Är det någon mer som saknar de danska tv-kanalerna sedan Danmark lade om frekvenserna 2 juni?
Jag har en UHF Yagi-antenn som täcker in aktuell sändare (Köpenhamn Vest, kanal 40, frekvens 626), alt. Helsingör med samma frekvens).
Har provat både med och utan förstärkare men alla danska kanaler är borta.
Bor i Helsingborg och har antennen på vinden c:a 7 meter upp. Bor ovanför backarna så läget är ganska högt. Har alltid fått in Danmark bra (med förstärkare) tidigare men nu går det inte alls.
Några tips?
 
Här har väl Sverige agerat klokt och låtit skogs-tv-kanalerna ligga kvar på DVB och uppgraderat betalkanaler till DVB-T2. Dock utnyttjar man inte frekvensutrymmet optimalt.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
T tergo skrev:
de ändrade till T2 system så du måste ha en tv eller box som klarar T2
de flesta tv-apparater tillverkade från o med 2012 klarar DVB-T2

[länk]
Hej, tack för svar. Jodå, jag har inbyggd DVB T2-dekoder i TVn.
 
C CeSve skrev:
Hej, tack för svar. Jodå, jag har inbyggd DVB T2-dekoder i TVn.
och provat ny kanalsökning
 
T tergo skrev:
och provat ny kanalsökning
Jajamen, både med och utan förstärkare.
 
Ja det verkar som det har skett ännu en frekvensomläggning. Jag fick göra det för ett tag sedan. DR1 kommer nu in på "kanal" 113 på min box (T2), med svag signal. Använder då en liten aktiv utomhusantenn som ej är specifikt riktad mot Köpenhamn.
 
  • Gilla
CeSve
  • Laddar…
E etompau skrev:
Ja det verkar som det har skett ännu en frekvensomläggning. Jag fick göra det för ett tag sedan. DR1 kommer nu in på "kanal" 113 på min box (T2), med svag signal. Använder då en liten aktiv utomhusantenn som ej är specifikt riktad mot Köpenhamn.
Var bor du? När man kollar på danska frekvenskartan är täckningen i den del av Helsingborg där jag bor inte optimal för mottagning.
 
C CeSve skrev:
Var bor du? När man kollar på danska frekvenskartan är täckningen i den del av Helsingborg där jag bor inte optimal för mottagning.
Söder om Malmö.
 
  • Gilla
CeSve
  • Laddar…
Kan du se marksänd SVT1 och 2 i HD ?
Där används DVB-T2 och MPEG-4 - samma teknik som numera används för danska kanaler.
Jag har god mottagning från Köpenhamn i Lund med passiv Yagi-antenn inomhus på vinden (50m ö h)
 
Å Åboen skrev:
Kan du se marksänd SVT1 och 2 i HD ?
Där används DVB-T2 och MPEG-4 - samma teknik som numera används för danska kanaler.
Jag har god mottagning från Köpenhamn i Lund med passiv Yagi-antenn inomhus på vinden (50m ö h)
Jo, jag får in de svenska HD-kanalerna bra. Bor 1,5 km från sändaren i Helsingborg så det är nog inte så konstigt. Troligen är avståndet till Köpenhamn Vest nu för stort efter omläggningen av frekvenserna, Lund ligger bättre till avståndsmässigt.
 
Har du en specifik antenn riktad mot Köpenhamn?
Här nere har det alltid behövts en antenn för Dk och en för Malmö eller hörbysändaren för att få bra bild.
 
E etompau skrev:
Har du en specifik antenn riktad mot Köpenhamn?
Här nere har det alltid behövts en antenn för Dk och en för Malmö eller hörbysändaren för att få bra bild.
Ja, har en separat för svenska, men att rikta helt mot Köpenhamn kan vara lite problem eftersom yagi-antennen finns på vinden. Fast den har fungerat fram till nu.
 
C CeSve skrev:
Ja, har en separat för svenska, men att rikta helt mot Köpenhamn kan vara lite problem eftersom yagi-antennen finns på vinden. Fast den har fungerat fram till nu.
Ett tips är att kolla med någon lokal antennfirma, dom ska veta vad som nu behövs efter frekvensändringar etc.
 
E etompau skrev:
Ett tips är att kolla med någon lokal antennfirma, dom ska veta vad som nu behövs efter frekvensändringar etc.
Jag får nog göra så, tack för alla tips.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.