Tänkte ha golvvärme av comfortskäl på klinkersgolven
i kök, badrum och entré.

Det är ett isolerat träbjälklag med källare under, 22mm spånskiva och plastmatta.

I Kök och entré
Tänkte lägga 6mm gips direkt på plastmattan, tejpa dit en lös elslinga och spackla över, och sedan klinkers på det. Synpunkter?

För badrummet följer jag något av de godkända systemen såklart...
 
Oavsett värmesystem måste du se till att bärigheten är tillräcklig för klinkers. Är det ett äldre hus är sannolikt inte bjälklaget lagt så tätt som 30cc och då är ej en enkel 22mm spån godkänd för förläggning av klinker. Kanske kan dubbel golvgips kompensera för detta.

Plastmattan skulle jag ta bort.
 
Dubbel golvgips, YIKES!!! Hade jag velat ha etagehus
hade jag köpt det på en gång ;)

Godkänd säger du, enligt vilket regelverk? Med bärighet antar jag att du menar att det skall vara minimalt med svikt.

Brorsan har ungefär samma konstruktion (ej golvvärme) i ett våtrum, och det ser ju bra ut efter >5 år. Det var utfört av en känd golvfirma.

Skall forska vidare....
 
Med godkänd menar jag snarare enligt rekommendation från Byggkeramikrådet, en branschorganisation som tar fram rekommendationer för hur man bör förlägga kakel och klinker. Skulle inte falla mig in att renovera på annat vis än efter dessa normer.

I ett våtrum skulle jag vara ännu noggrannare. Händer det något och försäkringsbolaget ser att du inte utfört arbetet på "fackmannamässigt sätt" (dvs i enlighet med branschreglerna) kan du glömma ersättning....Trist!

Sök lite på forumet, jag har forskat lite redan.... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.