Z
Jag har ett utrymme i källaren som det suttit en oljetank i tidigare och när jag köpte huset för nått år sedan så var detta utrymmet tomt med rått golv och väggar målade i en 70 tals gul färg. Jag målade om väggarna med en färg som skulle släppa igenom fukt och målade golvet med 2 komp. expoxyfärg. Jag såg på väggarna att den gamla färgen hade släppt här och var . Det dröjde dock inte länge efter jag målat som den nya färgen också släppte och på samma ställen som den tidigare. Även Epoxyfärgen på golvet släpper här och var. Huset är dränerat av de tidigare ägarna, men det kanske är något som inte är helt okay med det i detta hörnet? Betongen bakom det som släpper är som "sand" och blir till pulver, både vägg och golv. Dock ser jag inte att färgen släpper på andra ställen är där som det redan var skador sen tidigare.

Nu är denna ytan tänkt som förvaring och inte så noga med om det är lite fult. Dock vill jag ju inte att det riskerar att bli värre.

Vägg i källare med avflagning av vit färg och synligt betongskada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Källargolv med vit epoxymålning som flagnar på flera ställen, exponerande underliggande betong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Epoxyfärg som flagnat på källargolvet med synliga skador och pulveriserad betongunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg med flagnande färg och tecken på fuktskador i en källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Färg som flagnar på källarvägg där underliggande betong ser ut som sand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M
Skulle säga att det är fukten som gör att det släpper, samma i min källare
 
Z
Är det något som spelar nån roll? Om jag måste gräva upp dräneringen och göra om eller komplettera? Eller om det funkar ändå då det bara är ett förvaringsutrymme.
 
M
Det funkar inga problem, om du inte har fukt som är allt för jobbig, du kan knacka ner den dåliga putsen som sitter löst och laga det, då kommer det hålla längre

Och väggen var vel förmodligen målad innan du målade den, vad var den målad med? Är det plastfärg så måste den bort innan du målar om den
 
Z
Vet inte vad den var målad med. Nån 70talsfärg, men det är bara där som den gamla färgen släppt som även den nya släpper. Resten av väggen är helt okej.
 
Z
Vad bör man laga väggen med? Det ser fult ut då resten av väggen är nymålad vit så hade gärna lagat med något och sedan målat på igen (eller laga med något som är vitare så det inte syns så tydligt).
Sån där "husfix" som finns att köpa och laga betong med kanske inte är lämplig här då den nog inte släpper igenom fukt? Bör man knacka bort en hel del så det blir ett större hål så lagningen har mer att fästa i?
 
M
Z ZamuelA skrev:
Vad bör man laga väggen med? Det ser fult ut då resten av väggen är nymålad vit så hade gärna lagat med något och sedan målat på igen (eller laga med något som är vitare så det inte syns så tydligt).
Sån där "husfix" som finns att köpa och laga betong med kanske inte är lämplig här då den nog inte släpper igenom fukt? Bör man knacka bort en hel del så det blir ett större hål så lagningen har mer att fästa i?
Prova med att ta bort allt som är löst och laga i, köp putsbruk b o laga med, betonggolv vet jag inte, ardex kanske har nått, kolla i ett byggvaruhus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.