Hej!

skall sätta upp en ovanmark pool och vill bara dubbelkolla så att vi tänker rätt med underlag. Finns en miljon trådar och alla gör olika....

har grävt ut maken, är hårt packad jord.

Lägger markduk

10-15 cm makadam som packas med padda. Vilken storlek är rimlig?

cellplast 50 mm xps300 som tejpa med silvertejp (xps300 för att tåla belastning samt hälavrryck)
(https://www.byggmax.se/cellplast-xp...AfmNrBS4SxPFwiouKpDwgDYqGXYYEhO8aAjbwEALw_wcB)


Sist nålfiltsmatta från Bauhaus (för att få bort ev skarvar från cellplasten)

(https://www.bauhaus.se/nalfilt-svart-400-cm-1)

Räcker detta? Blir det ok?

många kör ju stenmjöl som sista lager men när jag har räknat på det så verkar priset springa iväg med leverans - vilket gör att vi lika gärna kan köras cellplasten.

Tänker jag fel?


Tack på förhand!

Med vänlig hälsning,
Magnus
 
Cellplast och duk räcker i princip för en över mark pol. Beror dock lite på hur stöden är.

Sedan om man vill skydda cellplasten lite från marken under så kan sand och duk under vara poäng. Behöver inga enorma mängder sand, bara precis så de täcker marken

Om man har en pool med en väldigt hård kant, typ en stålväggs pool, så behöver man något för att skydda kanten att hugga ner i cellplasten med.
 
Hej och tack för snabbt svar!

Behöver makadam i botten, dels för att jämna ut och dels för att skapa lite "dränerande effekt". Det är grävt med lätt lutning.

Funkar den cellplasten jag tänker mig för behovet? xps 300 skall vara tillräckligt hårt vad jag förstår.

kommer vara en pool med stålvägg runt (storpool från jf fritid).
 
Riopool skriver att man skall köra 0:16 makadam.

Dock läser jag att då förlorar grunden sin dränerande effekt. Är det bättre att gå upp i storlek? I så fall vilken storlek bör jag satsa på?

somsagt, hårt packad jord, sen sten/makadam för att skapa en stabil och jämn grund och sen xps 300 skivor ovanpå
 
Det räcker med ESP 80. Men om du ska ha makadam i botten behöver du vara väldigt nogran med att jämna ut det. Får du nästan köra en vibrator platta på. Man vill helst inte lägga cellplast på ovibrerad makadam, inte ens XPS300

Allting över 8:12 ger fullgod dräenderande effekt. 0:16 är mer som väggrus. Det ger en bra hård lättbearbetad yta, men de dränerar inte speciellt bra.
 
Japp, kommer köra vibrator över för att packa det ordentligt och plant! :)

kan man packa även grövre makadam så det blir fast och hållbart? I så fall skippar jag 0:16 och kör på lite grövre, just för att då till dräneringen.
 
Då kan du köra 8:12 eller 8:16 utan problem. Men jag skulle nog rekommendera att ha en duk mellan makadammen och cellplasten ändå.. Och en duk över cellplasten så den är skyddad från båda hållen. Jag menar det är intet måste... men det håller 10 år i stället för 2 år typ
 
Tack för svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.