Hej,
Ska gjuta 10cm ca 7m2 källargolv i helgen.
Det kommer bli pannrum och tvättstuga.
Vi ska blanda själv i 2 stora tombola.

Har format enligt bild pga att berget kommer in i dager i källaren så det blir nivåskillnad på golvet.

Det är en 195 regel i nivåskillnad.
Gjuter nästa golvnivå senare.

Måste jag gjuta golvet först och det får ”brinna” ett tag och sedan ”muren”?

Sen tar jag gärna emot lite tips på när man kan beträda plattan för att riva av ytan. Skulle vara najs att kunna glätta den men räknar med att lägga klinkers på golvet.
Med vänlig hälsning, Patrik
 
  • Förberedelse för gjutning av källargolv med armeringsnät och träformar för att skapa nivåskillnad bredvid ett berg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej igen,
Med all kunskap på detta forum så måste det ju finnas massor av tips och idéer!
Kom igen nu :)
 
Du tänker alltså gjuta det låga samt en sarg i samma veva? Det är inga problem så länge du kommer åt. Men som du var inne på måste du låta det sätta sig lite, annars kommer det pysa upp.
Gör vad du kan med ytan. Det är inte jätteviktigt att det är slätt, men däremot behöver det vara plant.

Edit: Glömde en grej. Det lättaste är att gjuta bara den låga delen och sedan sätta form åt ena hållet när du ska gjuta den högre. Förutsatt att de överlappar lite, vilket de borde för att få lite förtagning.
 
Redigerat:
  • Gilla
Putte.E
  • Laddar…
Tack för support
Du menar om jag byggde formen bara för golvet först och sen byggde upp form till nästa nivå och gjöt ”muren” och nästa golvnivå i samma veva istället?
 
Putte.E Putte.E skrev:
Tack för support
Du menar om jag byggde formen bara för golvet först och sen byggde upp form till nästa nivå och gjöt ”muren” och nästa golvnivå i samma veva istället?
Jag antod att sargen som skulle gjutas var del av och i samma nivå som den övre gjutningen.
Jag kanske missförstod, men så som jag tolkade det behövs det väl inte gjutas en sarg/"mur" alls.
 
Ja, på ”sargen” gjuter jag i nästa sväng ett nytt golv.
Har ett gammalt hus på berg och det rinner in vatten från berget som är i dagen i delar av källaren.
Bakom sargen vill jag fylla med tvättat makadam, markisolering innan golvet och får inte plats med så mkt makadam om jag inte gör på detta vis. Finns säker bättre sätt.
Jag får ju ha tvättmaskin, panna mm på denna höjd då den bara blir ca 175
 
Putte.E Putte.E skrev:
Ja, på ”sargen” gjuter jag i nästa sväng ett nytt golv.
Har ett gammalt hus på berg och det rinner in vatten från berget som är i dagen i delar av källaren.
Bakom sargen vill jag fylla med tvättat makadam, markisolering innan golvet och får inte plats med så mkt makadam om jag inte gör på detta vis. Finns säker bättre sätt.
Jag får ju ha tvättmaskin, panna mm på denna höjd då den bara blir ca 175
Nu förstår jag bättre. Ja, då skulle jag försökt få mer det i första gjutningen. Vet inte hur jag kunde missuppfatta, var ganska tydligt nu när jag kollade bild igen och läste om. Försök stoppa ned järn i sargen som du kan knäcka ned i den övre plattan sen.
 
Ok... fixar några järn(y)
Om jag förstår dig rätt:
Gjut golvet...vänta tills det sätter sig lite och fyll sargen senare?
Hur länge tycker du?
Har hyrt en vibratorstav...doppa den försiktigt i sargen?
En fundering till:
Satte en golvbrunn i källaren...ska göra ett försök att riva fram den vid gjutningen. La den bara 1cm under golvnivå för att göra det lite enklare för mig..
Har du några tips där...när man kan gå på och försöka riva fall?
Tänkte såga till nån plyfa
Får väl flyta om jag inte lyckas..
Grymt att du tar dig tid:D
 
vänta inte med muren, blir det för lång tid mellan så är risken att det blir som en skarv mellan.
Det som trycks ut kan man vara snabb med att ösa bort så man inte får en bula framför, det kan ibland vara så att golvet blir något högre än undersidan av plankan så du får ett litet spår efter brädan i golvet nedanför.

