Om det vankas regn så passa på att gödsla, du har bara att vinna på att få mattan så väletablerad som möjligt nu när det växer som mest. Ju bättre gräset mår och växer, ju mindre ogräs får du.
 
Gödsel, stödsådd och toppdress borde fixa biffen. Nu verkar det som du inte har robot, kör du med uppsamlare? Eftersom du verkar ha dåligt med mullhalt i jorden skulle mulchklippning kunna hjälpa. Riskerar dock att fröogräs blir kvar.
 
optimum
Miian91 Miian91 skrev:
Okej. Har läst lite överallt nu och även fått massa tips här så jag börjar få koll! Tycker också att jorden verkar väldigt näringsfattig. Den blir bara som en kompakt, grusig och torr mark när man fyllt på med den.
Bästa är väl att avvakta till hösten och hoppas att den inte tar för mycket skada. Det har regnat en del på senare där jag bor men var en varm period innan och då står solen på ganska hårt. Det verkar dock som att regn och lägre temperatur ska fortsätta några veckor framåt.
Jag hade en kollega för många år sedan. Han köpte "matjord" som kom från potatisåker. I den jorden växte inte ens gräset.
Troligen så näringsfattig att det var hopplöst att få något att växa. I trädgårdslandet bytte han ut alla jord men gräsmattorna var inte lika enkelt.
Nu får vi hoppas att det är enklare i ditt fall men troligen är jorden du har inte optimal för gräsmattor.
Men börja med gödning och när du fått fart på gräset toppdress och kanske senare vertikalskärning.
En fattig gräsmatta är viktigt att den inte torkar ut för då är risken att ogräset tar över.
Förr gick det få analys av jorden, alltså man lämnade in ett prov och fick till svar lite råd om åtgärder.
Troligen går det få sådant nu också.
 
  • Gilla
Tobbe6401
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Jag hade en kollega för många år sedan. Han köpte "matjord" som kom från potatisåker. I den jorden växte inte ens gräset.
Troligen så näringsfattig att det var hopplöst att få något att växa. I trädgårdslandet bytte han ut alla jord men gräsmattorna var inte lika enkelt.
Nu får vi hoppas att det är enklare i ditt fall men troligen är jorden du har inte optimal för gräsmattor.
Men börja med gödning och när du fått fart på gräset toppdress och kanske senare vertikalskärning.
En fattig gräsmatta är viktigt att den inte torkar ut för då är risken att ogräset tar över.
Förr gick det få analys av jorden, alltså man lämnade in ett prov och fick till svar lite råd om åtgärder.
Troligen går det få sådant nu också.
Det är bara vad jag tror, att den är näringsfattig men vi betalde ju ett företag för att anlägga gräsmatta och de fixade matjord så det vore ju tråkigt om det är så att den är dålig
 
A ArWo skrev:
Gödsel, stödsådd och toppdress borde fixa biffen. Nu verkar det som du inte har robot, kör du med uppsamlare? Eftersom du verkar ha dåligt med mullhalt i jorden skulle mulchklippning kunna hjälpa. Riskerar dock att fröogräs blir kvar.
Hoppas att de löser sig så. Ska göra ett försök. Vi har ingen robot utan en vanlig el-gräsklippare. Den har uppsamlare men jag har kört utan då det ska vara bäst om man vill att gräsmattan ska ta sig.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Om det vankas regn så passa på att gödsla, du har bara att vinna på att få mattan så väletablerad som möjligt nu när det växer som mest. Ju bättre gräset mår och växer, ju mindre ogräs får du.
Det kan ju vara en chansning det där då vädret aldrig stämmer men blir det en regnig sommar så kan man absolut passa på redan nu. Ska investera i en gödslare.
 
Algomin näring kan va ett tips. Robotvarianten är i ett mindre format så man kan köra ut en halv giva varannan vecka. Dessutom bränner algomin inte om det inte vattnas ned.
 
Hej,

Hur mycket matjord ligger som grund? 10cm? 20cm?

Då gräsmattan är så pass ny bör det vara hyffsat enkelt att diagnosera. Tillägg till ovan bra tips om gödning är att ta en spade, gräv upp en 2*2*2dm fyrkant och titta på:

1. Hur fuktig är jorden?
Är den torr eller bara fuktig de första 5 centimetrarna har du en bidragande orsak där och du bör vattna för att få ner vattnet just under rotsystemet. En rejäl rotblöta en gång i veckan är i sådant fall en bra start, vattna på rejält 40mm åt gången tidigt på morgonen. När du ser att gräset ser bättre ut kan du återgå till att vattna vid behov. Gräset behöver ca 20-25mm vatten per vecka, så har det inte regnat på 1,5-2 veckor men gräset fortfarande ser bra ut kan det vara värt att proaktivt vattna på med 20-25mm. Undvik att vattna lite åt gången utan kör på ordentligt och mer sällan när du väl har spridaren framme.

