Hej. Jag har en täljstenskamin där överplattan spruckit mitt itu. Går den att laga? Hur isåfall? Kan jag beställa ny platta från någon som jobbar med täljsten? Jag har varit i kontakt med leverantören som sålde kaminen, han svarade ett par gånger att han skulle försöka hjälpa mig med en ny. Ingen platta kom och nu verkar firman ha gått i konkurs. Braskaminen är av märket Mysen.
 
  • Sprucken överplatta på en täljstenskamin, med synlig spricka genom mitten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Täljstenskamin med sprucken överplatta, synlig spricka i mitten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte helt ovanligt att det kan spricka, dom är värmerelaterade, blir spänningar, skulle tänka mig att beställa kostar skjortan, det är väl en estetisk och synbart sak som kan gå att leva med.
 
  • Gilla
Tättö
  • Laddar…
Vanligt att limma täljstensugnar med vattenglas, så det kanske vore ett alternativ att fylla springan med och sedan slipa fint med sandpapper.
 
  • Gilla
Tättö och 1 till
  • Laddar…
N Nikorasu skrev:
Vanligt att limma täljstensugnar med vattenglas, så det kanske vore ett alternativ att fylla springan med och sedan slipa fint med sandpapper.
Tack snälla. Jag testar det. Vet du om det är klokt att blanda vattenglas med ”täljstenspulver”?
 

Bästa svaret

T Tättö skrev:
Tack snälla. Jag testar det. Vet du om det är klokt att blanda vattenglas med ”täljstenspulver”?
Ja, det tror jag kan vara en god idé.
 
  • Gilla
Tättö
  • Laddar…
N Nikorasu skrev:
Ja, det tror jag kan vara en god idé.
Tack för hjälpen. Du är toppen //Lisbet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.