Finns det någon vänlig själ på detta forum som kan dela med sig av erfarenheter och era kostnader vid utbyggnad av ert hus?

Vi skall till och bygga ut vårt enplanshus från -88 med en ny kroppsdel. Helt enkelt en förlängning av ena gaveln på huset. Fast utbyggnaden kommer inte att ha befintliga husets hela bredd utan lite smalare. Sätt från gavelsidan kommer alltså den ena sidan av utbyggnadens tak att löpa med befintligt tak för att sedan vika av nedåt tidigare. Totalt sätt kommer utbyggnaden bli ca 16 kvm golvboyta. Huset vilar på torpargrund så ny delen blir i samma stil. I princip kan man säga att det blir som en fyrkantig låda med vanligt brutet vinkeltak (27 graders taklutning). Det kommer sedan att på den ny gaveln bli ett burspråk med 2 smala fönster och 1 vanligt. Dock skall fönstren vara höga för att få en lite modern och luftig stil och känsla.

Hoppas att ni förstår hur jag menar. Det är inte alltid så lätt att förklara hur man menar liksom!

Vad tror ni att detta rimligtvis kan tänkas kosta?
Vi tänker leja bort i princip allt utom det inre arbetet. El, värme, eventuellt isolering av väggar, montering av OSB + gipssättning invändigt gör vi själva. Bygg gör alltså allt byggtekniskt färdigt utom målningsarbeten. De isolerar tak och golv samt schaktar och grundlägger etc....

Vad är rimligt? Alltså byggarens pris. Tänkte låta bygg leverera mtrl som gips, osb etc i förhoppning om att kunna komma ner i pris mot eget inköpt mtrl. Vad tror ni?

Det spekuleras en del i kvm priser osv. Dessa är tyvärr ganska varierande. Här rör det sig om bara byggkostnaden. Inget speciellt special mtrl som kan fördyra utan byggtekniskt utfört arbete + mtrl.

Tacksam för alla synpunkter och svar.
 
En grej till!

När man skall fråga byggare/snickare om pris. Hur görs detta på bästa sätt? T e x vet jag precis hur jag vill ha det i huvudet. Svårt att få snickaren att se mina "bilder" kanske? Ja, risken är överhängande!

Räcker det med egenhändigt ritad planlösning i skala 1/100 samt komplettera med visning om hur det är tänkt. Husritningarna finns att tillgå för all info om huset i sig. Vill inte gärna slänga en massa pengar på arkitekter eller konstruktörer för det här relativt enkla lilla bygget.

Hur lång ti tror ni förrästen att en duktig snickare har att göra om han skall sätta grund, resa stomme, fixa tak och golv med isolering samt sätta lite gips och plast etc?
Det är ju bara 16 kvm!?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.