2. Hur långa har gräsrötterna hunnit bli?
En bra längd för t.ex. etablerad rödsvingel är 15cm långa rötter. Då vet man att fukten i jorden håller sig där den ska vara och gräset tål torka och stryk bra. Ett vanligt fel jag ser i grannskapet är att man pga. gulare färg i gräsmattan likt din får panik och tar ut vattenspridaren, vattnar på i 20 minuter och ger endast toppen av jorden fukt. Problemet man får då är att rötterna förblir ytliga och du tvingas vattna flera gånger i veckan för att gräsmattan inte ska torka ut, en ond cirkel!

Ser ovan två punkter bra ut är det nog bara att fortsätta med gödningen :)

Är du nördig som mig kan du köpa hem fukt- och ph-mätare att hålla kontroll på hur jorden mår. Det finns som stickor du kör ner i jorden och får resultat direkt för att se ifall du behöver vattna eller försura/förbeska jorden. :)
 
A ArWo skrev:
Algomin näring kan va ett tips. Robotvarianten är i ett mindre format så man kan köra ut en halv giva varannan vecka. Dessutom bränner algomin inte om det inte vattnas ned.
Hittade också detta när jag sökte runt och såg att man kan använda nu under sommartid. Vet inte vilket som är bäst men ett alternativ!
 
Miian91 Miian91 skrev:
Det kan ju vara en chansning det där då vädret aldrig stämmer men blir det en regnig sommar så kan man absolut passa på redan nu. Ska investera i en gödslare.
Poängen var att du har allt att vinna på att börja redan nu. Skulle regnprognosen inte slå in är det inte värre än att det går att vattna. Om det inte är bevattningsförbud vill säga :).
 
King Average King Average skrev:
Hej,

Hur mycket matjord ligger som grund? 10cm? 20cm?

Då gräsmattan är så pass ny bör det vara hyffsat enkelt att diagnosera. Tillägg till ovan bra tips om gödning är att ta en spade, gräv upp en 2*2*2dm fyrkant och titta på:

1. Hur fuktig är jorden?
Är den torr eller bara fuktig de första 5 centimetrarna har du en bidragande orsak där och du bör vattna för att få ner vattnet just under rotsystemet. En rejäl rotblöta en gång i veckan är i sådant fall en bra start, vattna på rejält 40mm åt gången tidigt på morgonen. När du ser att gräset ser bättre ut kan du återgå till att vattna vid behov. Gräset behöver ca 20-25mm vatten per vecka, så har det inte regnat på 1,5-2 veckor men gräset fortfarande ser bra ut kan det vara värt att proaktivt vattna på med 20-25mm. Undvik att vattna lite åt gången utan kör på ordentligt och mer sällan när du väl har spridaren framme.

2. Hur långa har gräsrötterna hunnit bli?
En bra längd för t.ex. etablerad rödsvingel är 15cm långa rötter. Då vet man att fukten i jorden håller sig där den ska vara och gräset tål torka och stryk bra. Ett vanligt fel jag ser i grannskapet är att man pga. gulare färg i gräsmattan likt din får panik och tar ut vattenspridaren, vattnar på i 20 minuter och ger endast toppen av jorden fukt. Problemet man får då är att rötterna förblir ytliga och du tvingas vattna flera gånger i veckan för att gräsmattan inte ska torka ut, en ond cirkel!

Ser ovan två punkter bra ut är det nog bara att fortsätta med gödningen :)

Är du nördig som mig kan du köpa hem fukt- och ph-mätare att hålla kontroll på hur jorden mår. Det finns som stickor du kör ner i jorden och får resultat direkt för att se ifall du behöver vattna eller försura/förbeska jorden. :)
Det är 20 cm matjord som lagts på.
Det kan man absolut testa innan man lägger ner massa tid och pengar på fel grejer.
Det där med vattningen gör nog många fel som du säger och det har även jag gjort. Man vill liksom hinna vattna hela gräsmattan och flyttar för ofta och sedan är man nöjd. Jag brukar dock vattna på kvällen men det kanske är bättre med morgon?
 
mexitegel mexitegel skrev:
Poängen var att du har allt att vinna på att börja redan nu. Skulle regnprognosen inte slå in är det inte värre än att det går att vattna. Om det inte är bevattningsförbud vill säga :).
Okej, då ska jag se till att fixa grejer snabbast möjligast och vara förberedd ifall sommaren fortsätter såhär med låg temperatur, storm, sol och en skur om vart annat. Då kan det vara kul att ha ett projekt på g
 
Miian91 Miian91 skrev:
Det är 20 cm matjord som lagts på.
Det kan man absolut testa innan man lägger ner massa tid och pengar på fel grejer.
Det där med vattningen gör nog många fel som du säger och det har även jag gjort. Man vill liksom hinna vattna hela gräsmattan och flyttar för ofta och sedan är man nöjd. Jag brukar dock vattna på kvällen men det kanske är bättre med morgon?
Gott! Många lägger bara på 10cm, då får man jobba lite mer för att få en konsekvent fin gräsmatta.

