Hej
Det är så att vi bor i rad hus .
Min granne har börjat ha liten verstad liknande grej där han fixar grej . Problemet att han använder högtrycktvätt och vattnet kommer till vårat hus helatiden för han jobbar på altanen typ . Får han göra så eller får man kontakta med någon? vill inte ta upp grannen direkt ?
 
L Lalaanna skrev:
Hej
Det är så att vi bor i rad hus .
Min granne har börjat ha liten verstad liknande grej där han fixar grej . Problemet att han använder högtrycktvätt och vattnet kommer till vårat hus helatiden för han jobbar på altanen typ . Får han göra så eller får man kontakta med någon? vill inte ta upp grannen direkt ?
Om det kommer moln av vatten som det ibland gör från högtryckstvätt så är det nog inget man kan göra något åt. Oavsett så är enda lösningen att prata med grannen. Om han jobbar hela tiden är det ju rätt irriterande, men som tur är tål nog er altan vatten
 
Myrstacken
Varför pratar du inte med grannen?
 
G
Om det är företag eller liknande där kunder kommer så finns det nog en massa krav.
T.ex. en biltvätt ska ta hand om smutsvattnet från tvätten osv..
 
Såna där extraknäck som kanske inte alltid uppfyller alla formella bestämmelser är för många räddningen undan personlig konkurs och ett liv på socialbidrag. I synnerhet nu i kristider.
Man skall inte ta maten ur mun på folk. Det blir bara fler som måste försörjas med skattepengar.

Jag anser att du själv måste prata med grannen. Sannolikt hittar ni någon kreativ lösning som gör att hans verksamhet kan samexistera med dig utan problem.
Om grannen inte går att prata med är det en annan situation och då kan ett myndighetsingripande vara på sin plats.
Om du själv är så passivagressiv att du inte vill prata med grannen utan vill sätta myndigheterna på honom i stället då rekommenderar jag att du börjar gå i samtalsterapi. Den där soretens passiv agressivitet bara förpestar livet för en själv och människorna omkring en.
 
  • Gilla
  • Arg
  • Wow
svalan_i_dalen och 4 till
  • Laddar…
Vad är anledningen till att ni inte vill ta det direkt med grannen? Finns det problem sedan tidigare?
 
Grannen, som har ett litet extraknäck som hobby, vet nog inte ens om att det stör dig/er, och han vet troligen inte ens vart hans spillvatten tar vägen.
Visste han det så skulle det nog vara enkelt att leda om det till dagvattenavloppet.
För ni har väl takavvattning som led bort någonstans och inte hamnar på altanen.

Prata för tusan med grannen!
Eller, om du inte törs, skriv ett brev och lägg i hans brevlåda, eller be din fru eller någon annan närstående prata med honom.
 
Mikael_L
H heimlaga skrev:
Om du själv är så passivagressiv att du inte vill prata med grannen utan vill sätta myndigheterna på honom i stället då rekommenderar jag att du börjar gå i samtalsterapi. Den där soretens passiv agressivitet bara förpestar livet för en själv och människorna omkring en.
Alltså nu undrar jag lite ... Var fick du det där ifrån egentligen?

TS undrar bara om grannen får vräka vatten över till dom hela tiden. Vad var det för aggression där?
 
Hej och välkommen till Byggahus!

Nu kanske du redan pratat med grannen, det var ju förra veckan du startade tråden...
Men, om jag förstår dig rätt så använder grannen högtryckstvätten ofta och när han gör det kommer det vattensprut eller vattendimma över på er sida, er altan? Utan att alls veta skulle jag gissa att grannen inte är medveten om detta. Det första du bör göra är att prata med grannen och förklara vad som händer. Troligen är lösningen så enkel att han behöver ha koll på vart han riktar strålen.
Har du en normal granne är problemet löst med det. OM han bråkar och vägrar ändra något så kan du fundera på att ta det vidare, men prata med honom först.
Känns det osäkert/otäckt så ta med en vän. Tänk bara på att gå in i samtalet med rätt attityd, var inte anklagande och negativ utan var vänlig och positiv.

Lycka till!
 
  • Gilla
svalan_i_dalen och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Alltså nu undrar jag lite ... Var fick du det där ifrån egentligen?

TS undrar bara om grannen får vräka vatten över till dom hela tiden. Vad var det för aggression där?
Passiv agressivitet är bland det värsta som finns om du frågar mig. Det bara hindrar folk från att få någonting vettigt uträttat överhuvudtaget när allt blir förbjudet och allt måste undvikas för säkerhets skull för att det finns någon i omgivningen som anmäler alla små övertramp som finns och många som aldrig har inträffat i sinnevärlden. Hela trakten blir förpestad.
Eftersom trådstarkaren deklarerade att han inte tänker prata med grannen finns det skäl att beakta även den möjligheten. Även om jag inte tror att det är så.

Tala med grannen som sagt!
 
H heimlaga skrev:
Passiv agressivitet är bland det värsta som finns om du frågar mig. Det bara hindrar folk från att få någonting vettigt uträttat överhuvudtaget när allt blir förbjudet och allt måste undvikas för säkerhets skull för att det finns någon i omgivningen som anmäler alla små övertramp som finns och många som aldrig har inträffat i sinnevärlden. Hela trakten blir förpestad.
Eftersom trådstarkaren deklarerade att han inte tänker prata med grannen finns det skäl att beakta även den möjligheten. Även om jag inte tror att det är så.

Tala med grannen som sagt!
Det finns väl omedveten aggressivitet med (nä påhittad :p )
Grannar som arbetar på som om ingen annan finns eller bryr sig om någon annan.
Lite jävla logiskt tänkande måste man ha om man ska bo civiliserat bredvid människor.
Om jag använder högtrycken så måste jag ju ändå ta reda på var vattnet försvinner.
Att sådana människor skall tvinga oskyldiga grannar att säga till dem om man inte pratar med de i vanliga fall är ohyffs.

Själv hade jag såklart sagt till grannen. Hade han blivit sur så kan man ju tyvärr inte göra mycket mer.
 
  • Gilla
ToRy och 1 till
  • Laddar…
Jag förstår ännu inte.... är det traumatiskt på något vis att tala allvar med folk?
 
H heimlaga skrev:
Jag förstår ännu inte.... är det traumatiskt på något vis att tala allvar med folk?

Det finns många människor som har svårt/känner obehag av att prata med människor de inte känner, särskilt om det handlar om att ställa krav eller påpeka problem. Att raljera om terapi, passiv-aggressiv mm hjäper inte. Vissa har svårt med sociala situationer, andra har uppenbarligen svårt med empati... Rådet att prata med grannen är bra men påhoppen borde du ha skippat. Förstår om TS har lämnat tråden vid det här laget.

Edit: Till TS (om du fortfarande är kvar), finns det någon vän eller släkting som kan prata med grannen istället för dig?
 
Redigerat:
H heimlaga skrev:
Jag förstår ännu inte.... är det traumatiskt på något vis att tala allvar med folk?
Du vet, vi människor är olika. Vissa blyga, vissa vill inte beblanda sig med egoister som bläser på och kör över grannar. Vissa vill inte ha svart verksamhet bredvid sig.

Ts är kanske blyg och vill inte konfrontera honom.
Är det något svårt att förstå?
 
  • Gilla
em72
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.