Hejsan!

Jag skulle behöva hjälp med ett litet projekt vid vår stuga.

Som det är nu måste vi dra en förlängningskabel till dasset för att få el till fläkten (som gör toaletten luktfri).
Vi skulle gärna slippa sladden på gräsmattan så funderar på att byta till en 12V-fläkt och batteri.
Det finns ett färdigt konverteringspaket att köpa:
https://webshop.separett.se/sv/Prod...paket_1095-,1117-_Till_1067-,1123-?id=1167-02

MEN

Jag skulle gärna vilja koppla på solcell för att batteriet i princip ska kunna driva fläkten hela sommaren.
Sen hade det ju varit trevligt om det gick att plocka ihop delarna separat så jag kommer undan lite billigare än det färdiga paketet.

Nu får ni ha överseende för jag har inte mycket koll på det elektriska:
Fläkten som sitter i nu kan jag byta mot en 12V sen behöver jag ett batteri och en solcell.
Jag behöver en regulator(?) för att solcellen ska ladda batteriet.
Sen hade jag velat kunna läsa av batterinivån så jag vet om jag behöver dra fram förlängningssladden och hjälpladda batteriet lite.

Min kunskapslucka ligger i vilken sort och vilka dimensioner jag behöver av allt detta.
För enkelhetens skull kan vi säga att jag kommer använda samma typ av fläkt som finns i konverteringspaketet. En 2,5 W, 210 mA.

Om någon med koll har tid och lust att hjälpa till så tar jag med glädje emot förslag på hur vi ska lösa detta.
Kan man göra detta för en rimlig peng och vad behöver vi i såna fall för delar?


MVH Tomas
 
E etompau skrev:
Enklast är kanske att köpa något paket. Här är ett exempel som dök upp vid en sökning.
[länk]

Det ger ström även till belysning om du skulle behöva det. Paketet är något i största laget för en liten fläkt på 2,5 W dock.
Belysning hade ju varit trevligt om det fanns också ja. Det hade jag inte ens tänkt på att det försvinner när sladden försvinner.

Jag har kollat runt lite nu och det som känns rimligast just nu är nog bara ett batteri och fläkt. Sen får jag väl ladda batteriet när det behövs.

Anledningen att jag inte vill lägga så mycket pengar är att toaletten förhoppningsvis kommer uppgraderas till förbränningstoalett och flyttas in i stugan om ett par år.

Jag är väl wish-skadad när jag tror att man kan komma undan jättebilligt med allt elektroniskt. :rofl:

Blir nog 12v fläkt och fritidsbatteri som får laddas lite då och då med förlängningssladd och batteriladdare.

/Tomas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.