Måste fråga KarlXII en sak: tvåglas isolerkassett i ytterrutan? Skall inte ytterbågen vara ventilerad för att undvika kondens mellan bågarna? Låter lite onödigt att isolera ytterbågen om den ändå skall ventileras...?
 
... precis ... jag sitter med skrynklad panna & funderar ... varför lägger man kassetten i ytterkarmen? Mina spröjsade halvgamla fönster har isolerglasen inåt och enkelrutan ytterst ???
 
Nja, det finns väl ingen anledning att ventilera ytterbågen om det sitter ett isolerglas där. Däremot måste man göra det om enkelrutan är ytterst - den blir ju så kall att luften mellan fönstren kondenserar.

Jag har fått för mig att det är vanligast att man sätter isolerkassetten i ytterbågen. Dels därför att det blir energieffektivare i.o.m. att man slipper ventilera mellan bågarna , dels för att det inte är ovanligt att ytterbågen är ruttnast och behöver mest kärlek eller t.o.m. utbyte.
 
Jodu Kalle12 ... jag byter successivt ut mina 'kondenserade' fönster nu. Ditt inlägg får mig att fundera på om jag kanske borde byta fönstren fullständigt.

Nya, 'äkta spröjsade' fönster skall alltså helst ha termoglasen mot utsidan.

Exteriört sett ser de alla lika ut men de är egentligen ett hopplock (förre ägaren var byggare) och fönstren insatta 1979. Inte maximal kvalitet således.
 
Riktigt så enkelt är det inte. :)

Jag tror att samtliga nyproducerade fönster med 2+1 har isolerglasrutan på insidan.
Nej, jag vet inte varför egentligen.

Fördelen med enkelglas på utsidan är väl egentligen följande:
  • Smidigt om man vill ha draget *antikt* glas utåt
  • Lättare att bygga äkta, tunna spröjs utåt.
Grundfrågan var ju om renovering - komplettering av sekelskiftesfönster.. :)
 
Hej ärade forumdeltagare..

Jag ber om ursäkt för min långa frånvaro. Flytt till lägenhet utan bredband samt datorhaveri har hindrat mig från att skriva i forumet.

Nu har jag fått en offert på renovering av fönstren (20st). 54000:- + moms skulle det kosta mig att låta slipa, kitta om och laga ytterbågarna samt fräsa ur innerbågar och montera isolerglas. Målning sköter jag själv, men det skulle annars kosta ca 1000:-/fönster + moms.

/Magnus
 
Helin skrev:
Nu har jag fått en offert på renovering av fönstren (20st). 54000:- + moms skulle det kosta mig att låta slipa, kitta om och laga ytterbågarna samt fräsa ur innerbågar och montera isolerglas. Målning sköter jag själv, men det skulle annars kosta ca 1000:-/fönster + moms.
/Magnus
Har du gått vidare med fönsterrenoveringen?
Jag skulle inte rekommendera att förstöra dina gamla fönster såsom du beskrivit ovan. Det är bättre att montera ett löst energiglas invändigt. Danskarna är duktiga på sånt. Forsatsvinduer kallas det på danska.

Blir troligen billigare och så behöver du inte göra några förstörande ingrepp på dina antika fönster, ingrepp som varken du eller senare ägare kan återställa.

Hör med fönsterhantverkarna i Ystad om det finns några fönsterhantverkare i närheten av där du bor, och kolla sedan vad de vill ha för att renovera dina fönster. Nyrenoverade med silikonlister på innerrutan kommer de att funka mycket bättre.

Om du kompletterar med tillsatsfönster (enligt dansk modell) ska silikonlisterna sitta på dem.

Det är ingen risk att ditt gamla timmerhus blir för tätt för att du sätter silikonlister (som någon trodde ovan). Du vill inte att det slipper ut varm fuktig luft som sedan kondenserar mellan rutorna.

Kolla även:
http://www.raadvad.dk/default.aspx?id=16&ai=62

http://www.linolievinduet.dk/lv.asp?Id=16

http://www.boejsoe.dk/start.asp
 
Jag har tackat ja till offerten och fönsterrenoveringsfirman hämtar fönsterna i slutet av maj.

Det kommer dock inte att göras någon åverkan på de äldsta delarna av fönstren, d.v.s ytterbågarna med blåst glas. Det är själva rutan i innerbågen som är ospröjsad och senare monterad som ska ersättas med isolerglas. De har kopplats på ytterbågarna när huset renoverades på 40-talet. Innerrutornas glas är sålunda inte blåsta och därför tvekar jag inte att ersätta dem.

/Magnus

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.