Hejsan,

Jag håller på och river lite i ett rum i ett gammalt hus och undrar om någon har erfarenhet av att lägga golv där man har stort regelavstånd. Avståndet är mellan 80 och 100 cm och det är någorlunda plana stockar som reglar (de är ungefär 20 breda).

Jag har haft funderingar på at lägga ett spåntat plankgolv, men vet inget om dimensioner för att klara ovanstående regelavstånd.

Har också funderat på spånskivor, vill också där veta vilka varianter som finns för ovanstående regelavstånd.

Jag har hittat byggelits "Compact Floor" som är en 38-mm spåntad spånskiva som klarar regelavstånd på 800 mm. Någon som har erfarenheter av den?

Jag tänker mig att eftersom reglarna är så breda borde man klara sig med ett golv som kräver max 800 mm.

// Stefan
--
Kolla in min bildblogg för att se vad jag håller på med: http://piaostefan.blogspot.com/
 
Om du ändå har brutit upp golvet så är det kanske ide att fylla på med åsar. Jag kanske är extremt petig då det gäller sådant, men jag hatar verkligen golv som sviktar. Har du det ändå öppet så skulle jag då lagt in mer. Det är ett litet jobb som du får igen alla gånger i resultat. Det kan hända att 38mms spånet funkar jättebra för sådana avstånd, men det känns ändå bäst med tätare mellan åsarna. Dessutom bygger ju 38mm spån + golv ganska mycket. Brädgolv har ju den nackdelen (en del ser det som positivt, även jag... de första veckorna) att det knarrar så otroligt mycket.

Bara en tanke i all välmening! :)
 
Nej, jag är väl inte så hemskt känslig för svajjiga golv. Vi håller nu på att regla upp lite extra och sätter vi gör det på är att spika på reglar på sidan av existerande stockar. Avståndet mellan stockarna var 80 cm cc, men de var 20 cm breda, så luckan mellan stockarna var endast 60 cm. Så cc-avståndet mellan reglarna som vi spikar på sidorna blir 55 cm.

Det har blivit bra mycket bättre bärighet, men framför allt var detta det enklaste sättet att rikta upp golvet, tyckte vi. vi får se hur svajjigt det blir när vi får på golvet.

Knarrar ett brädgolv även om man skruvar det?
 
Vi har ett spåntat golv som man i desperation har skruvat rakt genom. Knarar väldigt mycket. Kanske inte så mycket som en del trägolv gör, men det är en hel del iaf. Just utanför gästrummen (golvet är i en hall), så det känns kanske mindre lyckat nu. Ibörjan tyckte man bara det var charmigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.