En damm i en trädgård med näckrosor omgiven av gräs och ett träd, vilket efterfrågas råd för borttagning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,
Vi har köpt en sommarstuga som har en jättefin damm med underbara näckrosor och massor av guldfiskar. I dag hade vi besök av vänner och deras 3-åring ramlade i dammen och pappan fick hoppa i för att fiska upp honom och vattnet gick då ända upp till pappans bröst.
Jag vågar inte ha kvar dammen längre och skulle gärna vilja ta emot tips om hur man kan ta bort en sån här damm. Kan vi göra det själva eller vem ska vi vända oss till? Hur får vi bort alla fiskarna?
jag vore jättetacksam för alla tips om hur man går till väga och vad skulle man kunna göra på platsen istället som inte kräver mycket underhåll och ändå ser trevligt ut?
Stort tack på förhand!
Vänliga hälsningar
Karolina
 
Du behöver inte ta bort dammen men du bör ordna någon form av skydd, staket så inte barn skadar sig.
 
  • Gilla
Peter Engkvist och 2 till
  • Laddar…
Håller med föregående talare, synd att ta bort en så fin damm. Men i synnerhet i en sommarstuga känns det lite olustigt att ha såpass djupt vatten obevakat under långa perioder. Kanske man kan "fylla på" botten så den inte är så djup (även om jag vet att allt vatten över 3 cm är en drunkningsrisk)? Men då kanske man får ta bort fiskarna, de kräver nog mer utrymme.
 
Vill du inte vrida nacken av fiskarna kan du väl skänka bort dem. Sen fyller du igen dammen med sten eller annat och planterar lite blommor istället.
 
Du kan köpa en liten dränkbar pump (t ex på Jula) och en slang och tömma dammen på vatten. Sedan köper du ett lass jord och fyller igen. Så gräs över, plantera rabatt eller vad ni önskar. Om ni bestämmer er för att inte sätta upp staket vill säga.
 
  • Gilla
greenteng och 1 till
  • Laddar…
Hej Karolina, har du dammen kvar? Vart i Sverige finns den ?
Mvh
Jan
 
Hej. Nej den är inte kvar längre. Vi lyckades hitta ett par som ville anlägga en damm så de kom och hämtade fiskar och växter och allt, och fyllde till och med igen hålet efteråt! Win-win för oss båda!
Tack ändå!
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.