Man kan vattna på kvällen också så länge man är medveten om att risken för svampsjukdom ökar då gräsytan och mulchet i jordytan inte torkar upp förrän dagen efter. Vattnar man på morgonen minimerar man tiden med blöt yta innan solen hinner torka upp den. Jag gillar dock att dra mig till 10 under semestern så brukar bli kvällsvattning för mig med. Hittils svampfritt, men då vattnar jag mycket och sällan när jag väl gör det, så bortsett från dagg och regn är gräsytan skonad från övrig fukt :)

Det där med att behöva vattna hela gräsmattan är drygt, jepp. Kan tipsa om att beställa en sån här för 99 spänn: https://www.impecta.se/sv/artiklar/fuktighetsmatare-for-jord.html - i grund till för krukväxter, men jag har märkt att den mäter förvånadsvärt bra för gräsmattan också(har ca 20cm matjord också). Den har en skala på 1-10 och jag sätter igång ~25mm bevattning när jag vid rotdjupet mätt upp en ~4:a i snitt över några stick, dagen efter snittar jag en 6:a över samma område och hittils i sommar under värmeböljan som var tog det ca 1 vecka innan jag mätte en ~4:a igen. Det jag har märkt sedan jag började använda den är att jag kan hoppa en "vattningscykel" på vissa delar av gräsmattan som inte får lika många soltimmar eller har sämre dränering. Ett bra sätt att lära känna sin gräsmatta helt enkelt eller är aspirerande gräsmattetönt.. :)
 
King Average King Average skrev:
Gott! Många lägger bara på 10cm, då får man jobba lite mer för att få en konsekvent fin gräsmatta.

Man kan vattna på kvällen också så länge man är medveten om att risken för svampsjukdom ökar då gräsytan och mulchet i jordytan inte torkar upp förrän dagen efter. Vattnar man på morgonen minimerar man tiden med blöt yta innan solen hinner torka upp den. Jag gillar dock att dra mig till 10 under semestern så brukar bli kvällsvattning för mig med. Hittils svampfritt, men då vattnar jag mycket och sällan när jag väl gör det, så bortsett från dagg och regn är gräsytan skonad från övrig fukt :)

Det där med att behöva vattna hela gräsmattan är drygt, jepp. Kan tipsa om att beställa en sån här för 99 spänn: [länk] - i grund till för krukväxter, men jag har märkt att den mäter förvånadsvärt bra för gräsmattan också(har ca 20cm matjord också). Den har en skala på 1-10 och jag sätter igång ~25mm bevattning när jag vid rotdjupet mätt upp en ~4:a i snitt över några stick, dagen efter snittar jag en 6:a över samma område och hittils i sommar under värmeböljan som var tog det ca 1 vecka innan jag mätte en ~4:a igen. Det jag har märkt sedan jag började använda den är att jag kan hoppa en "vattningscykel" på vissa delar av gräsmattan som inte får lika många soltimmar eller har sämre dränering. Ett bra sätt att lära känna sin gräsmatta helt enkelt eller är aspirerande gräsmattetönt.. :)
Då är det iallafall en bra nivå på jorden
Hade ingen aning om detta med svampsjukdom, man lär sig något nytt varje dag! Vaknar man tidigt kan man ju absolut sätta igång och vattna. Men bra då sambon ska jobba hemma resten av året pga Corona. Då kan han vattna
Ser att den är slut i lager nu men det kanske hade varit en bra investering för att inte vattna för mycket/för lite.
 
Miian91 Miian91 skrev:
Det kan ju vara en chansning det där då vädret aldrig stämmer men blir det en regnig sommar så kan man absolut passa på redan nu. Ska investera i en gödslare.
Köp för guds skull inte en sån där klassisk "stroller"-spridare, dvs rektangulär låda med handtag och två hjul. Det är alldeles för svårt för att lyckas gödsla rätt med en sådan med resultatet att det blir en randig gräsmatta.

Skaffa en Wolf-Garten handhållen centrifugalspridare. I med fyra batterier, lassa i ett par kilo gödning och tryck på knappen så sprutar det ut snyggt och prydligt. Jag gödslar (beroende på tillfälle) mellan 500 och 4000m2 med en sådan och det är inga problem att få ut de mängder jag behöver eller att undvika att få det där det inte skall hamna.

Hoppa fram till 3:30 för att se den in action.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.