Hej!

jag var uppe och borstade rent papptaket idag. Huset är nybyggt, stod klart mars 2018.

När jag kom till den bortre delen av taket noterade jag grön påväxt samt små sprickor i den yttre pappen, se bilder.

det kändes även ojämnt under pappen där sprickorna var.

har ni några idéer? Är det något som jag bör oroa mig över?
 
  • Nybyggt hustak med grön mossa och synliga små sprickor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närgränsbild av ett svart papptak med grön påväxt och små synliga sprickor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Rickard.
Tror inte du behöver oroa dig, det ser ut som att sprickorna bara sitter i skiffret/ytan men det är smart att behandla med grön fri så du blir av med påväxten (då får man också en klarare bild över hur det ser ut)
 
  • Gilla
Oizo123 och 1 till
  • Laddar…
är taket lagt 2018 så skulle jag reklamera det
 
T tergo skrev:
är taket lagt 2018 så skulle jag reklamera det
Med hänvisning till vad? Ser helt normalt ut.
 
Tack för snabba svar! Jag ska behandla det med grön fri först sen får vi se om det blir fler steg.

Trevlig helg!
 
Vad är de lagt med för sort av papp . Ett bra papptak håller 30 år . Ska inte bli sprickor i efter bara två år . Ser ut att vara en del där vatten står , och alg/mossväxt?
 
Vet ej vad det är för sorts papp på rak arm, kan kolla med byggfirman. Det står en stor gran intill huset på den sidan, den går delvis över taket. Trädäcket på samma sida var täckt i mossa/alger. Det är enbart den delen av taket under granen som ser ut på detta vis.

Det får nog bli till att ta ner trädet om det orsakar problem.
 
Ja fast , träd eller inte, ska ej bli sprickor i dagens material efter bara två år. Absolut inte.

jag har jobbat med papptak över 20 år . Men små sprickor behöver ju inte betyda läckage, men hur ser sprickbildning ut om ytterligare två år?
 
Tack för input, jag blev lite förvånad när jag såg det men tänkte att det kanske var normalt. Hade du tagit det vidare till de som byggde huset? Resten av taket ser som sagt fint ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.