optimum
När vi byggde på mitten av 80 talet anlade vi även gräsmattor och rabatter.
Vi lade ca 20 cm matjord som verkligen var bra. Det växte rejält och vi behövde inte gödsla så mycket i början.
Dock när man lägger så tjockt så förändras marken då det sätter sig och vi behövde komplettera med mer matjord efter några år. Alltså lite mer än toppdressa. Köpte matjord på annat ställe och fick rena rama skräpet. Jord som var mer typ sand/grus och väldigt lite organiskt i jorden. Växte dåligt och tog lång tid att få fart på de områden som vi lagt på lite mer på gräsmattan.
Rabatter kunde vi komplettera med mer mullhaltigt och blanda runt.

Nej inte samma firma för den fanns inte kvar då. Ägaren var gammal redan när vi anlade trädgården och sedan hände saker så vi köpte mer matjord från annat ställe. Tror man ska gå mer på råd och rekommendationer över bra leverantörer än vi gjorde då.
 
tensiden tensiden skrev:
Köp för guds skull inte en sån där klassisk "stroller"-spridare, dvs rektangulär låda med handtag och två hjul. Det är alldeles för svårt för att lyckas gödsla rätt med en sådan med resultatet att det blir en randig gräsmatta.

Skaffa en Wolf-Garten handhållen centrifugalspridare. I med fyra batterier, lassa i ett par kilo gödning och tryck på knappen så sprutar det ut snyggt och prydligt. Jag gödslar (beroende på tillfälle) mellan 500 och 4000m2 med en sådan och det är inga problem att få ut de mängder jag behöver eller att undvika att få det där det inte skall hamna.

[media]Hoppa fram till 3:30 för att se den in action.
Hm, känns som att detta skulle bli ojämnare resultat eftersom man går runt själv med den och gödslar. Men jag kan ha fel!
 
Miian91 Miian91 skrev:
Hm, känns som att detta skulle bli ojämnare resultat eftersom man går runt själv med den och gödslar. Men jag kan ha fel!
Grejen med strollervagnen är att du inte kan lyckas gå precis utan överlapp eller lämna en glipa mellan varje passage. Med wolfen sprider du väldigt jämnt och slumpartat en större ut snabbt. På full hastighet sprider du ca 3-4m i bredd, så det går fort att gå över gräsmattan. Som för all spridning gäller att gå minst två gånger över utan för att täcka så jämnt som möjligt.
 
tensiden tensiden skrev:
Grejen med strollervagnen är att du inte kan lyckas gå precis utan överlapp eller lämna en glipa mellan varje passage. Med wolfen sprider du väldigt jämnt och slumpartat en större ut snabbt. På full hastighet sprider du ca 3-4m i bredd, så det går fort att gå över gräsmattan. Som för all spridning gäller att gå minst två gånger över utan för att täcka så jämnt som möjligt.
Okej, ja det är ju sant. Har en kompis som bara strödde över och det blev helt fläckigt Man lär sig av sina misstag. Inte lätt i början alltså
 
Har du lite känsla så lär man sig snabbt att kasta ut gödsel som en sådan där kastmaskin gör. Tar 7-8 L i en hink och sedan är det bara att sprida, och en Gardenaspridare står oanvänd i garaget sedan många år, visst fungerade den men tog längre tid och krångligare.
 
Förstår inte hur ni kan få det att ta längre tid med en typ gardena centrifugalspridare än o kasta för hand.
Har kört båda och en bra spridare ger både jämnare resultat samt lägger ut gödningen snabbare.

Visst kostar en bra spridare från närmare tusenlappen och uppåt men har man en större yta så är det absolut bäst.
 
  • Gilla
tensiden
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Förstår inte hur ni kan få det att ta längre tid med en typ gardena centrifugalspridare än o kasta för hand.
Har kört båda och en bra spridare ger både jämnare resultat samt lägger ut gödningen snabbare.

Visst kostar en bra spridare från närmare tusenlappen och uppåt men har man en större yta så är det absolut bäst.
Jag kommer definitivt investera i en spridare. Tror att det kommer vara en bra investering med tanke på att det ska gödas några gånger per år.
 
A AndersS skrev:
Har du lite känsla så lär man sig snabbt att kasta ut gödsel som en sådan där kastmaskin gör. Tar 7-8 L i en hink och sedan är det bara att sprida, och en Gardenaspridare står oanvänd i garaget sedan många år, visst fungerade den men tog längre tid och krångligare.
Kommer ändå investera i en med risk för ett fläckigt resultat annars....
Om jag inte använder den sen så får jag väl ge bort den eller sälja den
 
Ställ ut TV:n och kör några avsnitt av Paradise Hotel så har ni spridit skit så det räcker :crysmile::rofl:
 
  • Haha
mexitegel
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Ställ ut TV:n och kör några avsnitt av Paradise Hotel så har ni spridit skit så det räcker :crysmile::rofl:
Haha!
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.