Hej.

På min fastighet så finns det en strömkabel mellan bostadshus och hönsgård. 3-fas uttag i husvägg och kabel till en dosa 30 meter bort med 4 st 230V uttag. Denna kabel ligger fritt på mark och jag känner inte att det är så seriöst (var så när jag köpte huset). Jag har kollat med några elektriker vad som borde/ska göras och har fått flera svar med pris på mellan 0-50000 kr. Nu ställer jag frågan här och hoppas på ett bättre svar. Elgubbe 1 sa att det är ok som det är. Gubbe 2 sa att gräv ner kabel i mark så är det ok. Gubbe 3 tyckte att lägg ner gult rör med samma kabel i så är det ok men kanske ta bort handsken för att koppla in i elcentral på huset. Gubbe 4 sa att ny kabel behövs nergrävd minst 60 cm samt undercentral vid hönshus och kommer kosta ca 50000kr då det behövdes grävas 30 meter och kabeln plus central är dyrt (jag fick inte gräva själv). Det jag vill använda kabeln till är underhålls värme i hönshus 1500W vintertid samt en dammpump på sommaren 60W. Så jag är förvirrad. Vad är bäst för mig att göra? Betalar gärna men inte 50K om det inte behövs.......

/ Christer
 
Du behöver en kabel typ aceflex 6g5 eller 10g5 pris mellan 51-82 kr per meter ingen gulslang däremot skyddsband är lämpligt Grävningen tar ca 8 Tim kostar ca 800 i timmen dvs 6400kr en undercentral kostar ca 2000 sen kanske 4 timmar arbete för elektrikern.

Borde kosta typ 15000
 
  • Gilla
mattoys
  • Laddar…
E
Har du möjlighet att spänna upp en vajer mellan huset och hönshuset så är det en helt okej lösning, så länge ytan under vajern och kabeln används av fordon.
 
E Emil_K skrev:
Har du möjlighet att spänna upp en vajer mellan huset och hönshuset så är det en helt okej lösning, så länge ytan under vajern och kabeln används av fordon.
Inga fordon finns på ytan. Bara skog och äng. Elgubbe 1 som var här tyckte att det såg ok ut då den var dragavlastad i båda ändor och fastklammad lite här och där. Med vajer antar jag att du menar typ "luftledning" ?
 
Vad är det för kabel som ligger där nu (typ och area) och är den i gott skick?

Tumregelmässigt kan det fungera med 3G2.5 mm² och av en typ godkänd för mark (N1XV, EKKJ, RV-K etc). Det behöver man räkna på. Jag förutsätter att uttaget är skyddat av en JFB?

Om det endast är några få enfasiga förbrukare så räcker det med uttag i bortre änden, ingen elcentral. De behöver dock vara skyddade mot väder o vind (med stickproppen i).

Nedgrävning är ju det bästa. Gräva kan du göra själv men låt elektrikern titta innan du gräver igen.
 
Kabeln som ligger där nu heter H07RN-F 5G2,5 med trefashandske i husvägg och en liten central i andra änden med 4 st 230 uttag skyddad av ett litet tak över dosan. Ingen extra JFB vad jag kan förstå utan endast den som sitter inne i centralen i huset. Det kabeln matar idag är ett litet värmeelement samt några enstaka "små" förbrukare. Det lättaste för mig hade ju varit att gräva ner denna kabel om den är tillåten samt byta ut handsken för att göra om det till fast installation. Jag blir lite fundersam då ena elektrikern som kollade sa att det är ok som det är......
 
Ok, du har en liten byggcentral där på hönshuset matad med gummikabel.

Alla elektriker du pratat med har rätt till viss grad
En gummikabel får givetvis användas liggande på marken, men då detta är en mer eller mindre permanent användning så bör den förläggas så också.

Det är inte förbjudet att markförlägga en H07RN-F, och även att ansluta den fast, men detta är ingenting jag vill tala högt om. I ditt fall ser jag hellre att behålla stickproppen och välja ett rör som har plats för att få igenom stickproppen. Men detta är ingen lösning man väljer från början då det finns bättre kablar.

