Hejsan!

Vi var och kollade på ett superfint hus som vi la bud på och vann. I efterhand så kom det fram att båda badrummen saknar våtrumsintyg. Ett badrum är från 2005 och ett är från 2009. Efter att vi hade en besiktningsman på plats som kollade på huset så fick vi reda på att det borde finnas våtrumsintyg för det som är gjort 2009. Vad är en prissänkning för ett sånt badrum (vet att ett exakt pris är orimligt att sätta men vad ska jag tänka på) . Jag tänker på att det gått 11 år och inget hänt, är det fortfarande relevant att priset sänks pga?

Vi är alltså i ett skede där vi kan förhandla ner priset.

Tack på förhand
 
Ingenting? Det där dokumentet kommer att visa sig värdelöst den dag du får en vattenskada...
 
  • Gilla
Nikorasu och 2 till
  • Laddar…
Hade ni fått löften om att det fanns kvalitetsdokument när ni la budet?
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
Jo det är det ju. Men om dokumenten hade funnits så hade försäkringsbolaget hjälpt till.

Sen kan man ju sänka priset med samma summa som renoveringskostnaderna. Men det kanske inte är rimligt med en hel renovering tänker jag. Eftersom toalett vask etc kan användas igen. En sån renovering kan ju göra så att våtrumsintyg kommer på plats, vilket vi förväntade oss att det skulle vara vid visning och budgivning.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Hade ni fått löften om att det fanns kvalitetsdokument när ni la budet?
Det stod inget om att det inte var det och säljare sa att han skulle ringa byggaren. (men vi väntar oss inte att byggaren kan intyga något som han gjort för 11 år sen)
 
R Rikard.j skrev:
vilket vi förväntade oss att det skulle vara vid visning och budgivning.
Det är ju inte riktigt säljarens problem att ni har förutsatt att det finns papper av olika slag.

Har ni inte skrivit några papper så är det ju fritt fram att backa ur affären. Hur mycket säljaren är beredd att pruta är ju helt upp till denne.

Om jag hade varit säljare så hade jag resonerat såhär: En hantverkare lämnar 10 års garanti så efter 11 år är pappret inte vatten värt.

Men om vi för sakens skull låtsas att badrummet varit renoverat 2015 hade resonemanget nog gått såhär: Ersättningen från ett försäkringsbolag logger på kanske 50-60 tusen. Eftersom halva tiden är kvar så återstår 30 tusen av värdet. Vad är sannolikheten att man drabbas av en fuktskada inom de 5 åren där pappret har ett värde? 1/20? Så ungefär 1500 kr är pappret värt idag.
 
  • Gilla
Heij83 och 4 till
  • Laddar…
R Rikard.j skrev:
Jo det är det ju. Men om dokumenten hade funnits så hade försäkringsbolaget hjälpt till.

Sen kan man ju sänka priset med samma summa som renoveringskostnaderna. Men det kanske inte är rimligt med en hel renovering tänker jag. Eftersom toalett vask etc kan användas igen. En sån renovering kan ju göra så att våtrumsintyg kommer på plats, vilket vi förväntade oss att det skulle vara vid visning och budgivning.
Så du menar att utan intyg så är det lika bra att blåsa 2 badrum och att säljaren ska stå för det?
Lycka till säger jag.
 
  • Gilla
  • Haha
Pin och 3 till
  • Laddar…
Vad ingår i undersökningsplikten?
 
G Grod4n skrev:
Så du menar att utan intyg så är det lika bra att blåsa 2 badrum och att säljaren ska stå för det?
Lycka till säger jag.
Nej det är ju det jag inte menar. Jag menar att dom skulle ersätta kostnaden för att fixa så det blir ett våtrumsintyg I ett badrummen då det bara var ett krav vid det senaste badrummet. Så toalett, vask och dusch ska dom inte betala för. Utan bara tätskikt och ytskikt.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det är ju inte riktigt säljarens problem att ni har förutsatt att det finns papper av olika slag.

Har ni inte skrivit några papper så är det ju fritt fram att backa ur affären. Hur mycket säljaren är beredd att pruta är ju helt upp till denne.

Om jag hade varit säljare så hade jag resonerat såhär: En hantverkare lämnar 10 års garanti så efter 11 år är pappret inte vatten värt.

Men om vi för sakens skull låtsas att badrummet varit renoverat 2015 hade resonemanget nog gått såhär: Ersättningen från ett försäkringsbolag logger på kanske 50-60 tusen. Eftersom halva tiden är kvar så återstår 30 tusen av värdet. Vad är sannolikheten att man drabbas av en fuktskada inom de 5 åren där pappret har ett värde? 1/20? Så ungefär 1500 kr är pappret värt idag.
Det var ett bra svar faktiskt, det var lite så jag resonerade också. Frågan är då om jag tycker det är värt det vid detta husköpet.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Byurn Byurn skrev:
Ingenting? Det där dokumentet kommer att visa sig värdelöst den dag du får en vattenskada...
Varför är dom värdelösa då? Är det för att garantin som papperna medför har gått ut?
 
R Rikard.j skrev:
Varför är dom värdelösa då? Är det för att garantin som papperna medför har gått ut?
Därför att är utförandet felaktigt får du inga pengar av försäkringen ändå. Och är det korrekt så kan inte försäkringsbolaget vägra ersättning.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
T
R Rikard.j skrev:
Nej det är ju det jag inte menar. Jag menar att dom skulle ersätta kostnaden för att fixa så det blir ett våtrumsintyg I ett badrummen då det bara var ett krav vid det senaste badrummet. Så toalett, vask och dusch ska dom inte betala för. Utan bara tätskikt och ytskikt.
Har du hittat något riktigt fel, eller är din taktik bara att vinna budgivningen till varje pris och sen hitta anledningar till att förhandla ner priset?
 
  • Gilla
Grod4n
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
En hantverkare lämnar 10 års garanti så efter 11 år är pappret inte vatten värt.
Underbart formulerat.
Ett våtrumsintyg som inte ens är vatten värt. Den tål att suga på en stund:rofl:
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Har du hittat något riktigt fel, eller är din taktik bara att vinna budgivningen till varje pris och sen hitta anledningar till att förhandla ner priset?
Besiktningsmanen kunde inte se klämmringen I brunnen på duschen så han kunde inte se om den var rätt monterad.
Dock har badrummet funnits och brukas i 11 år och inget har hänt, så det känns som det är korrekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.