Hej

Har flyttat in i ett hus från 49 där all el ännu inte är bytt än. I ett av rummen finns det en gammal dimmer och lamputtag i taket, se bilder. Jag testade att koppla i en lågenergilampa men den bara blinkade så stängde av den snabbt som attan. Är det bara gammal glödlampor som kommer fungera för en äldre dimmer som denna? Vi skulle helst vilja vänta till nästa år med att byta ut elen men om vi inte kan ha någon lampa i rummet så blir vi kanske tvungna att ta tag i det nu ändå...
 
  • Gammalt lamputtag med svart kontakt i taket, i ett hus från 1949, som diskuteras i fråga om elbyte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal beige dimmerknapp med texten "300 W" på en vägg med vit tapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Glödlampor eller halogen funkar alltid att dimma. Lågenergi är betydligt trixigare. Kanske ska du testa med någon LED-ljuskälla?
 
Vanlig glödlampa / halogenlampa funkar mot den dimmers.
 
Tack, dum fråga här men vad innebär det för val av lampa att det står 300w? Jag antar att det är max antal watt som dimmer har? Behöver jag hitta en lampa som klarar 300 watt eller kan jag ha en lite svagare bara jag inte drar på dimmern på fullt?
 
300 W är vad den maximalt klarar av i belastning. Den fungerar med lägre belastning än så.
 
En del av de där glödlamps/halogendimrarna kan börja flimra vid för låg belastning, tror det är vid ca 30W eller lägre som det kan bli problem.
 
Kan jag koppla i en för "svag" lampa och orsaka någon skada? Säg att jag köper en halogenlampa på 11 watt. Kommer den gå sönder om dimmern inte har så låg effekt?

ÄrdÄr någon fara om det flimrar när jag sätter i lampan för att testa.
 
Mackztärn Mackztärn skrev:
Kan jag koppla i en för "svag" lampa och orsaka någon skada? Säg att jag köper en halogenlampa på 11 watt. Kommer den gå sönder om dimmern inte har så låg effekt?

ÄrdÄr någon fara om det flimrar när jag sätter i lampan för att testa.
Skada, nej.
Testa med en halogen på 11 W, ingenting går sönder för att låg effekt används.
Ett alternativ är att ta bort dimmern och montera dit en vanlig brytare.
 
Skaffa en litet starkare lampa på 40 - 60w eller så, blir bra nerdimmrat.
 
Verkar inte vara helt enkelt att hitta glöd/halogenlampor i den effekten längre. Får se om jag kan hitta något. Tack för hjälpen :)
 
Annars är det ju bara att byta ut dimmern till en vanlig strömbrytare så har du inga problem alls.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.