Jag har en liten fundering kring detta med fönster.

Kan man säga att det finns någon "standardstorlek" eller "normalstorlek" på fönster? Typ modulmått 10/13, eller är det väldigt varierande?


Anledningen är att jag måste ta fram mått på fönster-hålen till de som gör betongstommen, och då är det ju bra att inte ta för små hål.

Jag skall iofs prata med arkiteketen, men tänkte bara höra med övriga här också.
 
Troligtvis inte. Det finns däremot vissa storlekar som är mer använda än andra.

Inför egna husbygget inventerade jag hus med kopplade fönster med 2 luft och 2 spröjs. Trakterna var mellan Göteborg och Borås och även på Orust. Den absolut vanligaste storleken var 11x14 med runt 70% av beståndet. Husen var byggda efter 1916 och hade alltså minst 260 i takhöjd.
Vad det beror på vet jag inte.
En intressant detalj i sammanhanget var att många tillverkare av moderna allmogefönster (Tanum, RM, Allmogefönster...) hade ett lägre pris på just 11x14-fönster.
 
Överkant fönster bör sitta i samma höjd som ytterdörrar/altandörrar dvs 2.10. Höjden på fönstret bestämmer sedan hur lågt fönsterbrädan hamnar. Tänk på att det blir svårt att placera möbler och element under höga fönster. 14 upplever JAG som högt... Har mest köpt 12 eller 13 höga. Bredden bestäms väl oftast av vad man har för mått mellan stolparna, så 10 eller 11 är nog vanligt...
 
Ett 11x14-fönster får fönsterbänken på 72-73cm höjd, vilket är normalhöjd för ett bord man sitter vid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.