M
llehs skrev:
Och vill man testa ännu ett sätt så kan man ta vinkelslipen och en vanlig kapskiva...
Det funkar bra. Helst en ny skiva så man når ned bra i "dalarna".
Blir det inte lätt för varmt?
 
Någon som har en testat något annat eller smartare sätt att kapa på?
 
  • Gilla
Bålstaprinsen
  • Laddar…
Har precis lagt klart ett billigt plasttak från Jem&Fix ( 0,7 tjockt) där kapning krävdes både på bredden o längden. Körde med multidremel metallkapskiva (diam.38) o det gick utmärkt. Funkar säkert ännu bättre med motsv. diamantkapskiva.
 
Jag har alltid använt dremel med kapskiva för plast. Har alltid fungerat bra. Man kan ställa hastigheten på dremeln.
 
Om du kör med vinkelslip, undvik att få sprutet direkt på huden. Kapade en skiva i shorts och fick lite direkt på benet. Fula utslag ett par timmar senare, märkte inget medan jag höll på. Man lär så länge man lever...
 
Öppen bågfil, spände ihop plasten. Enkelt och fungerade bra.
 
  • Bågfil och klämmer på plank med plastplåtar i bakgrunden och stenar som tyngder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sambean
  • Laddar…
Jag använde en Skil elsax för jobbet med jemofix trapetstak En Skil elsax använd för att klippa trapetstak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Andy Dahlgren och 1 till
  • Laddar…
Kapa korrugerat plasttak på tvären av händig fru.
Frugan provade fintandad fogsvans, bågfilsblad, sax och kniv första dagen, blev liten spricka efter 1 dm så hon avvaktade.
Vi förstod att någon större maskin var det inte värt att testa, för plasttaket var tyvärr redan fastskruvat trots mina
råd och gör-det-själv filmer.
Lösningen kom idag!
Hon testade min Cocraft-multiverktyg (från Clas Ohlson) med halvcirkel-format sågblad som vibrerar sig igenom materialet. Det gick perfekt, lite tid tar det, men inga sprickor.
Kanten blir lite taggig, men går att slipa till sedan, hoppas vi.
M.a.o kapa korrugerad plasttak = multiverktyg med vibrerande sågblad, i detta fall.
Plasttaket klarglas 8mm från Bauhaus.
Mvh Duean & Olle
 
  • Gilla
sijo 50
  • Laddar…
Bytte altantak igår korrugerad plast och jag använde min cirkelsåg med styrselns. Inga problem. Där det inte gick använde jag sticksågen med metallblad, små tänder utan pendling. Inga problem där heller.
 
Nu ska man notera i sammanhanget att det är skillnad på plast och plast.
den som tex syns i bilden i #22 är kanske tom glasfiberinblandad (?) jämfört med den i #3.
Den i #3 törs jag sätta ett par spänn på att den inte går att såga med grova tänder, det blir splitter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.