det ser ut som att det är golvmattan som slutar några centimeter över avloppet? Risken med det är väl om det skulle bli en läcka och vatten rinner längs golvet och sen fastnar i gropen.. men har man bara normal koll på allt så ska det inte vara någon fara :)
 
Men beroende på hur mycket intresse som finns och vad det är för pris så skulle jag räknat med att renovera badrummet och tvättstugan. Vi renoverade nyss två badrum för 300.000kr så jag hade lagt fram det till säljaren att ni kommer behöva renovera det för cirka 300.000kr.

Sen kanske ni kan mötas på mitten eller komma överens om något? För huset verkar vara från 2008 så det är ju relativt nytt iallafall :)
 
Z zzoink skrev:
Avloppet är absolut inte rätt.. men det kommer alltid hålla tätt! Jag skulle inte oroa mig för det även fast det är fel..

Det ser ut som att det är golvmattan som slutar några centimeter över avloppet? Risken med det är väl om det skulle bli en läcka och vatten rinner längs golvet och sen fastnar i gropen.. men har man bara normal koll på allt så ska det inte vara någon fara :)
Jag har även kollat med en, som sa likadant. Det är inte rätt gjort men tätt är det. Dock som du säger är den nedsänkt, så det blir ju en grop med öppning om det rinner ut i tvättstugan. Dock har tvättmaskinen och torktumlare motsatt sida i rummet och en brunn bredvid.
 
Z zzoink skrev:
Men beroende på hur mycket intresse som finns och vad det är för pris så skulle jag räknat med att renovera badrummet och tvättstugan. Vi renoverade nyss två badrum för 300.000kr så jag hade lagt fram det till säljaren att ni kommer behöva renovera det för cirka 300.000kr.

Sen kanske ni kan mötas på mitten eller komma överens om något? För huset verkar vara från 2008 så det är ju relativt nytt iallafall :)
Vi är intresserade. Men det dog lite när detta dök upp, vi la lite extra pengar just för den här bostaden jämfört med liknande då den skulle vara extra fin. Har redan föreslagit prissänkning vilket ej godtogs. Då vi egentligen kommer behöva pilla lite i köket också utöver det andra med troligen en VVS kunnig.
 
Jag tycker det är för många alternativa lösningar. Det här är bara de saker som syns

När är byggnaden byggd ? Är den från 2008 så känns det nog nono. Tycker också att det är oroväckande att nuvarande ägare sätter den standarden på städning/underhåll
 
K Knight skrev:
Jag tycker det är för många alternativa lösningar. Det här är bara de saker som syns

När är byggnaden byggd ? Är den från 2008 så känns det nog nono. Tycker också att det är oroväckande att nuvarande ägare sätter den standarden på städning/underhåll
Ja, vi frågade en kunnig projektansvarig inom bygg som sa att det var felbyggnationer.
Den är från 2008, vad tänker du med det?

Ja jo, det är lite illa att det är så utslitet med en så ny fastighet. Tror inte intresset funnits att underhålla/fixa.
 
F FilipHe skrev:
Ja, vi frågade en kunnig projektansvarig inom bygg som sa att det var felbyggnationer.
Den är från 2008, vad tänker du med det?

Ja jo, det är lite illa att det är så utslitet med en så ny fastighet. Tror inte intresset funnits att underhålla/fixa.
I en äldre byggnad finns ofta många mystiska lösningar, men i nyproduktion är det mer oroande med sådant, för då kan det ju finnas byggfusk lite överallt
 
  • Gilla
Diamant5599 och 1 till
  • Laddar…
H Hochiha skrev:
I en äldre byggnad finns ofta många mystiska lösningar, men i nyproduktion är det mer oroande med sådant, för då kan det ju finnas byggfusk lite överallt
Okej, jo förstår och vi är rätt oerfarna och har lagt oss på ett dyrare hus för att undvika massa stora ingrepp direkt. Men detta gör mig mer och mer oroad.
 
F FilipHe skrev:
Ja, vi frågade en kunnig projektansvarig inom bygg som sa att det var felbyggnationer.
Den är från 2008, vad tänker du med det?

Ja jo, det är lite illa att det är så utslitet med en så ny fastighet. Tror inte intresset funnits att underhålla/fixa.
Det lutar år ett fuskbygge då det troligen är original badrum från 2008. Det saknas även kvalitets intyg. Hade det varit en seriös säljare borde de gå att få fram intygen. Jag gissar att de inte finns. Standarden ser inte bra ut för att va ett nybygge.

Det ät bättre att dra sig ur en budgivning och ta kostnaden för besiktningen istället för att hitta ett nå djupare fel. Nått så enkelt som att de är fel skruv till plåtdetaljer och framför allt badrummen är oroväckande. Kostar säkert 400 000 att åtgärda alla fel som jobbet just nu.
 
  • Gilla
Daggew och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.