>:(

Jag har skrivit kontrakt på ett radhus med hörntomt som nu är under uppförande. Har nu upptäkt att det står en lyktstolpe innanför tomtgränsen, samt att den också är inritad på planskissen. Vad kan man göra för att få kommunen att flytta den? Den belyser en cykelväg.

En lyktstolpe hade jag inte planerat för i min egen trädgårdsdesignsfantasi...
 
Är också intresserad av svar på frågan.
Det samma gäller oss, vi har en stolpe som står en halvmeter in på tomten och även här är den inritad i nybyggnadskartan. Den belyser en väg.
 
Om den inte kan flyttas, a n v ä n d den :D. T.ex klä in den med ett grönt nät som man sedan låter lite klematisar och rosor klättra, kanske en American pillar eller en Rosa Helenae, Honungsros, de blir flera meter höga. 8)
 
Skulle man inte kunna gräva en grop intill? Så länge man inte rör stolpen så har man väl inte gjort något fel om den skulle råka rasa?
 
Eller kanske tom en grop under den, gräver ni djupt nog så kommer den nog inte störa så mycket längre ;)

Nej men seriöst använd den, va sjutton ljus gratis är toppen.

Tycker ni skall sätta en klängros intill och lägga kullersten runt så det är lätt att klippa gräset
3652_p37835.jpg
(Vet att de är vindpinade av Gudrun)
Kanske kan det vara något?
 
Snett_o_vint skrev:
Nej men seriöst använd den, va sjutton ljus gratis är toppen.
Tycker ni skall sätta en klängros intill och lägga kullersten runt så det är lätt att klippa gräset
Hmm, den belyser mest vägen så det dära gratis ljuset kan kvitta.. Tycker mest den är ful men klängros kanske man kan ha där ja...
 
Snett_o_vint skrev:
Tycker ni skall sätta en klängros intill och lägga kullersten runt så det är lätt att klippa gräset
Åh vad snyggt med kullerstenen! Ska göra något liknande själv, fast inte under buskarna.
Har ni satt stenen själva? Hur bar ni er åt? Stenmjöl under, och sen foga med mera stenmjöl? Bara lägga på plats eller banka ner med klubba?
Skicka gärna personligt meddelande, eftersom det här inte alls var vad tråden handlade om egentligen... ;)
 
Visst kan det vara en variant att plantera något i anslutning till stolpen, men det är inte min plan. Jag vill ha bort den.

Vilken rätt har jag att bestämma vad som ska finnas innanför min tomtgräns?
 
Varför inte börja med att ringa kommunen/gatukontoret och snällt fråga om de kan flytta stolpen?
 
Har fått mycket bra svar i ett annat (något osannolikt) forum på utsidan.se

Det som sägs är att man ska kolla upp om det finns någon ledningsrätt eller servitut på fastigheten. Om så är fallet får man skylla sig själv att man inte kollade upp detta innan kontraktet skrevs. Om det inte finns något sådant undantag är det bara för ägaren av stolpen (t.ex kommunen) att flytta på den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.