Det hade nog varit enklare att gjuta golvet först och göra muren i samband med det högre golvet.
 
Putte.E Putte.E skrev:
Ok... fixar några järn(y)
Om jag förstår dig rätt:
Gjut golvet...vänta tills det sätter sig lite och fyll sargen senare?
Hur länge tycker du?
Har hyrt en vibratorstav...doppa den försiktigt i sargen?
En fundering till:
Satte en golvbrunn i källaren...ska göra ett försök att riva fram den vid gjutningen. La den bara 1cm under golvnivå för att göra det lite enklare för mig..
Har du några tips där...när man kan gå på och försöka riva fall?
Tänkte såga till nån plyfa
Får väl flyta om jag inte lyckas..
Grymt att du tar dig tid:D
Om du fortfarande kan komma åt där inne när du börjat gjuta så skulle jag tro att du kan gjuta det när du är kanske halvvägs. Du känner nästan när det blir såpass stabbigt. Det är ju inte superkritiskt att inte få ihop det helt perfekt heller, även om det är klart positivt.
Detsamma gäller fallet, det märker du också när du kan dra till. Beroende på hur stort fall du tänkt dig så kan du ju försöka lägga någorlunda i fall redan från början.

Ser att Pumpa ovan också tipsade om att ta sargen i samband med den högre delen, men jag tror han missuppfattade på samma sätt som jag. Det skulle krävas någon typ av kvarsittande form vilket inte riktigt känns motiverbart här.
 
  • Gilla
Putte.E
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Om du fortfarande kan komma åt där inne när du börjat gjuta så skulle jag tro att du kan gjuta det när du är kanske halvvägs. Du känner nästan när det blir såpass stabbigt. Det är ju inte superkritiskt att inte få ihop det helt perfekt heller, även om det är klart positivt.
Detsamma gäller fallet, det märker du också när du kan dra till. Beroende på hur stort fall du tänkt dig så kan du ju försöka lägga någorlunda i fall redan från början.

Ser att Pumpa ovan också tipsade om att ta sargen i samband med den högre delen, men jag tror han missuppfattade på samma sätt som jag. Det skulle krävas någon typ av kvarsittande form vilket inte riktigt känns motiverbart här.
C C.Lundin skrev:
Om du fortfarande kan komma åt där inne när du börjat gjuta så skulle jag tro att du kan gjuta det när du är kanske halvvägs. Du känner nästan när det blir såpass stabbigt. Det är ju inte superkritiskt att inte få ihop det helt perfekt heller, även om det är klart positivt.
Detsamma gäller fallet, det märker du också när du kan dra till. Beroende på hur stort fall du tänkt dig så kan du ju försöka lägga någorlunda i fall redan från början.

Ser att Pumpa ovan också tipsade om att ta sargen i samband med den högre delen, men jag tror han missuppfattade på samma sätt som jag. Det skulle krävas någon typ av kvarsittande form vilket inte riktigt känns motiverbart här.
C C.Lundin skrev:
Om du fortfarande kan komma åt där inne när du börjat gjuta så skulle jag tro att du kan gjuta det när du är kanske halvvägs. Du känner nästan när det blir såpass stabbigt. Det är ju inte superkritiskt att inte få ihop det helt perfekt heller, även om det är klart positivt.
Detsamma gäller fallet, det märker du också när du kan dra till. Beroende på hur stort fall du tänkt dig så kan du ju försöka lägga någorlunda i fall redan från början.

