I impendill skrev:
jag har redan kopplat ur elslingan. Tilluften är 1 grad varmare än rumstemperaturen.

det är 18 grader ute och tilluften är 25 grader.
Kan det stämma?
Det är FTX, så du återvinner väl tyvärr värmen i huset även på sommaren oavsett? (I Svenska installationer gjorda för svensk vinter)
 
S sjoelund skrev:
Det är FTX, så du återvinner väl tyvärr värmen i huset även på sommaren oavsett? (I Svenska installationer gjorda för svensk vinter)
Självklart. Jag pratade just om FTX och har FTX i nuvarande hus och hade i tidigare.
Värmeelementen i aggregaten är i vissa fall även för stödvärme för att vintertid minska kallras från ventilerna. Ja de äldre hade ju sämre verkningsgrad...
Men jag vet de där värmeslingorna suttit i serie med två termostater och agerat kondensskydd.

Mkt vanligt att det trasslar med åren och värmelementen går på konstant.

Sedan ska man ju inte glömma att om det är varmare ute än inne så hjälper FTX även till att återvinna kylan!
För maximal kyla inomhus bör man dock slå av ventilationen på dagen då det är som varmas.
 
Mats-S
E etompau skrev:
Nu var det inget Bahco-system utan ett från Fläktfabriken som trådskaparen hade. Och vad som framkom så sitter där en vanlig kapillärtermostat.
I Minimastern ACF sitter inga triac:ar utan även där är det en mekanisk termostat som styr förvärmningen.
Jag ber tusen ggr om ursäkt för att jag svamlade om en Bacho Minimaster, insåg mitt misstag ganska tidigt, men missade/glömde att editera inlägget, nu kan jag inte ändra det.
Återigen, det var absolut inte meningen att förvilla ...
 
Vad finns det mer för värmare i aggregatet än förvärmaren jag kopplat ur?
 
Åsa Lund
Killgissar "eftervärmare" ...
Har du märkt nån energibesparing än?
 
Nej, ingen markant skillnad. Ligger fortfarande på runt 20 kWh/dag.
Jag tycker det är märkligt.

vi bor på bara ett plan eftersom vi renoverar och använder diskmaskin och tvättmaskin en gång om dagen.

Jag blir inte klok på detta
 
20 kWh/dygn är inte onormalt skulle jag säga. Om du fortsatt är osäker på ditt FTX-system så köp en billig energimätare och koppla in FTX-systemet till den. Då får du direkt besked om anl. förbrukning.
 
Åsa Lund
Eller slå av säkringarna till ftx några dygn, lös ventilationen med vädring, och kolla vad det gör för skillnad
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
20 kWh/dygn är inte onormalt skulle jag säga. Om du fortsatt är osäker på ditt FTX-system så köp en billig energimätare och koppla in FTX-systemet till den. Då får du direkt besked om anl. förbrukning.
Men jag skulle säga att det är ovanligt att det när det var som varmast under 2-3 dagar drogs 7-8 kWh per dygn med exakt samma rutiner som nu.

20 kWh är ca 70 % högre förbrukning.
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Eller slå av säkringarna till ftx några dygn, lös ventilationen med vädring, och kolla vad det gör för skillnad
provade att stänga av några timmar.
Luften på toaletterna blir väldigt illa.
 
I impendill skrev:
Men jag skulle säga att det är ovanligt att det när det var som varmast under 2-3 dagar drogs 7-8 kWh per dygn med exakt samma rutiner som nu.

20 kWh är ca 70 % högre förbrukning.
OK, svårt på distans att avgöra vad som drar ström, men som sagt köp dig en elmätare på Clas Ohlson/Kjell för 200 kr så kan du direkt se vad aggregatet drar.
Tvätt/diskmaskin/spis och 7-8 kWh/dygn låter lite tycker jag. Hur får du varmvatten, sker uppvärmning via el?
 
B
I impendill skrev:
Men jag skulle säga att det är ovanligt att det när det var som varmast under 2-3 dagar drogs 7-8 kWh per dygn med exakt samma rutiner som nu.

20 kWh är ca 70 % högre förbrukning.
Tror du räknar bakvänt... Om 8kWh är normalt så är 20kWh en ökning med 150%

Om 20kWh är det normala så motsvarar 8kWh en minskning med 60%.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
B breakman skrev:
Tror du räknar bakvänt... Om 8kWh är normalt så är 20kWh en ökning med 150%

Om 20kWh är det normala så motsvarar 8kWh en minskning med 60%.
Ja just det, då är det ännu värre :/
 
E etompau skrev:
OK, svårt på distans att avgöra vad som drar ström, men som sagt köp dig en elmätare på Clas Ohlson/Kjell för 200 kr så kan du direkt se vad aggregatet drar.
Tvätt/diskmaskin/spis och 7-8 kWh/dygn låter lite tycker jag. Hur får du varmvatten, sker uppvärmning via el?
varmvatten via beredare, så el där med.

i vår lägenhet på 75 kvm som är samma som våningen vi nyttjar just nu låg på ca 7-10 kWh per dag med diskmaskin, tvätt och torktumlare. Men där mättes ju aldrig förbrukning för varmvattnet.
 
I impendill skrev:
varmvatten via beredare, så el där med.

i vår lägenhet på 75 kvm som är samma som våningen vi nyttjar just nu låg på ca 7-10 kWh per dag med diskmaskin, tvätt och torktumlare. Men där mättes ju aldrig förbrukning för varmvattnet.
FTX-systemets motoreffekt ligger på 150 W, så utan värme drar enbart det 3,6 kWh/dygn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.