Så det jag rekommenderar är en ny markkabel, som kan läggas ned utan rör om man vill spara in på det. Det behöver inte kosta så mycket. Byggcentralen behöver dock byta mot ett tvåvägs uttag som sitter lite skyddat till.
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Du behöver en kabel typ aceflex 6g5 eller 10g5 pris mellan 51-82 kr per meter ingen gulslang däremot skyddsband är lämpligt Grävningen tar ca 8 Tim kostar ca 800 i timmen dvs 6400kr en undercentral kostar ca 2000 sen kanske 4 timmar arbete för elektrikern.

Borde kosta typ 15000
Vill man spara in lite så kan man hyra en minigrävare och gräva själv, kostar typ 1500 kr/dygnet där jag bor.
30 m gräver man på en dag om det inte är mycket sten.
 
Ok då ska jag försöka sammanfatta om jag kan :)
Som det är nu är ganska ok men bättre att gräva ner. Jag tror att jag börjar gräva själv och lämnar öppet och kontaktar ny elgubbe som får lägga i lämplig kabel i eventuellt gul slang. Samt koppla in i en liten skyddad central. Sedan återfyller jag om det är ok för elektrikern (jag antar att han inte är grävmaskinist).
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Det här var inte så lätt.....kontaktade en elfirma och dom undrade vilken typ av central jag ska ha. Normcentral eller byggcentral frågade dom. Jag försökte beskriva att en kabel från huset ska in i en central med JFB och det ska finnas några 230V uttag samt vara väderskyddad. Finns ingen sån säger dom. Du får sätta upp ett mätarskåp var svaret. Priset för skåp med installation skulle bli cirka 20000 plus kabel och inkoppling av den i husets skåp. Totalt ca 30000kr. Ska kontakta ytterligare en firma nu men skulle behöva veta exakt vad jag ska fråga om för typ av skåp/central/mojäng för att kunna koppla in några stickproppar vid behov. Gärna ett artikelnummer eller länk om någon har ett förslag.
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
[länk]

Denna tex om det räcker
Tackar o bockar :) En sån ska vi ha.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Behöver du trefas till hönshuset då? En sådan kabel kostar betydligt mer än enfas (t.ex N1XV 3G2.5 mm²). Det finns väderskyddade uttag. Det behövs ingen elcentral eller dyr uttagslåda där om du inte ska ha trefas. En JFB sa du att du hade i huset som skyddar denna kabel?

T.ex Elko admiral eller Elit vägguttag IP56
Svart väderskyddat Elko Admiral dubbeluttag med öppen klapplåsning. Väderskyddat Elko Admiral 2-vägs eluttag med lock och inkopplad kabel.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Behöver du trefas till hönshuset då? En sådan kabel kostar betydligt mer än enfas (t.ex N1XV 3G2.5 mm²). Det finns väderskyddade uttag. Det behövs ingen elcentral eller dyr uttagslåda där om du inte ska ha trefas. En JFB sa du att du hade i huset som skyddar denna kabel?

T.ex Elko admiral eller Elit vägguttag IP56
[bild] [bild]
Behöver inte trefas utan det räcker bra med 2 st enfas. Underlättar betydligt om jag kan undvika lådor och skåp. Vad gäller JFB så får jag nog be någon kolla på det. Sitter en i elskåpet (i huset) men mina kunskaper räcker inte till för att förstå vad den bryter har bara antagit att den är för alla förbrukare på/i huset. Anledning till att jag tänkte ta ström från 3 fas uttaget var mest för att kabeln sitter där idag. Det kanske finns bättre ställen att ta ifrån. Jag får tänka om nu när jag fick ett bättre alternativ.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Tänkte bara tacka för goda råd samt en göra en uppdatering. Kabelgrav ska grävas av mig. Elgubbe nr (minns inte 7 eller 8 kanske) slänger ner en kabel och kopplar mot hus samt sätter upp vägguttag. Priset hamnar på ca 1200 för kabel o uttag och en lite slant för max en timmes jobb. Så totalt max 2000. Jag kommer billigt undan :)
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.