Håller på att glasa in min altan, väggar och tak är isolerade men vill isolera golvet. Just nu är det jord under trallen och runtom är det en grund murad. Är det bara att lägga i oljebeständig board och sedan isolera? eller behöver jag lägga i grus innan boarden? En sista fråga, måste jag göra någon ventilationsuttag i grunden?
Tacksam för svar
 
Någon som vet?
 
Hänger inte riktigt med. Ska trallen plockas upp isåfall?

Om det nu finns en grund, är det inte enklare att ta bort lite jord då, slänga i 100—200mm cellplast och gjuta? Eller ni vill ha trall golv? :)
 
J Jarlsgård skrev:
Hänger inte riktigt med. Ska trallen plockas upp isåfall?

Om det nu finns en grund, är det inte enklare att ta bort lite jord då, slänga i 100—200mm cellplast och gjuta? Eller ni vill ha trall golv? :)
Eftersom att det finns ett färdigt golv vill jag bara isolera golvet och behålla trallen. Men behöver jag ta upp hål i grunden för ventilation?
 
M macintosh skrev:
Eftersom att det finns ett färdigt golv vill jag bara isolera golvet och behålla trallen. Men behöver jag ta upp hål i grunden för ventilation?
Då känner jag att du kanske borde komplettera med lite bilder för enklare visualisering?

För hur ska du komma åt att isolera underifrån om du har en grund runt hela och inte vill lyfta trallen? Har du någon lucka in under utrymmet? Vad har du för höjder att spela på osv :)
 
J Jarlsgård skrev:
Då känner jag att du kanske borde komplettera med lite bilder för enklare visualisering?

För hur ska du komma åt att isolera underifrån om du har en grund runt hela och inte vill lyfta trallen? Har du någon lucka in under utrymmet? Vad har du för höjder att spela på osv :)
Jag kommer att skruva bort trallen för arr lägga en asfaltsboard och sedan isolera och sedan skruva tillbaka trallen. Eftersom det är ett lager med jord som bottenmaterial så är fortfarande frågan är om man måste sätta in ventilation i grunden eller inte?
 
Då skulle jag ge dig svaret ja. För det är en torpargrund det handlar om och då är ventilation nödvändigt. Eventuellt till och med en avfuktare av något slag.
 
Vad kan hända om jag inte sätter in ventilation i grunden? Grunden som uterummet är cirka 20 cm bred och är i hörnet av huset och garaget, grunden är som ett L kan man säga och som jag skrev tidigare så är det jord under.
 
Ingen som vet?
 
M macintosh skrev:
Ingen som vet?
Mögel, hussvamp och andra mikrobiologiska påväxter. Ventilationen är grundläggande för funktionen och hållbarheten
 
Ok det finns inget vatten som rinner in där och under de 15 år som vi bott där så har det varit kruttorrt där under, därav frågan.
 
M macintosh skrev:
Ok det finns inget vatten som rinner in där och under de 15 år som vi bott där så har det varit kruttorrt där under, därav frågan.
spelar inte så stor roll om du inte gör ett fackmannamässigt jobb om du sedan skulle få problem och behöver nyttja försäkring el dylikt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.