Hej.
Har en gammal ventilation i fasaden som kommer mitt på väggen i ett kök som vi håller på att renovera (nyköpt hus).

Utifrån tänkte jag ta bort ventilationsgaller och sedan mura dit 2 tegelstenar (har några över sedan håltagningen av det gamla fönstret) så det ser estetiskt ut med allt annat.

På insidan kommer det vara gips/slät väv som sedan kommer målas.

Min fråga är hur gör jag med själva hålet i fasaden innanför teglet, vill gärna att det blir rätt så att man slipper eventuella problem med fukt etc.


Renovering av kök med en person som arbetar vid en vägg och ett markerat gammalt ventilationsgaller på fasaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal ventilationsöppning i fasaden på ett hus under renovering, markerad med röd ram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Packa fullt med isolering
 
  • Gilla
Eklundh
  • Laddar…
C
När jag tog bort att par ventiler skar jag till en bit frigolit och proppade in och packade med isolering runt om. Men det beror så klart lite på väggkonstruktionen.
 
  • Gilla
Eklundh
  • Laddar…
Beror lite på hur väggen är uppbyggd. Är det en luftspalt bakom teglet ska du nog försöka få till det även där du täcker igen hålet.
 
  • Gilla
Eklundh och 1 till
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Beror lite på hur väggen är uppbyggd. Är det en luftspalt bakom teglet ska du nog försöka få till det även där du täcker igen hålet.
Där ligger en luftspalt bakom tegelfasaden som jag tänker bevara, men behöver jag ha någon vindpapp/tätskikt eller liknande mellan luftspalten och isoleringen in mot innerväggen?

(Tegel / Luftspalt / Något skydd? / isolering / Något skydd? / gips)
 
  • Gilla
matkol
  • Laddar…

Bästa svaret

Eklundh Eklundh skrev:
Där ligger en luftspalt bakom tegelfasaden som jag tänker bevara, men behöver jag ha någon vindpapp/tätskikt eller liknande mellan luftspalten och isoleringen in mot innerväggen?

(Tegel / Luftspalt / Något skydd? / isolering / Något skydd? / gips)
Ja precis, försök täta hålet på samma sätt som övrig vägg är uppbyggd. Jag hade försökt limma/foga fast någon form av skiva ut mot luftspalten (utegips eller någon oljehärdad board) sen isolering och sen tejpa byggplast eller papp beroende på vad det sitter i övrig vägg och sen gips.
 
  • Gilla
Eklundh
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Ja precis, försök täta hålet på samma sätt som övrig vägg är uppbyggd. Jag hade försökt limma/foga fast någon form av skiva ut mot luftspalten (utegips eller någon oljehärdad board) sen isolering och sen tejpa byggplast eller papp beroende på vad det sitter i övrig vägg och sen gips.
Luftspalt / Vindpapp på oljad board / Isolering / vindpapp / underlagsspont / gips (underlagssponten är för att resten är uppbyggt på det viset.)

Tack för hjälpen och framförallt bekräftelsen på att det fungerar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.