Bergvärme valde vi för att man får (enl beräkn) ut ca 4.95 kr per satsad driftkrona mot 3.20 kr för jordvärme. Dessutom tog det 6 timmar att få hål i gräsmattan, nergrävd slang till huset och sedan var utomhusjobbet klart. Om man har möjlighet till sjövärme kan man komma upp till över 5 kr per krona.
Hej Jeppe.
Vem har räknat på detta? Ska ni dessutom upp till 50 [sup]o [/sup] C så lär ni inte få ut mer än 3 ggr inmatad effekt. Kör ni upp till ca 35 [sup]o[/sup] C så är nu uppe i lite över 4 ggr inmatad effekt.
Om det är bergvärme eller jordvärme spelar ingen större roll, dock behövs det 2,5 ggr längre slang vid jordvärme än bergvärme för samma effekt (20 m hål i berg eller 50 m slang per kW avgiven effekt)
 
En frånluftsvärmepump av traditionellt slag, dvs ca 2 kW värmepump, sparar enligt SP ca 8000-9000 kWh per år för en typisk villa. Den avluft som går ut ur huset är då några plusgrader. Pumpen sparar energi så länge utetemperaturen är högre än den avgående luftens temperatur. Det är den säkert 75 % av årets dagar. Eftersom dagens elpris börjar närma sig 1 kr/kWh blir besparingen 8000-9000 kr/år. En frånluftsvärmepump kostar ca 30 000 kr - 40000 kr. Investeringen betalar sig då på ca 5 år. Försök att få en bergvärmepump att betala sig på så kort tid.
Detta förutsätter givetvis att pumpen håller. Men, jag är inte så säker på att bergvärmepumpar har bättre hållbarhet. Titta på Folksams hemsida, där finns en sammanställning över rasade värmepumpar.

Det finns också en ny frånluftsvärmepump, Comfortzone, som har en pump på 5 kW. (www.comfortzone.se) De hävdar att den sparar lika mycket som en bergvärmepump. Hemligheten är att den avluft som går ut ur huset är ca -15 grader. Den sparar alltså energi ända till utetemperaturen är lägre än -15 gr. Eftersom is kommer att bildas i förångaren har man ett automatiskt avisningssystem, där varm inneluft blåser på förångaren. Själva pumpen är av scrolltyp, av samma sort som sitter i många bergvärmepumpar. Investeringen är betydligt lägre än en bergvärmepump, ca halva priset.
 
BJohan skrev:
En frånluftsvärmepump av traditionellt slag, dvs ca 2 kW värmepump, sparar enligt SP ca 8000-9000 kWh per år för en typisk villa. Den avluft som går ut ur huset är då några plusgrader. Pumpen sparar energi så länge utetemperaturen är högre än den avgående luftens temperatur.

Det finns också en ny frånluftsvärmepump, Comfortzone, som har en pump på 5 kW. (www.comfortzone.se) De hävdar att den sparar lika mycket som en bergvärmepump. Hemligheten är att den avluft som går ut ur huset är ca -15 grader. Den sparar alltså energi ända till utetemperaturen är lägre än -15 gr.
Jag måhända vara dum och trög, men jag fattar inte riktigt. :-[ ???
1. Varför sparar inte en frånluftsvärmepump energi när det är kallare ute än luften den släpper ut? Även om det är -5 grader utomhus, borde väl luften som släpps ut, vara +5 och då har man väl ändå sparat 15 grader (om man har 20 grader inomhus)?
???
2. Vad menas med 2KW värmepump? Brukar inte elpatronen var på 9KW ca? Eller är de 2 KW det som frånluftsvärmepumpen ger tillbaka för varje satsad KW?
3. Comfortzone's pumpar är jag mycket nyfiken på. Vad menas med att den är på 5KW? Är det som i punkt 2, att den ger ännu mer tillbaka/satsad krona? Vad jag förstått har den en variabel kompressor dessutom.
 
Du glömmer att luften som du drar ut från huset med frånluftsvärmepumpen måste dras in i huset genom tillluftsventilerna. Och den luften är kall. Ju kallare, desto mer energi går åt till att värma upp den till dina mysiga 20 grader. :)
 
KarlXII skrev:
Du glömmer att luften som du drar ut från huset med frånluftsvärmepumpen måste dras in i huset genom tillluftsventilerna. Och den luften är kall. Ju kallare, desto mer energi går åt till att värma upp den till dina mysiga 20 grader.  :)
Ahh, just! Det glömde jag - tack KarlXII! ;)
Så, man kan mao grovt säga att en värmepump gör att uppvärmningskostnaderna blir ungefär som med enbart elpatron, fast att frånluftsvärmepumpen gör att man kan räkna på som om man hade +5 grader inomhus, dvs samma temp som pumpen släpper ut inomhusluften... ;D
 
Är det någon som har erfarenhet av Comfortzone. Är det lika driftsnålt som bergvärme?
 
Vi satsade på frånluftsvärmepump och det har fungerat bra. Men om jag hade valt i dag skulle jag nog satsa på bergvärme. Energi kommer inte att bli billigare så en bra utgångspunkt måste vara att göra av med så lite energi som möjligt.

Lucifer
 
Enligt IVT´s försäljningsfolder så sparar man ca 3000kr/år med en jord/bergvärmeanläggning istället för en frånluftvärme pump. (på ca 150m² boyta)
Med andra ord så får inte borrhål och installation kosta mer än 30000kr för att löna sig, på 10 år.
En sak som lätt glöms bort i sammanhanget är räntekostnader på avskrivningen, så det blir väl till att lägga på et par år till på avskrivningen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.