Hej!

Jag bor i en Brf. där vi har ett större parkeringsgarage som ingår i en samfällighet som vi är andelsägare (majoritetsägare och delar med ett par andra hus).

För något år sedan skaffade en granne med fast p-plats en laddbox (utan att de har gått ut någon information till medlemmarna) till sin laddhybrid. Detta är samfälligheten för garageföreningen som har bekostat installationen, grannen betalar endast för elen/elöverföringen genom avrapporteringen till förvaltaren. Jag frågade grannen som hade skaffat laddbox, då våra laddhybrider står bredvid varandra om vi kunde dela på laddbox (tills Brf. har tagit beslut om att installera fler och hur betalningen ska faktiskt lösas). Det var inga problem givet att vi hade koll på elförbrukningen och att grannen min stod för rapporteringen.

Nu har föreningen sagt att man inte får göra så, pga:
Detta då jag inte har "frågat om lov" (=hur ska man veta när det inte ens har gått ut någon info till medlemmarna), grannen har detta på "test", orättvist mot andra som har laddhybrid/elbil och att det endast finns ett uttag (inga problem att dela...!). Endast min granne får ladda för det var så "överenskommet så". Nu kan ta de ta 6-12 månader innan vi får fler laddplatser, tiden fram tills dess är mindre rolig för en laddhybridsägare. .

Min fråga, kan en garageförening verkligen ingå i sådant avtal med en som hyr sin p-plats ?
Vad skulle hända om jag fortsätter och laddar ändå, kan detta anses vara ett egenmäktigt förfarande som i sin tur skulle äventyra min p-plats som jag hyr.

Tack på förhand
Plymen.
 
sunnis
Skit i det skulle jag säga.

Vad ska föreningen göra åt saken och ligger det inte allas intressen är laddboxarna faktiskt används. Märkligt resonemang som endast en BRF-styrelse kan hitta på.
 
  • Gilla
stenolof och 2 till
  • Laddar…
D
Tänker på likabehandlingsprincipen. Vist säger de att det är test men låter ju lite skumt. Går det inte fråga mer vad är det som ska testas? Det jag kan tänka mig är ju hur den funkar innan de sätter in till alla men om ingen annan har så finns väl inget att jämföra med.
 
D Daniel_82 skrev:
Tänker på likabehandlingsprincipen. Vist säger de att det är test men låter ju lite skumt. Går det inte fråga mer vad är det som ska testas? Det jag kan tänka mig är ju hur den funkar innan de sätter in till alla men om ingen annan har så finns väl inget att jämföra med.
Likabehandlingsprincipen betyder att ni ska behandlas på samma sätt men beslutet behöver inte vara detsamma. Fråga din styrelse varför de valde den andra personen? Varför tillfrågades inte dem andra? Varför betalar den andra inget för installationen? Vad kostade det? Vad händer efter testet? Vad testar man?
 
sunnis sunnis skrev:
Skit i det skulle jag säga.

Vad ska föreningen göra åt saken och ligger det inte allas intressen är laddboxarna faktiskt används. Märkligt resonemang som endast en BRF-styrelse kan hitta på.
Verkar som någon vill visa vem som bestämmer? Ibland finns skäl att göra så, ibland inte. Har suttit ”på båda sidor”. Känns skönt att vara pensionär och bo i allmännyttan med vänliga grannar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.