Ser att Pumpa ovan också tipsade om att ta sargen i samband med den högre delen, men jag tror han missuppfattade på samma sätt som jag. Det skulle krävas någon typ av kvarsittande form vilket inte riktigt känns motiverbart här.
P Pumba skrev:
vänta inte med muren, blir det för lång tid mellan så är risken att det blir som en skarv mellan.
Det som trycks ut kan man vara snabb med att ösa bort så man inte får en bula framför, det kan ibland vara så att golvet blir något högre än undersidan av plankan så du får ett litet spår efter brädan i golvet nedanför.

Det hade nog varit enklare att gjuta golvet först och göra muren i samband med det högre golvet.
Nä någon form som sitter kvar av organiskt material vill jag ju absolut inte ha i min källare som dessutom läcker in vatten.
Men med era feedback så skulle jag ju ha kunnat bygga den innersta formen med markisolering..typ..
Men nu är det som det är..
Tack för all feedback! Ingen återvädo...bara att rocka loss på gjutardagen :)
 
  • Gilla
C.Lundin
  • Laddar…
Putte.E Putte.E skrev:
Nä någon form som sitter kvar av organiskt material vill jag ju absolut inte ha i min källare som dessutom läcker in vatten.
Men med era feedback så skulle jag ju ha kunnat bygga den innersta formen med markisolering..typ..
Men nu är det som det är..
Tack för all feedback! Ingen återvädo...bara att rocka loss på gjutardagen :)
Det finns sådana i plast och t.ex. cellplast hade fungerat ja, men eftersom du byggt din form redan så finns det ingen anledning.
Kör hårt, men ta lite hjälp. Kan bli både tungt och eventuellt stressigt att hantera.
 
C C.Lundin skrev:
Det finns sådana i plast och t.ex. cellplast hade fungerat ja, men eftersom du byggt din form redan så finns det ingen anledning.
Kör hårt, men ta lite hjälp. Kan bli både tungt och eventuellt stressigt att hantera.
Ja, i detta läge är det bara att gasa!
Kommer att bli Max 1m3 betong och vi kommer att vara 5 hyfsat starka karlar.
Har 2 st 190 blandare som kommer att gå samtidigt. Själv kommer jag befinna mig i källaren. Men gjutfrossan har lagt sig lite efter lite tips och trix från dig :)
 
  • Gilla
C.Lundin
  • Laddar…
Nu är den första gjutningen klar.
Tänkte bara sammanfatta gjutningen lite så det eventuellt underlättar för andra som är på väg att gjuta golv.
Själva blandningen med 2st 190l (ca 100l i varje) tombola gick snabbt! I och med att jag var ensam i den trånga källaren så var det mest jobbigt just där.
Mitt betongrecept som jag hittade på cementas hemsida var väldigt stabbig och en stavvibrator var nödvändig.
Hade riggat laserpass men drog av med bräda med ett pass på. Det funkade super.
Det mesta av fallet till golvbrunn skapade jag med tips från detta forum vid själva gjutningen med hjälp av vibratorstaven. När golvet var gjutet fyllde jag sargerna. Då hade det satt sig så pass mkt, men det pös ut lite under sargen ( mest vatten). Det jämnade jag till. Sen fick golvet vila någon timme.
Sen gick jag på och började riva av golvet där gjutningen började.
Nu är golvet plastat och en skön vila i en vecka innan formen tas bort.
Ska inte sticka under stolen med att det inte var jobbigt...det var skitjobbigt inne i källaren! Men att gjuta en 10-15m2 platta med fritt runt om känns nu busenkelt efter denna erfarenhet.
Tack för all support!
 
  • Nyligen gjutet betonggolv i källare med plastöverdrag och bräda för avjämning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gjutet betonggolv med fuktig yta och träformar, person som arbetar, hinkar och grus syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person som slätar ut nygjuten betong i en källare med hjälp av en regel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förberedd källare inför betonggjutning med armeringsnät, sargformar och installationer synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
C.Lundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.