Hej!
Jag har ett hus på 110 kvadrat från 1988 med Rexovent värmeåtervinningsaggregat på vinden. Huset har från början direktverkande el som värmekälla men värms nu med en Panasonic luftvärmepump på 3.6 KW och en braskamin. Till Rexoventen hör en köksfläkt som suger otroligt dåligt. Jag har tänkt att sätta in en ny köksfläkt och dra en egen imkanal ut genom taket.
Nu har till- och frånluftsfläktarna i Rexoventlådan på vinden stannat. Det finns ju frånluftsvärmepumpar som ska klara av att ventilera hus och ta vara på värmen i den luft som ventileras ut och ge både värme och varmvatten. Är det någon mening med att renovera/köpa nya fläktar till den Rexovent jag har eller är det bättre att lägga pengarna i en sån frånluftsvärmepump om jag tänker att jag gärna vill ha en bekvämare uppvärmning än ved som jag börjar bli lite less på?
Jo jag är medveten om att en frånluftsvärmepump kräver ett vattenburet system, men det kanske är värt att installera radiatorer/golvvärme för att få till en värme som funkar?
Jag tänker att temperaturen på inomhusluften ligger runt 18-20 grader och att en frånluftsvärmepump kan ta vara på den värmen. Eller är verkningsgraden för dålig på frånluftsvärmepumpar så att det inte är någon ide?
Tacksam för synpunkter och förslag på dom här funderingarna.
 
Finns ju frånluftsvärmepump Comfortzone EX35 med tilluftsaggregat T12 som skulle passa, men det kostar att göra om till vattenburet värmesystem och dra om ventilationskanalerna. Frånluftsvärmepumpar har också vissa effektbegränsningar så det är fortfarande bra med en annan värmekälla såsom luftluftvärmepump vilken kan stötta när det blir riktigt kallt ute. Hur hög är energiförbrukningen idag?
 
Jo det är just en sån frånluftsvärmepump jag sett och funderar på om det skulle kunna vara en bra idè eller inte. Absolut kostar det att få in ett vattenburet system. Men som det är nu känns det ju som om det kunde vara skönt med ett värmesystem som håller huset varmt så man slipper småfrysa. Luftluftvärmepumpen på 3.6 KW är i minsta laget, känns det som, så det blir en del eldning i kaminen.
Förbrukningen är ca 10 000 KWh el och ca 8-10 kubik ved per år. Tanken jag har är att om Rexoventen ändå är slut, då kunde det vara en ide att installera en sån frånluftsvärmepump och få både ventilation och värme.
Hur effektiv är en sån Comfortzone?
En luftluftvärmepump kan skapa värme ur uteluften som är bra mycket kallare än den frånluft som t ex en Comfortzone ska göra värme av, så det känns ju som om Comfortzonen har rätt bra förutsättningar för att göra det, eller tänker jag fel?
 
Frånluftsvärmepumpar är hyfsat effektiva, man kan räkna COP 3 i alla fall. Från 1 kWh el får man ca 3 kWh värme. Begränsningen finns i luftflödets storlek. Med 110 kvm är normenligt ventilationsflöde 38,5 lit/sek att krama energi ur. En EX35 får nog ut max ca 3000 W sedan kopplar den in elpatronen för att värma mer. Har man också en luftluftvärmepump som kan stödja värmen när det är som kallast på vintern så sparar man en del men inte jättemycket. Energibesparingen med en sådan FLVP som EX35 är hyfsat stor räknat i kWh. Jag tror ditt hus är ett gränsfall för en FLVP eller en luftvattenvärmepump.
 
Ok, det låter inte som ett helt självklart val att byta ut Rexoventen mot en Comfortzone. Kanske är bättre att renovera det återvinningsaggregat jag har och titta efter någon annan värmekälla.
 
Det är svårt att säga utan att ha offerter med kostnader på de olika alternativen. Kan vara så att en LVVP sparar t.ex. 1200 kWh/år mer än en EX35. Det motsvarar ca 1500 kr/år. Kanske går att få en EX35 för 85 tkr och en bra Mitsubishi LVVP för 100 tkr inkl installation(?) Då tar det tio år att tjäna igen den extra kostnaden för en LVVP jämfört med en EX35. Beror på vilka prioriteringar man gör och om man vill ha kompressorn inne i huset eller utanför.
 
Jag får kolla runt lite på alternativ och se.
 
Jag föreslår att du byter ut det befintliga FTX aggregatet mot ett nytt och tar uppvärmningen separat. Samma med köksfläkten, ta ut ett hål och kör en takmonterad fläkt typ Vilpe.
 
  • Gilla
Energiexpert1
  • Laddar…
Hej! Värt att tänka på är att ett nyare FTX-aggregat med roterande värmeväxlare återvinner ca 80% av värmen i inomhusluften. Med dagens ec-motorer i fläktarna drar aggregatet inte mycket energi heller.

Kolla om du kan få en offert på nytt FTX med roterande. Finns system som är kompatibla med köksfläkt också (bypass). Annars för bästa effekt, egen imkanal till köksfläkt. Gärna min dim 160mm. Då storleken på kanalen brukar vara det som stryper. Även viktigt med ersättningsluft, då ftx inte klarar av att kompensera för köksfläkten.

Hör av dig om du behöver mer konsultation
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.