Som titeln beskriver. Vad kan vara felet med enbart ett minustecken i displayen? Kollat manualen men den säger inget om detta.

Kylskåpet har funkat klockrent i snart två¨decennier, det som skedde nyss var en rejäl utrensning och skåpsdörren stod öppen rätt länge.

Testat att stänga av skåpet och rensa ur alla kylvaror, låta det avfrosta manuellt om det ev kan ha blivit problem med att avfrostningsfunktionen fått bekymmer. Ett par dl vatten avfrostades under säg en timmes stillestånd med öppen dörr om det kan säga något. Ingen effekt på problemet med ”-” (minustecken) i displayen där normalt aktuell temp visas men det kanske bara är jag som är otålig...

Råd önskas.
 
Ingen som har någon input, någon magisk knapptryckning man kan prova för att köra typ ctrl-alt-delete på kylskåpet?

Det kom ganska olägligt detta med tanke på att vi får ”storbesök” närmaste veckorna med början i morgon... utan fungerande kyl blir det besvärligt minst sagt.

Plan B är att jag får åka och panikköpa en kyl imorrn. Visst det går ju det med men... finns det bättre lösningar så bara ”shoot”. Att få tag på en kylreparatör så här på kort varsel är rätt svårt så här i början av semestertiden.
 
Tror jag har fått pejl på vad som hänt och lämplig åtgärd nu via litet ”babysitting”...

1. Maskinen isade igen pga en konstant öppen lucka under säg en timme. Dumt, vi borde stängt av kylen men så är det.
2. Maskinen klarade inte att kyla pga nedisat kylpaket, visade ”-” (minustecken) i displayen för att signalera att tempen var utanför intervallet där den mäter (upp till 8 grader plus)
3. Jag avfrostar manuellt, via avstängt kylskåp och fläkt in i öppet skåp några timmar. Får ut några deciliter vatten, oväntat litet men tja. Det kommer inget mer vatten efter att ha väntat ett par timmar till.
4. Kör igång kylen igen på ”Quick chill” en timme, konstaterar med IR-termometer att utrymmet kyls ned bra.
5. Vid 3-4 plusgrader så stänger jag av ”Quick chill”, den visar fortfarande minustecknet i displayen. Stänger av och startar om frysen... Voila! Nu står det 7 grader i displayen. Så bara att konstatera att den är helt ok, kommer att visa inställda 5 grader i morrn bitti är jag rätt säker på.

Frugan kommer att bli väldigt glad när hon vaknar imorrn :)
 
Beklagar att det blev en monolog här men jag kände mig en smula desperat.

Sensmoralen är enkel och kan ev hjälpa andra med liknande kylbekymmer. Se till att kylen är 100% avfrostad. Återstarta och kolla så de automatiska reglerfunktionerna kickar igång.

Inser att alla panikkänslor var helt obefogade.
 
  • Gilla
nezze
  • Laddar…
A
drog du ur sladden ur väggen?
gör det annars
 
Japp sladden drogs ur väggen under den manuella avfrostningen. Måltempen +5 uppnåddes inom någon timme efter återstart och allt funkar normalt nu. En sak jag gillar med detta skåp är att det har en väldigt jämn temperatur i hela skåpet så det är inget man vill byta ut i första taget. Detta var första gången vi haft problem med skåpet såvitt jag kan komma ihåg, inga problem senaste decenniet i alla fall.

En rättelse: ”-” i displayen indikerar att uppmätt temp är +10 eller varmare. ”Quick chill” hade ingen effekt på rimlig tid efter fadäsen med öppen dörr en timme, därav behovet av den manuella avfrostningen.
 
A
"-" säger att det genomsnittliga värdet på tempen de senaste 20 minuterna är högre än +8C grader.
quick chill har ingen effekt alls i detta läget och aldrig med tomt skåp, det det gör är att kyla fastän måltempen är uppnådd
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Aha! Bra att veta för framtiden, tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.