Hejsan allihopa.

jag och mina bröder äger tillsammans ett fritidshus på en ö i stockholms skärgård. Ligger i värmdö kommun.

I 2021 måste vi lämna in ett nytt avloppsförslag på fritidshuset och detta förslag ska sedan vara klart senast 2024.

i fritidshuset finns ett existerande avlopp med en 2-kammarbrunn och markfiltrering. I och med att den nu blir äldre än 15 år så är den för gammal och måste göras om.

marken på tomten är blandat gräs o mossmark.
Jag undrar ifall om ni känner till några prisvärda företag/lösningar som jag kan kolla in på?

vi har varit i kontakt med Sjöliv som gav oss en offert på max 200 000 för avloppet.

Då pratade dem om att sätra ett minireningsverk.

De ville också slänga in brunnsborrning för rabattpris på 70 000.

Avlopp måste fixas, Brunnsborrning kanske i och med att det finns vatten(men ej dricksvatten ute)

vi är inte helt säkra på exakt vilken typ av avloppslösning vi vill ha men vi vill ha förslag på lösningar som är prisvärt.

hoppas jag är tydlig i min fråga?
 
Får ni använda 3 kammarbrunn med infiltration?
 
Köpte ett kompl. paket av Mavac, fabrikat Pipelife.
16000kr inkl frakt.
 
  • Gilla
Mackanmedsalladen
  • Laddar…
Hej!

Jag håller också till på en ö i Värmdö och försöker hitta en avloppslösning :) Sjöliv är ju seriösa, men det är svårt att rakt av säga om 200 lax är rimligt.

Några följdfrågor för att förstå bättre:
Är det ett enda hus med vatten indraget?
Kör ni handdisk och tvättar er i sjön eller har ni tvättmaskin/diskmaskin/dusch?
Har ni WC?
Hur långt ut i skärgården är det ungefär (pratar vi väster om Ljusterö eller är det Horssten)?
 
M Mackanmedsalladen skrev:
Hejsan allihopa.

jag och mina bröder äger tillsammans ett fritidshus på en ö i stockholms skärgård. Ligger i värmdö kommun.

I 2021 måste vi lämna in ett nytt avloppsförslag på fritidshuset och detta förslag ska sedan vara klart senast 2024.

i fritidshuset finns ett existerande avlopp med en 2-kammarbrunn och markfiltrering. I och med att den nu blir äldre än 15 år så är den för gammal och måste göras om.

marken på tomten är blandat gräs o mossmark.
Jag undrar ifall om ni känner till några prisvärda företag/lösningar som jag kan kolla in på?

vi har varit i kontakt med Sjöliv som gav oss en offert på max 200 000 för avloppet.

Då pratade dem om att sätra ett minireningsverk.

De ville också slänga in brunnsborrning för rabattpris på 70 000.

Avlopp måste fixas, Brunnsborrning kanske i och med att det finns vatten(men ej dricksvatten ute)

vi är inte helt säkra på exakt vilken typ av avloppslösning vi vill ha men vi vill ha förslag på lösningar som är prisvärt.

hoppas jag är tydlig i min fråga?
Har ni kollat på typ Cinderella förbränningstoa gas/el?
Då kanske er 2-kammarbrunn klarar BDT lavloppskraven?
 
J jsoderholm47 skrev:
Hej!

Jag håller också till på en ö i Värmdö och försöker hitta en avloppslösning :) Sjöliv är ju seriösa, men det är svårt att rakt av säga om 200 lax är rimligt.

Några följdfrågor för att förstå bättre:
Är det ett enda hus med vatten indraget?
Kör ni handdisk och tvättar er i sjön eller har ni tvättmaskin/diskmaskin/dusch?
Har ni WC?
Hur långt ut i skärgården är det ungefär (pratar vi väster om Ljusterö eller är det Horssten)?

Det är ett hus med indraget vatten.

Vi diskar i diskho(diskmaskin finns men har oftast för lite vatten i brunnen för att kunna köra)

Toaletten är en mulltoa. Dvs en komposttoalett och använder sig inte av något vatten.

så inget skit spolas ner.

landstället ligger på en liten ö utanför Värmdö men man når fastlandet på 5 min med vaxholmsbåt,10 med egen.
 
V Vante skrev:
Har ni kollat på typ Cinderella förbränningstoa gas/el?
Då kanske er 2-kammarbrunn klarar BDT lavloppskraven?
nej det har vi inte gjort. Däremot har vi mulltoa som då inte använder nåt avlopp.
Såg nu att jag missar skriva det
 
M Mackanmedsalladen skrev:
Det är ett hus med indraget vatten.

Vi diskar i diskho(diskmaskin finns men har oftast för lite vatten i brunnen för att kunna köra)

Toaletten är en mulltoa. Dvs en komposttoalett och använder sig inte av något vatten.

så inget skit spolas ner.

landstället ligger på en liten ö utanför Värmdö men man når fastlandet på 5 min med vaxholmsbåt,10 med egen.
Ok, tack!

Då borde en lösning med minireningsverk typ Baga Solo (+ lite grus efter som Värmdö kräver) funka bra. En sån kostar väl 50 lax och sen tillkommer den vanliga dyra båt transporten och sen det okända, dvs gräv.
Och lite rördragning och el (men säg max 2 dagar).

Så max 200 låter ju som mycket marginal, men men.

Hur såg offerten ut?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.